On the Need for <i>Narrations of the Shoah</i> in Contemporary Humanities. A New Opening
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2020.06.01Keywords:
Holocaust in Poland, Polish literature, research on the Shoah in PolandAbstract
The article aims at presenting the new formula of <i>Narrations of the Shoah</i>, Polish academic journal. The idea behind the journal is linked to the conviction that the Holocaust is
the zero point of Polish culture and its conceptualisation, and broadly understood narrations are a necessary medium to recognise and depict complications resulting from this issue. This journal appears to be symptomatic of the state of research on the Shoah (and other genocides) in Poland; <i>Narrations of the Shoah</i> simultaneously probes and delineates the perspectives of its development. The formula of the journal responds to the challenges of contemporary humanities and fills the gap in Polish studies on the Shoah. <i>Narrations of the Shoah</i> is a <i>sui generis</i> laboratory of new methodologies, an interdisciplinary forum of cutting-edge ideas, but it also provides a continuation of the best practices of traditional philology and literary studies. Announced in the title of this article, the journal’s new opening will primarily consist in broadening its field of interest to include such issues as narrations of genocides other tham the Holocaust or the relation between Holocaust studies and ecocriticism, especially the notion of the Anthropocene.
References
Artwińska A., Czapliński P., Molisak A., Tippner A.: “Po Zagładzie. Narracje postkatastroficzne w literaturze polskiej.” Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literaturoznawcza 2015, no. 25, pp. 9–18.
Barcz A.: Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej. Katowice 2016.
Bińczyk E.: Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa 2018.
Brodzka-Wald A., Leociak J., Krawczyńska D. (eds.): Literatura polska wobec Zagłady. Warszawa 2000.
Buryła S., Krawczyńska D., Leociak J. (eds.): Literatura polska wobec Zagłady (1939–1968). Warszawa 2013.
Buryła S., Molisak A. (eds.): Ślady obecności. Kraków 2010.
Cała A.: Żyd – wróg odwieczny? Antysemityzm w Polsce i jego źródła. Warszawa 2012.
Cuber M.: Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987–2012. Katowice 2013.
Czapliński P.: “Poszerzanie pola Zagłady.” Teksty Drugie 2017, no. 2, pp. 7–16.
Czapliński P., Domańska E. (eds.): Zagłada. Współczesne problemy rozumienia i przedstawiania. Poznań 2009.
Dauksza A., Koprowska K.: Świadek: jak się staje, czym jest? Warszawa 2019.
Domańska E.: “Historia ratownicza.” Teksty Drugie 2014, no. 5, pp. 12–26.
Engelking B., Grabowski J. (eds.): Dalej jest noc. Losy Żydów w wybranych powiatach okupowanej Polski. Vol. 1–2. Warszawa 2018.
Forecki P.: Od Shoah do Strachu. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Poznań 2010.
Forecki P.: Po Jedwabnem. Anatomia pamięci funkcjonalnej. Warszawa 2018.
Głowacka D.: Po tamtej stronie: świadectwo, afekt, wyobraźnia. Warszawa 2016.
Głowiński M., Chmielewska K., Makaruk K., Molisak A., Żukowski T. (eds.): Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie? Kraków 2005.
Gross J.T.: Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka. Sejny 2000.
Hopfinger M., Żukowski T. (eds.): Opowieść o niewinności. Kategoria świadka Zagłady w kulturze polskiej (1942–2015). Warszawa 2018.
Janicka E., Żukowski T.: Przemoc filosemicka? Nowe polskie narracje o Żydach po roku 2000. Warszawa 2016.
Karolak S.: Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947–1991. Kanon, który nie powstał. Poznań 2014.
Koprowska K.: Postronni? Zagłada w relacjach chłopskich świadków. Kraków 2018.
Krupa B.: Opowiedzieć Zagładę. Polska proza i historiografia wobec Holocaustu (1987–2003). Kraków 2013.
Krupa B.: “Relacja człowiek – pies w opowiadaniach Idy Fink.” Narracje o Zagładzie 2017, no. 3, pp. 139–160.
Krupiński P.: „Dlaczego gęsi krzyczały?”. Zwierzęta i Zagłada w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Warszawa 2016.
Kuczyńska-Koschany K.: „Все поэты жиды“. Antytotalitarne gesty poetyckie i kreacyjne wobec Zagłady oraz innych doświadczeń granicznych. Poznań 2013.
Lang B.: “The Representation of Evil: Ethical Content as Literary Form.” In: Act and Idea in the Nazi Genocide. Chicago 1990, pp. 117–161.
Lanzmann C.: “Der Ort und das Wort. Über Shoah.” Trans. S. Buchenau. In: U. Baer (ed.): „Niemand zeugt für den Zeugn”. Erinnerungskultur nach dem Shoah. Frankfurt a. Main 2000, pp. 101–118.
Loba M.: “Zagłada, ofiara i zwierzęta w myśli Elisabeth de Fontenay.” Narracje o Zagładzie 2017, no. 3, pp. 42–50.
Lyotard J.-F.: Poróżnienie. Trans. B. Banasiak. Kraków 2010.
Mach A.: Świadkowie świadectw. Postpamięć zagłady w polskiej literaturze najnowszej. Toruń 2016.
Małczyński J.: Krajobrazy Zagłady. Perspektywa historii środowiskowej. Warszawa 2018.
Mąka-Malatyńska K.: Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim kinie. Poznań 2012.
Morawiec A.: Literatura polska wobec ludobójstwa. Rekonesans. Łódź 2018.
Nader L.: Afekt Strzemińskiego. „Teoria widzenia”, rysunki wojenne, „Pamięci przyjaciół – Żydów”. Warszawa 2018.
Nijakowski L.M.: Rozkosz zemsty. Socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej. Warszawa 2013.
Niziołek G.: Polski teatr Zagłady. Kraków 2013.
“‘Pisanie jest ze swej natury niemoralne’. O narracji i Zagładzie z Michałem Głowińskim rozmawiają Marta Tomczok i Paweł Wolski.” Narracje o Zagładzie 2015, no. 1, pp. 141–60.
“‘Powinności badaczek i badaczy poezji Holokaustu wiążą się z zadaniami poezji w ogóle’. Z Profesor Bożeną Shallcross o poezji i Zagładzie rozmawia Anita Jarzyna.” Narracje o Zagładzie 2019, no. 5, pp. 23–43.
Rosenfeld A.H.: The End of the Holocaust. Bloomington 2011.
Rothberg M.: Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Stanford 2009.
Sendyka R.: “Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki.” Teksty Drugie 2017, no. 2, pp. 86–108.
Shallcross B.: Rzeczy i Zagłada. Kraków 2012.
Sienkiewicz B., Karolak S. (eds.): Ślady drugiej wojny światowej i Zagłady w najnowszej literaturze polskiej. Poznań 2016.
Słodkowski P.: Modernizm żydowsko-polski. Henryk Streng/Marek Włodarski a historia sztuki. Warszawa 2019.
Tokarska-Bakir J.: Legendy o krwi. Antropologia przesądu. Warszawa 2008.
Tokarska-Bakir J.: Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939–1946. Wołowiec 2012.
Tokarska-Bakir J.: Pod klątwą. Społeczny portret pogromu kieleckiego. Warszawa 2018.
Tomczok M.: Czy Polacy i Żydzi nienawidzą się nawzajem? Literatura jako mediacja. Łódź 2019.
Tomczok M.: Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka – ideologia – popkultura. Warszawa 2017.
Ubertowska A.: Holokaust. Auto(tanato)grafie. Warszawa 2014.
Ubertowska A.: “‘Kamienie niepokoją się i stają się agresywne’. Holokaust w świetle ekokrytyki.” Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka 2015, no. 25, pp. 93–111.
Ubertowska A.: “Krajobraz po Zagładzie. Pastoralne dystopie i wizje ‘terracydu’. ”Teksty Drugie 2017, no. 2, pp. 132–146.
Ubertowska A.: Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu. Kraków 2007.
Weintraub J.K.: “Pamiętnik.” Ed. B. Stępniak. Narracje o Zagładzie 2019, no. 5, pp. 318–57.
Wolski P.: “Narracje o Zagładzie. Otwarcie.” Narracje o Zagładzie 2015, no. 1, pp. 7–12.
Zeidler-Janiszewska A., Majewski T., Wójcik M. (eds.): Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki pamięci. Łódź 2009.
Żółkoś M.: “Insektosemityzm.” Narracje o Zagładzie 2017, no. 3, pp. 51–65.
Żukowski T. (ed.): Zagłada w „Medalionach” Zofii Nałkowskiej. Tekst i konteksty. Warszawa 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.