Ida Fink Goes to School
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2020.06.22Keywords:
Shoah, Ida Fink, education, high school, Polish language, the Matura examAbstract
In the text, the author takes a closer look at Ida Fink’s symbolic “return” to school. The writer, who had to abandon her studies in piano at the Lwów Conservatoire as a result of the
Third Reich’s attack on the USSR in 1941, since the end of 1990s has been a frequent presence on Polish school curricula and exams. The essay analyses the very manner in which her works appear within the school canon, student’s books, as well as the Matura examination sheets. What is more, some of the rudimentary biographical mistakes and simplifications are reviewed in the text. Ida Fink’s case analysis also formed a basis for a wider glance at the evolution of the Shoah theme’s presence in Polish school.
References
Adamczyk-Garbowska M.: Pisarze z „innej” Europy – kilka uwag o recepcji literatury polsko-żydowskiej w Stanach Zjednoczonych. W: Literatura polsko-żydowska. Studia i szkice. Red. E. Prokop-Janiec, S. Żurek. Kraków 2011, s. 233–244.
Adrabińska-Pacuła L., Hącia A., Malczewska J., Olech J.: Po polsku. Literatura, język, komunikacja. Podręcznik do języka polskiego dla gimnazjum. Klasa III. Warszawa 2011.
Biedrzycki K.: Język polski w gimnazjum – wskazówki metodyczne. W: Podstawa programowa z komentarzami. T. 2: Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Warszawa 2009.
Chemperek D., Kalbarczyk A., Trześniowski D.: Zrozumieć tekst – zrozumieć człowieka… Cz. 3. Warszawa 1999.
Chmiel M., Herman W., Pomirska Z., Doroszewski P.: Słowa na czasie. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego. Język polski dla klasy trzeciej gimnazjum. Warszawa 2010.
Detka J., Jas M., Zbróg P.: Przygoda z czytaniem. Podręcznik do kształcenia literacko-kulturowego. Klasa 3. Kielce 2011.
Famulska-Ciesielska K.: Polacy, Żydzi, Izraelczycy. Tożsamość w literaturze polskiej w Izraelu. Toruń 2008.
Fink I.: Elza. Trad. M. Wloch, L. Belleme. «Action» 1948, no 205.
Fink I.: Podróż. Londyn 1990.
Fink I.: Zabawa w klucz. „Od Nowa” 1962, nr 44, s. 6.
Gombrowicz W.: Dziennik 1953–1956. Kraków 1986.
Horwath E., Kiełb G.: Bliżej słowa. Podręcznik. Klasa 3. Warszawa 2010.
Janion M.: Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie. Warszawa 2009.
Karolak S.: Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947–1991. Kanon, który nie powstał. Poznań 2014.
Kasperek A.: Badanie obecności literatury polskiej powstałej w Izraelu na lekcjach języka polskiego – uwagi badacza. W: Młoda dydaktyka polonistyczna. Red. M. Fota, A. Poręba, S.J. Żurek. Lublin 2014, s. 105–114.
Kasperek A.: Kategoria Zagłady w szkolnym dyskursie polonistycznym po roku 2009 (na przykładzie prozy Idy Fink i Irit Amiel). Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Sławomira Jacka Żurka (promotor) i dra Piotra Trojańskiego (promotor pomocniczy). Lublin 2017 (maszynopis).
Kasperek A.: Opowiadania Idy Fink – nowość na lekcjach języka polskiego w gimnazjum. W: Auschwitz i Holokaust. Edukacja w szkole i w miejscu pamięci. Red. P. Trojański. Oświęcim 2014, s. 101–110.
Löw R.: Znaki obecności. O polsko-hebrajskich i polsko-żydowskich związkach literackich. Kraków 1995.
Łuczak A., Prylińska E.: Między nami. Podręcznik do gimnazjum. Język polski 2. Gdańsk 2010.
Łuczak A., Prylińska E.: Między nami. Program nauczania języka polskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego (klasy I–III gimnazjum). Gdańsk 2009.
Pezda A.: Od 2015 roku matura będzie bez prezentacji. „Gazeta Wyborcza” z 28 czerwca 2012 r. Dostępne także w Internecie: https://wyborcza.pl/1,75398,12033129,MEN_oglasza_zasady_nowej_matury__Nie_bedzie_prezentacji.html [data dostępu: 24.04.2020].
Podstawa programowa z komentarzami. T. 2: Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Warszawa 2009.
Raport dotyczący wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego przeprowadzonego w sesji wiosennej 2005 roku. Łódź 2005. Dostępne w Internecie: http://www.oke.lodz.pl/pobierz/matura/raporty/jezyk_polski.pdf [data dostępu: 24.04.2020].
Reszka P.: Nowa nie taka straszna. „Gazeta Wyborcza” z 6 maja 2005 r. [dodatek: „Lublin”]. Dostępne także w Internecie: https://lublin.wyborcza.pl/lublin/1,48724,2692298.html [data dostępu: 24.04.2020].
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej” 1999, nr 14, poz. 129.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej” 2012, poz. 977.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego. „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej” 2016, poz. 2223.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej” 2018, poz. 467.
Rządca A.: Foto-Grafie. Fotografische Narrativität im Werk von Ida Fink. München 2012.
Staniłko J.F.: Kanon poprawnie politycznych lektur. „Rzeczpospolita” z 22 stycznia 2009 r. Dostępne także w Internecie: https://www.rp.pl/artykul/251805-Kanonpoprawnie-politycznych-lektur.html [data dostępu: 24.04.2020].
Wiśniewska K.M., AK: Łatwy egzamin z polskiego. „Gazeta Wyborcza” z 8 maja 2012 r. [dodatek: „Radom”], s. 27.
Zubrzycki M.: „Potop” bezkonkurencyjny. „Rzeczpospolita” z 6 maja 2005 r., s. 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.