A Compassionate Witness – The Third Who Brings Deliverance The Transmission of Trauma in a Polish-Jewish Family in Ewa Kuryluk’s Post-Memory Trilogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.07

Keywords:

postmemory, trauma, transgenerational transmission of trauma, Ewa Kuryluk

Abstract

This article delivers an analysis of the functions performed by native Poles in the intergenerational transmission of the trauma of the Holocaust in Polish-Jewish families. For its source material, the author has chosen Ewa Kuryluk’s post-memory literature, textual testimonies by representatives of the second generation of mixed-background families: parents, one of whom survived the Holocaust, and the other, who, after the War, became a custodian of the secret and helped to put the traumatic experiences into written form. In the description of the complex processing of the trauma of the Holocaust, the psychoanalytic understanding of intergenerational transmission proves to be helpful. Similarly helpful is the idea of the “third”: a compassionate witness and mediator/transmitter of experience who makes deliverance possible. A close reading of Kuryluk’s post-memory trilogy allows for an inspection of a heretofore unexamined aspect of the intergenerational transmission of trauma.

References

Abraham N.: The Notes on the Phantom. In: N. Abraham, M. Torok: The Shell and the Kernel. Transl., ed. N.T. Rand. Chicago–London 1994, s. 171–176.

Agamben G.: Co zostaje z Auschwitz. Przeł. S. Królak. Warszawa 2008.

Alphen E. van: Archiwa wizualne jako historia preposteryjna. Przeł. Ł. Zaremba. W: E. van Alphen: Krytyka jako interwencja. Red. K. Bojarska. Kraków 2019, s. 127–148.

Alphen E. van: Caught by History. Holocaust Effects in Contemporary Art, Literature, and Theory. Stanford 1997.

Amiel I.: Osmaleni. Izabelin 1999.

Auerhahn N.C.: Evolution of Traumatic Narratives. Impact of the Holocaust on Children of Survivors. “The Psychoanalytic Study of the Child” 2013, no 67, s. 215–246.

Auerhahn N.C., Laub D., Peskin H.: Psychotherapy with Holocaust Survivors. “Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training” 1993, no 30, s. 434–442.

Bazin A.: Film i rzeczywistość. Przeł. B. Michałek. Warszawa 1963.

Benjamin J.: Acknowledgment of Collective Trauma in Light of Dissociation and Dehumanization. “Psychoanalytic Perspectives” 2011, no 8, s. 207–214.

Benjamin J.: Beyond Doer and Done To. Recognition Theory, Intersubjectivity and the Third. London–New York 2018.

Britton R.: Brakujące połączenie: seksualność rodzicielska w kompleksie Edypa. W: Kompleks Edypa dzisiaj – implikacje kliniczne. Red. J. Steiner. Przeł. D. Golec. Warszawa 2010, s. 77–93.

Bruns G.L.: Foucault’s Modernism. In: The Cambridge Companion to Foucault. Ed. G. Gutting. New York 2005, s. 348–378.

Butler J.: Precarious Life: the Powers of Mourning and Violence. London–New York 2004.

Chasseguet-Smirgel J.: Trauma et croyance. « Revue française de psychanalyse » 2000, no 64, s. 39–46.

Cuber M.: Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987–2012. Katowice 2013.

Derrida J.: Memoirs of the Blind: The Self-Portrait and Other Ruins. Transl. P.-A. Brault, M. Naas. Chicago 1993.

Ewa Kuryluk. Kangór z kamerą 1959–2009. Autofotografia / Ewa Kuryluk. Kangaroo with the Camera 1959–2009. Autophotography. Kraków 2009.

Faimberg H.: The Telescoping of Generations. Listening to the Narcissistic Links between Generations. London–New York 2005.

Felman Sh.: Nauczanie i kryzys albo meandry edukacji. Przeł. M. Lachman. W: Reprezentacje Holokaustu. Wybór i oprac. J. Jarniewicz, M. Szuster. Kraków–Warszawa 2014, s. 415–467.

Felman Sh.: Theaters of Justice: Arendt in Jerusalem, the Eichmann Trial, and the Redefinition of Legal Meaning in the Wake of the Holocaust. “Critical Inquiry” 2001, Vol. 27, no 2, s. 201–238.

Foucault M.: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Przeł. T. Komendant i in. Warszawa 1999.

Frosh S.: Those Who Come After. Postmemory, Acknowledgement and Forgiveness. Cham 2019.

Gampel Y., Mazor A.: Intimacy and Family Links of Adults Who Were Children During the Shoah: Multi-Faceted Mutations of the Traumatic Encapsulations. “Free Associations” 2004, no 60, s. 546–568.

Gerson S.: When the Third is Dead: Memory, Mourning and Witnessing in the Aftermath of the Holocaust. “International Journal of Psychoanalysis” 2009, Vol. 90, no 6, s. 1341–1357.

Głowacka D.: Świadkowie wbrew sobie: strategie pamięci Holokaustu w twórczości plastycznej kobiet „drugiego pokolenia”. Dostępne w Internecie: http://www.obieg.pl/artmix/14392 [data dostępu: 2.01.2020].

Grynberg M.: Zupa z Auschwitz. Życie z cudzym smutkiem. Rozmawia M. Kicińska. „Gazeta Wyborcza” z 31 października 2014 r. [dodatek: „Magazyn Świąteczny”]. Dostępne w Internecie: http://wyborcza.pl/magazyn/1,141923,16888902,Zupa_z_Auschwitz__Zycie_z_cudzym_smutkiem.html [data dostępu: 27.01.2020].

Hannavy Cousen B.: Seep and Creep: The Concentrationary Imaginary in Martin Scorsese’s “Shutter Island” (2010). In: Concentrationary Imaginaries. Tracing Totalitarian Violence in Popular Culture. Eds. G. Pollock, M. Silverman. London–New York 2015, s. 163–185.

Koprowska K.: Kolaż jako akt profanacji? O twórczości Ewy Kuryluk. „Wielogłos” 2015, nr 1, s. 43–55.

Kuryluk E.: Feluni. Apoteoza enigmy. Kraków 2019.

Kuryluk E.: Frascati. Apoteoza topografii. Kraków 2009.

Kuryluk E.: Goldi. Apoteoza zwierzaczkowatości. Kraków 2011.

Kuryluk E.: Inna awangarda. Rozmawiają A. Nasiłowska i R. Nycz. „Teksty Drugie” 1994, nr 5/6, s. 239–248.

Kuryluk E.: Tryptyk na żółtym tle. Rozmawia A. Drotkiewicz. „Midrasz” 2011, nr 2, s. 5–6.

Laub D.: The Empty Circle: Children of Survivors and the Limits of Reconstruction. “Journal of the American Psychoanalytic Association” 1998, Vol. 46, Issue 2, s. 507–529.

Laub D.: Traumatic Shutdown of Narrative and Symbolization. A Death Instinct Derivative? “Contemporary Psychoanalysis” 2005, Vol. 41, no 2, s. 307–326.

Laub D.: Zdarzenie bez świadka: prawda, świadectwo oraz ocalenie. Przeł. T. Łysak. „Teksty Drugie” 2007, nr 5, s. 118–129.

Levi P.: Czy to jest człowiek. Przeł. H. Wiśniowska. Kraków 2008.

Mathews H.: „Ta rzecz efemeryczna”. Przeł. A. Sosnowski. „Literatura na Świecie” 1995, nr 11–12, s. 136–147.

Paziński P.: Pensjonat. Warszawa 2010.

Perec G.: W albo wspomnienie z dzieciństwa. Przeł. W. Brzozowski. Kraków 2014.

Psychoanalysis and Holocaust Testimony. Unwanted Memories of Social Trauma. Eds. D. Laub, A. Hamburger. London–New York 2017.

Rosenblum R.: Postponing Trauma: The Dangers of Telling. “The International Journal of Psychoanalysis” 2009, Vol. 90, no 6, s. 1319–1340.

Salberg J.: The Texture of Traumatic Attachment: Presence and Ghostly Absence in Transgenerational Transmission. “The Psychoanalytic Quarterly” 2015, Vol. 84, no 1, s. 21–46.

Schneider R.: Performans pozostaje. Przeł. D. Sosnowska. W: RE//MIX. Perfomans i dokumentacja. Red. D. Sajewska, T. Plata. Warszawa 2014, s. 20–35.

Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej. Red. P. Dobrosielski, J. Kowalska--Leder, I. Kurz, M. Szpakowska. Warszawa 2017.

Tokarska-Bakir J.: Nieprzepracowana Zagłada jest w każdym z nas. Rozmawia K. Czarnecka. „Polityka”, 4.07.2018. Dostępne w Internecie: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1755152,1,nieprzepracowana-zaglada-jest-w-kazdym-z-nas.read [data dostępu: 24.01.2021].

Tulli M.: Włoskie szpilki. Warszawa 2012.

Published

2021-05-18

How to Cite

Borowicz, J. (2021). A Compassionate Witness – The Third Who Brings Deliverance The Transmission of Trauma in a Polish-Jewish Family in Ewa Kuryluk’s Post-Memory Trilogy. Narracje O Zagładzie [Narrations of the Shoah], (1(7), 119–135. https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.07