To Restore Presence: The Holocaust and Jewish People in Selected Artistic Radio Programs by Maria Brzezińska
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.11Keywords:
Judaism, radio documentary, radio drama, sound matter, Maria BrzezińskaAbstract
This article examines the form and content of the artistic radio programs created by the Lublin-based journalist Maria Brzezińska, in particular reportage and radio plays [słuchowiska]. These programs introduce the topic of the Holocaust into the domain of audio culture texts. The journalist’s methods of constructing narrative and composing audio pieces
represent different ways to talk about the Holocaust, in particular through documentary forms and fictional genres. The analysis of the programs at hand has allowed the author to enumerate the singular stylistic features of the artist, among them the dominating distinct perspective of the narration as it builds, the condensing of content, and the awareness of the author’s presence during the recording.
References
Bachura-Wojtasik J.: Literatura audialna między fikcją a niefikcją. „Upowieściowienie” dokumentu a narracje fikcyjne. W: Między sztuką a codziennością. W stronę nowej syntezy (1). Red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski. Warszawa 2016, s. 184–212.
Bachura-Wojtasik J.: Między fikcją a nie-fikcją. O formie wybranych audycji radiowych Marii Brzezińskiej. „Forum Artis Rhetoricae” 2015, nr 3, s. 34–52.
Bachura-Wojtasik J.: Narracyjne formy radiowe jako przykłady artystycznych realizacji audiosfery. W: Radio w dobie nowych mediów. Red. U. Doliwa. Olsztyn 2014, s. 63–80.
Bachura-Wojtasik J.: Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe. Toruń 2012.
Bachura-Wojtasik J.: Prawda literatury i prawda życia. O słuchowiskach autorskich Marii Brzezińskiej. W: Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej. W radiu. Red. J. Kopciński. Warszawa 2016, s. 69–75.
Barthes R.: Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Przeł. J. Trznadel. Warszawa 1996.
Borkowski I.: Techniki dziennikarskie jako narzędzie odkrywania, rekonstruowania i referowania historii. Współczesne relacje o Holocauście. W: Przemiany świata mediów. Red. I. Borkowski, K. Stasiuk-Krajewska. Wrocław 2012, s. 45–74.
Brzezińska M.: „Wszystko jest możliwe”, czyli kilka zwierzeń praktyka na marginesie słuchowisk autorskich z lat 2001–2014. W: Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej. W radiu. Red. J. Kopciński. Warszawa 2016, s. 77–79.
Chmielewska K.: Literackość jako przeszkoda, literackość jako możliwość wypowiedzenia. W: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie? Red. M. Głowiński i in. Kraków 2005, s. 21–32.
Glatsztejn J.: Lublinie, moje święte miasto. Przeł. M. Adamczyk-Garbowska. „Scriptores” 2003, nr 1 (27), s. 187.
Halina Birenbaum: Jak ja chciałam wejść do tego obozu! Marzyłam o ciepłym baraku. Nie wiedziałyśmy jeszcze, że tam są komory gazowe. Rozmawiała M. Tutak-Goll. „Wysokie Obcasy”, 2.12.2017. Dostępne w Internecie: http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,53662,22714682,halina-birenbaum-kiedys-w-auschwitz-uslyszalam-jakie-to.html [data dostępu: 25.09.2018].
Hopfinger M.: Literatura i media. Po 1989 roku. Warszawa 2010.
Jankowska J.: Internetowa Szkoła Reportażu, lekcja 2. Dostępne w Internecie: http://www.tnn.pl/Internetowa_szko%C5%82a_reporta%C5%BCu_Janiny_Jankowskiej,2062.html [data dostępu: 12.12.2012].
Jedliński R.: Aksjologiczne nacechowanie audialnych tekstów kultury (na przykładzie baśni radiowej). W: Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka. Red. B. Myrdzik, I. Morawska. Lublin 2007, s. 81–92.
Jeziorska-Haładyj J.: Tekstowe wykładniki fikcji na przykładzie reportażu i powieści autobiograficznej. Warszawa 2013.
Klimczak K.: Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu. Łódź 2011.
Klimczak K., Czarnek P.: Rola muzyki we współczesnym reportażu radiowym. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 17, s. 171–181.
Landwehr J.: Fikcyjność i fikcjonalność. Przeł. A. Nasiłowska. „Pamiętnik Literacki” 1983, R. 74, z. 4, s. 279–326.
Leociak J.: Literatura dokumentu osobistego jako źródło do badań nad zagładą Żydów. Rekonesans metodologiczny. „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2005, nr 1, s. 13–31.
Leociak J.: Wstęp. W: Literatura polska wobec Zagłady. Red. A. Brodzka-Wald, D. Krawczyńska, J. Leociak. Warszawa 2000, s. 7–10.
Nacher A.: Komponować świat, słuchając – dźwięk jako komunikacja. „Przegląd Kulturoznawczy” 2010, nr 1 (7), s. 75–86.
Pleszkun-Olejniczakowa E.: Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych. Łódź 2012.
Sapir E.: Mowa jako rys osobowości. W: E. Sapir: Kultura, język, osobowość. Wybrane eseje. Przeł. B. Stanosz, R. Zimand. Wstęp A. Wierzbicka. Warszawa 1978, s. 69–84.
Szabłowska M.: Pamięć ocalonych w twórczości Henryka Grynberga, Hanny Krall i Bogdana Wojdowskiego. W: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania. Red. T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska. Współpraca red. M. Wójcik. Łódź 2011, s. 827–836.
Weksler-Waszkinel R.J.: Jak Pawłowski ukrywał Grinera. „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2005, nr 1, s. 273–282.
Zagłada Biłgoraja. Księga pamięci. Materiały zebrane przez A. Kronenberga. Przeł. A. Adamczyk-Garbowska, A. Trzciński, M. Zawanowska. Gdańsk 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.