“Sense of Participation.” Communities, Alliances of the Vulnerable and the Subservient in Halina Poświatowska’s Poetry
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2018.04.16Keywords:
multidirectional memory, poetry, sensitive writing, Shoah, PoświatowskaAbstract
Using Michael Rothberg’s concept of the multidirectional memory, the author of this article proves that in Halina Poświatowska’s poetry memory of the Shoah is activated in confrontation with media images of the Vietnam War. In the poems, the memory of various genocides is dynamic, because of which such phenomena as competitiveness, rivalry, or dominance of forms of commemorating chosen mass crimes give way to the rule of consolidation of memory. The author also investigates the feminist motifs and observes the convergence between the forms of resistance presented by Poświatowska and the concepts of revolt discussed by Judith Butler (grievability, vulnerability). The involvement of the poet in matters contemporary to her is – next to the contemplation of the fragile body – the most important theme of her poetry, which has not been noted by the critics, who accused her of escapism, egotism, imitativeness, and infantilism.
References
Błażejowska K.: Uparte serce. Biografia Poświatowskiej. Kraków 2014.
Bojarska K.: Wydarzenia po Wydarzeniu. Białoszewski – Richter – Spiegelman. Warszawa 2012.
Buryła S.: Rozrachunki z wojną. Warszawa 2017.
Burzyńska A.R.: Maska twarzy. Twórczość dramatyczna Stanisława Grochowiaka. Kraków 2011.
Butler J.: Ramy wojny. Kiedy życie godne jest opłakiwania? Przeł. A. Czarnacka. Warszawa 2011.
Butler J.: Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Przeł. A. Ostolski. Warszawa 2010.
Butler J.: Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń. Przeł. J. Bednarek. Warszawa 2016.
Didi‑Huberman G.: Kora. Przeł. T. Swoboda. Gdańsk 2013.
Drozdowski B.: Złoty ząb. W: B. Drozdowski: Jest takie drzewo. Kraków 1956, s. 29.
Gadamer H.‑G.: Mitopoetyckie odwrócenie w „Elegiach duinejskich” Rilkego. Przeł. M. Łukasiewicz. W: H.‑G. Gadamer: Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Przeł. M. Łukasiewicz, K. Michalski. Warszawa 2000, s. 263–283.
Grochowiak S.: Rzeczy na głosy. Poznań 1966.
Haśka. Poświatowska we wspomnieniach i listach. Zebrała i oprac. M. Pryzwan. Warszawa 2015.
Herr M.: Depesze. Przeł. i przypisami opatrzył K. Majer. Kraków 2016.
Kaleta P.: Szczękościsk wojny. Kilka uwag na temat powieści „Trismus” Stanisława Grochowiaka. W: Literatura i różne historie. Szkice o literaturze XX i XXI wieku. Red. B. Gutkowska, A. Nęcka. Katowice 2011, s. 99–110.
Kornhauser J.: Wietnam. W: J. Kornhauser: 148 wierszy. Kraków 1982, s. 61.
Kowalska‑Leder J.: Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego. Wrocław 2009.
Legeżyńska A.: Od kochanki do psalmistki… Sylwetki, tematy i konwencje liryki kobiecej. Poznań 2009.
Liszka K.: Etyka i pamięć o Zagładzie. Warszawa 2016.
Mielhorski R.: „Przebisnu rówieśnik”. O cyklu „Zabawy chłopięce” Stanisława Grochowiaka. „Literaturoznawstwo” 2007, nr 1 (1), s. 189–205.
Miłosz C.: Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku. Warszawa 1987.
Mirzoeff N.: Jak zobaczyć świat. Przeł. Ł. Zaremba. Kraków–Warszawa 2016.
Neitzel S., Welzer H.: Żołnierze. Protokoły walk, zabijania i umierania. Przeł. V. Grotowicz. Warszawa 2014.
Opacka‑Walasek D.: Pasaże liryczne. Katowice 2013.
Page T.: Vulnerable Writting as a Feminist Methodological Practice. “Feminist Review” 2017, no 115. Dostępne w Internecie: https://link.springer.com/article/10.1057/s41305‑017‑0028‑0 [data dostępu: 26.05.2018].
Pantuchowicz A.: Klucz do domu liryki Haliny Poświatowskiej. „Język Artystyczny” 1995, nr 9, s. 56–80.
Piotrowiak J.: Namysł i emocje. Studia i szkice o doświadczeniu poetyckim Haliny Poświatowskiej. Katowice 2011.
Poświatowska H.: Listy. Kraków 2015.
Poświatowska H.: Wszystkie wiersze. Kraków 2014.
Rancière J.: Estetyka jako polityka. Przeł. J. Kutyła, P. Mościcki. Przedmową opatrzył A. Żmijewski. Posłowie napisał S. Žižek. Il. J. Rajkowska. Warszawa 2007.
Rosenfeld A.H.: Podwójna śmierć. Rozważania o literaturze Holocaustu. Przeł. B. Krawcowicz. Warszawa 2003.
Rothberg M.: Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji. Przeł. K. Bojarska. Warszawa 2015.
Sontag S.: Widok cudzego cierpienia. Przeł. S. Magala. Kraków 2010.
Spivak G.Ch.: Czy podporządkowani inni mogą przemówić? Przeł. E. Majewska. „Krytyka Polityczna” 2011, nr 24–25, s. 196–239.
Stanuch S.: W kościółku serca (o erotycznej poezji Haliny Poświatowskiej). „Poezja” 1985, nr 2, s. 41–51.
Suleiman S.R.: Crises of Memory and the Second World War. Cambridge, Massachusetts–London 2008.
Szymborska W.: Autotomia. W: W. Szymborska: Zmysł udziału. Wybór wierszy. Grafiki B. Gawdzik‑Brzozowska. Kraków 2006, s. 21–22.
Szymborska W.: Rozmowa z kamieniem. W: W. Szymborska: Zmysł udziału. Wybór wierszy. Grafiki B. Gawdzik‑Brzozowska. Kraków 2006, s. 7–9.
Tomczok M.: Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka – ideologia – popkultura. Warszawa 2017.
Ubertowska A.: Holokaust. Auto (tanato) grafie. Warszawa 2014.
Urbankowski B.: „Wiersze bronią się same”. „Poezja” 1985, nr 2, s. 74–75.
Wierzyński K.: Na śmierć Jana Palacha. W: K. Wierzyński: Sen mara. Poezje. Paryż 1969, s. 85–86.
Ziółkowski G.: Okrutny teatr samospaleń. Protesty samobójcze w ogniu i ich echa w kulturze współczesnej. Poznań 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.