Silence about the Shoah. Tropes of Memory in Piotr Sommer’s Poetry
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2018.04.17Keywords:
Piotr Sommer, Holocaust, trauma, postmemory, tropes of memoryAbstract
The article is devoted to sui generis tropology of memory of the Shoah that can be discovered in Piotr Sommer’s poetry. In the works by the author of Pamiątki po nas, such memory is coded by means of discrete literary devices, but it seems to be an important source of experience written down in the texts. The author endeavours to construct a dynamic, internally varied model of the Sommerian “memorial poem”; her arguments are supported with notions taken from the theories of memory and its representation influential in contemporary humanities.
References
Alphen E. van: Afekt, trauma i rozumienie: sztuka ponad granicami wyobraźni. [Rozmowa R. Sendyki i K. Bojarskiej]. „Teksty Drugie” 2012, nr 4, s. 207–218.
Czyżak A.: „To głupie dać zagadać się na śmierć”. O „Dniach i nocach”. W: Wyrazy życia. Szkice o poezji Piotra Sommera. Red. P. Śliwiński. Poznań 2010, s. 186–194.
Derrida J.: Szibbolet dla Paula Celana. Przeł. A. Dziadek. Bytom 2000.
Domańska E.: Biała tropologia: Hayden White i teoria pisarstwa historycznego. [Rozmowa z H. White’em oraz H. Kellnerem]. „Teksty Drugie” 1994, nr 2, s. 159–168.
Domańska E.: Wokół metahistorii. W: H. White: Poetyka pisarstwa historycznego. Red. E. Domańska, M. Wilczyński. Kraków 2000, s. 7–28.
Hirsch M.: Żałoba i postpamięć. Przeł. K. Bojarska. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia. Red. E. Domańska. Poznań 2010, s. 247–280.
Hopfinger M.: Zamiast wstępu. W: Zagłada w „Medalionach” Zofii Nałkowskiej. Tekst i konteksty. Red. T. Żukowski. Warszawa 2016, s. 9–25.
Jabés E.: Księga pytań. Przeł. A. Wodnicki. Kraków 2004.
Kertész I.: Dziennik galernika. Przeł. E. Cygielska. Warszawa 2006.
Kopkiewicz A.: Słowa z kresek. Pobudki wiersza w poezji Piotra Sommera. „Teksty Drugie” 2014, nr 5, s. 230–250.
Kuczyńska‑Koschany K.: Sommer, chłopak. W: Wyrazy życia. Szkice o poezji Piotra Sommera. Red. P. Śliwiński. Poznań 2010, s. 155–168.
LaCapra D.: Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Przeł. K. Bojarska. Kraków 2009.
Liszka K.: Etyka i pamięć o Zagładzie. Warszawa 2016.
Mach A.: Świadkowie świadectw. Postpamięć Zagłady w polskiej literaturze najnowszej. Warszawa–Toruń 2016.
Mackiewicz P.: Nie ze słów (trzej panowie S.). W: Świat na językach. Red. P. Śliwiński. Poznań 2015, s. 7–35.
Muchowski J.: Polityka pisarstwa historycznego. Refleksja teoretyczna Haydena White’a. Warszawa–Toruń 2015.
Panas W.: Zagłada od zagłady. Szoah w literaturze polskiej. W: W. Panas: Pismo i rana. Lublin 1996, s. 91–116.
Pietrych K.: Elegie Piotra Sommera. W: Wyrazy życia. Szkice o poezji Piotra Sommera. Red. P. Śliwiński. Poznań 2010, s. 195–205.
Ricoeur P.: Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. J. Margański. Kraków 2006.
Runia E.: Obecność. Przeł. E. Wilczyńska. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia. Red. E. Domańska. Poznań 2010, s. 75–123.
Sierbińska A.: Konstrukcje pamięci: „postpamięć” Marianne Hirsch, postpamięć Christiana Boltanskiego. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2010, nr 1, s. 39–52.
Sommer P.: Czynnik liryczny i inne wiersze. Londyn 1988.
Sommer P.: Dni i noce. Wrocław 2009.
Sommer P.: Kolejny świat. Warszawa 1983.
Sommer P.: Niespodziewana lekcja. W: P. Sommer: Smak detalu i inne ogólniki. Poznań 2015, s. 10–19.
Sommer P.: Nowe stosunki wyrazów. Lublin 1995.
Sommer P.: Pamiątki po nas. Kraków 1980.
Sommer P.: Piosenka pasterska. Legnica 1999.
Sommer P.: Po ciemku też (wiersze z książek). Poznań 2013.
Sommer P.: Rano na ziemi. Poznań 2009.
Sommer P.: Ucieczka w bok (rozmowa Jerzego Borowczyka i Michała Larka). W: P. Sommer: Ucieczka w bok (pytania i odpowiedzi). Poznań 2016, s. 88–114.
Sommer P.: W krześle. Kraków 1977.
Sommer P.: Wiersze ze słów. Poznań 2012.
Steinlauf M.C.: Pamięć nieprzyswojona. Polska pamięć Zagłady. Przeł. A. Tomaszewska. Warszawa 2001.
Śliwiński P.: Piotr Sommer, czyli poezji wolno wszystko poza kłamstwem. Dostępne w Internecie: http://wyborcza.pl/1,75410,8443559,Piotr_Sommer__czyli_poezji_wolno_wszystko_poza_klamstwem.html [data dostępu: 10.03.2018].
Śliwiński P.: Wiersze‑mogiłki. W: Ślady II wojny światowej i Zagłady w najnowszej literaturze polskiej. Red. B. Sienkiewicz, S. Karolak. Poznań 2016, s. 235–244.
White H.: Poetyka pisarstwa historycznego. Red. E. Domańska, M. Wilczyński. Kraków 2000.
White H.: Realizm figuralny w literaturze świadectwa. Przeł. E. Domańska. W: Reprezentacje Holokaustu. Red. J. Jarniewicz, M. Szuster. Kraków–Warszawa 2014, s. 85–101.
Winiarczyk M.: Sigla Latina in Libris Impressis Occurrentia. Wrocław 1977. Dostępne w Internecie: https://www2.uni‑mannheim.de/mateo/camenaref/siglalatina.html#i [data dostępu: 10.03.2018].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.