“I hear you, voices of the killed”: Andrzej Wróblewski’s Reference to Louis Aragon
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2019.05.09Keywords:
Andrzej Wróblewski, Louis Aragon, Polish poetry, French poetry, memory, art, figurationAbstract
For Wróblewski, Aragon – whose famous cry “I hear you, voices of the killed” is derived from the poem entitled “Autumn Night” – has become a figure of comparable imagination. This article juxtaposes Andrzej Wróblewski’s art with the work of Louis Aragon, a French poet and novelist, making it possible to recognise their shared poetics of war. In fact, both of them perceived language as a device shaping social imagery, searched for new forms of artistic expression,
used metaphors and allegories extensively, and fought for a new and peaceful dimension of art.
References
Andrzej Wróblewski. Oprac. A. Wojciechowski. Warszawa 1979. Mała Encyklopedia Sztuki, 55.
Andrzej Wróblewski nieznany. Red. J. Michalski. Kraków 1993.
Andrzej Wróblewski. Recto / Verso. Eds. E. de Chassey, M. Dziewańska. Warsaw 2015.
Antologia poezji francuskiej. Anthologie de la poésie française. T. 4: Od Rimbauda do naszych dni. Wybór J. Lisowski. Warszawa 2006.
Antologia współczesnej poezji francuskiej. Oprac. A. Ważyk. Warszawa 1947.
Assmann A.: Między historią a pamięcią. Antologia. Red. nauk., posłowie M. Saryusz-Wolska. Warszawa 2013.
Borucki A.: Własna wojna Andrzeja Wróblewskiego 1927–1957. „Akcent” 1987, nr 1, s. 142–143.
Dimitrijević B.: Folklor, nowoczesność i śmierć. Wizyta Wróblewskiego w Jugosławii. W: Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Red. M. Ziółkowska, W. Grzybała. Warszawa 2014, s. 482–525.
„Dziennik Polski” z 25 sierpnia 1948 r.
Głowiński M.: Ciemne alegorie Norwida. „Pamiętnik Literacki” 1984, R. 75, z. 3, s. 103–114.
Gosk H.: W kręgu „Kuźnicy”. Dyskusje krytycznoliterackie lat 1945–1948. Warszawa 1985.
Halbwachs M.: Społeczne ramy pamięci. Przeł. M. Król. Warszawa 2008.
Hikmet N.: O Majakowskim. W: Majakowski. Warszawa 1978, [b.n.s.].
Jarecka D.: Wewnętrzne organy kontroli. W: Ciała zdruzgotane, ciała oporne. Afektywne lektury XX wieku. Red. A. Lipszyc, M. Zaleski. Warszawa 2015, s. 128–147.
Kuczyńska-Koschany K.: Imaginacja, Marsylia. W: K. Kuczyńska-Koschany: Nikt nie widzi dobrze. Eseje. Kraków 2018, s. 223–240.
Le Goff J.: Historia i pamięć. Przeł. A. Gronowska, J. Stryjczyk. Warszawa 2007.
Majakowski. Warszawa 1978.
Mały słownik języka polskiego. Red. S. Skorupka, H. Auderska, Z. Łempicka. Warszawa 1969.
Michalski J.: Chłopiec na żółtym tle. Teksty o Andrzeju Wróblewskim. Kraków 2009.
Międzyrzecki A.: Rimbaud, Apollinaire i inni. Warszawa 1988.
Nowicka D.: Art-biografie Andrzeja Wróblewskiego. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” (w druku).
Nowicka D.: Artysta i mit. Wokół „Treści uczuciowej rewolucji” Andrzeja Wróblewskiego. „Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym” 2018, T. 23, nr 2, s. 259–278.
Nowicka D.: „Błękitne, wewnętrzne […] są w wołaniu”. Im-pasywne obrazy w poezji Juliana Kornhausera. [Od Wróblewskiego: Niebo nad górami]. W: Rzeczy do nazwania. Wokół Kornhausera. Red. A. Gleń, J. Kornhauser. Poznań 2016, s. 470–482.
Nowicka D.: Zasypia ryba. Autobiograficzne i zwierzęce niepokojenia w malarstwie Andrzeja Wróblewskiego. „Narracje o Zagładzie” 2017, nr 3, s. 217–232.
Opałka E., Zychowicz K.: Czerwona materia. Nadia Léger. Łódź 2018, s. 5. Dostępne w Internecie: https://msl.org.pl/wydarzeniams/wystawy-archiwalne/czerwona-materia-nadia-leger,2576.html [data dostępu: 07.04.2019].
Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Red. M. Saryusz-Wolska. Kraków 2009.
Pisarze w walce o pokój. Antologia. Oprac. Dział Literatury Polskiej. Warszawa 1950.
Pomian K.: Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin 2006.
Porzucić etyczną arogancję. Ku reinterpretacji podstawowych pojęć humanistyki w świetle wydarzenia Szoa. Red. B. Polak, T. Polak. Poznań 2011.
Ricoeur P.: Pamięć, historia, zapomnienie. Przeł. J. Margański. Kraków 2006.
Sobczyk M.: Andrzej Wróblewski. [Ofiara, oprawca, narrator]. Dostępne w Internecie: https://artmuseum.pl/public/upload/files/sobczyk_o_wroblewskim.pdf [data dostępu: 23.05.2019].
Szacka B.: Czas przeszły – mit – pamięć. Warszawa 2006.
Szymański W.: Kwadratowe koło: Andrzej Wróblewski i nowoczesny realizm socjalistyczny. W: Socrealizmy i modernizacje. Red. A. Sumorok, T. Załuski. Łódź 2017,
s. 269–290.
Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Red. M. Ziółkowska, W. Grzybała. Warszawa 2014.
Wajda A.: O Andrzeju Wróblewskim. Oprac. B. Toruńczyk. Dostępne w Internecie: http://www.zeszytyliterackie.pl/andrzej-wajda-o-andrzeju-wroblewskim/ [data dostępu: 16.06.2019].
Wróblewski A.: Dyskusja na temat wystawy „Młodzież w walce o pokój”. „Echo Tygodnia” 1951, nr 3, s. 5.
Wróblewski A.: Krakowscy plastycy w drodze realizmu [wystawa]. „Życie Literackie” 1951, nr 6, s. 11–12.
Wróblewski A.: Marc Chagall. „Głos Plastyków” 1948, R. 9, s. 100–101.
Wróblewski A.: Sztuka prymitywna. „Przegląd Artystyczny” 1948, nr 8–9, s. 8.
Wróblewski A.: Wystawa pierwszomajowa. „Życie Literackie” 1951, nr 8, s. 12 (w ramach serii: Krakowski Przegląd Plastyczny).
Zaremba M.: Wielka trwoga. Polska 1944–1947. Ludowa reakcja na kryzys. Kraków 2012.
Ziółkowska M.: „Dlaczego jedynymi pomnikami, jakie stawia Wróblewski ludziom, są nagrobki?”. Dostępne w Internecie: http://muzea.malopolska.pl/czy-wiesz-ze/-/a/10191/%E2%80%9Edlaczego-jedynymi-pomnikami-jakie-stawia-wroblewski-ludziom-sa-nagrobki-%E2%80%9D [data dostępu: 31.03.2019].
Żukowski T.: Świadkowie Zagłady. „Teksty Drugie” 2001, nr 5, s. 139–145.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.