In the “Cities” of Drohobych: On Serhiy Zhadan’s Volume of Poetry
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2019.05.12Keywords:
Drohobych, Zhadan, Holocaust, Schulz, contemporary poetry, memoryAbstract
The main aim of the article is to analyse the cultural phenomenon of Drohobych (now part of Ukraine), a small city where Bruno Schulz – a great European/Jewish/Polish writer – lived and died during the Second World War. The first part of this text contains reflections on literary visions of Drohobych (written by e.g. Andrzej Chciuk, Yurii Andrukhovych, Henryk Grynberg). In the second part of the article, the author proposes an interpretation of the volume of selected poems written in 2014–2016 by a Ukrainian poet Serhiy Zhadan and titled Drohobych (Drohobycz, translated into Polish by Jacek Podsiadło). All those writers treat Drohobych as “Bruno Schulz’s place,” full of his traces and created by his prose.
References
Bagłajewski A.: Andrzej Chciuk – pisarz (z) Drohobycza. „Ruch Literacki” 2014, z. 1, s. 83–95.
Bilczewski T.: Trauma, translokacja, transmisja w perspektywie postpamięci. Od literatury do epigenetyki. W: Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci. Red. T. Szostek, R. Sendyka, R. Nycz. Warszawa 2013, s. 40–62.
Budzyński W.: Uczniowie Schulza. Warszawa 2011.
Cembik A.: Drohobycz, Drohobycz. W: Polskie czytanie Wschodu. Kultura – autobiografia – edukacja. Red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, B. Przymuszała. Poznań 2018, s. 69–90.
Chciuk A.: Atlantyda. Opowieść o Wielkim Księstwie Bałaku. Warszawa 1989.
Ciągłość w zerwaniu. Rozmowa z Piotrem Filipkowskim. „Krytyka Polityczna” 2018, nr 46, s. 148–156.
Czapliński P.: Źle przemieszani. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2013, nr 22 (42), s. 97–118.
Delaperrière M.: Miejsca pamięci czy pamięć miejsc? Kilka refleksji na temat uobecniania przeszłości w literaturze współczesnej. W: Kulturowa historia literatury. Red. A. Łebkowska, W. Bolecki. Warszawa 2015, s. 161–172.
Grynberg H.: Drohobycz, Drohobycz. Warszawa 1997.
Jarzębski J.: Miasto Schulza. W: J. Jarzębski: Prowincja Centrum. Przypisy do Schulza. Kraków 2005.
Krynicka A.: Heterotopia Drohobycz. Dostępne w Internecie: http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article418 [data dostępu: 02.04.2016].
LaCapra D.: Trauma, nieobecność, utrata. Przeł. K. Bojarska. W: Antologia studiów nad traumą. Red. T. Łysak. Kraków 2015, s. 59–108.
Makuch J.: Od sztetla do Syjonu. „Tygodnik Powszechny” 2019, nr 1 (9): Polska żydowska (numer specjalny), s. 164–167.
Paziński P.: Rzeczywistość poprzecierana. Kraków–Budapeszt 2015.
Rewers E.: Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. Kraków 2005.
Rewers E.: Wprowadzenie. W: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. E. Rewers. Kraków 2010, s. 5–14.
Sendyka R.: Miejsca pamięci – lektury krytyczne. W: Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci. Red. T. Szostek, R. Sendyka, R. Nycz. Warszawa 2013, s. 206–222.
Sławek T.: Miasto. Próba zrozumienia. W: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. E. Rewers. Kraków 2010, s. 17–69.
Walas T.: Literatura (kultura) jako selekcja i projektowanie doświadczenia. W: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje. Red. T. Walas, R. Nycz. Kraków 2012, s. 273–310.
Ziątek Z.: Czas literatury miejsca. W: Gry o tożsamość w czasach wielkiej zmiany. Red. A. Werner, T. Żukowski. Warszawa 2013, s. 127–149.
Żadan S.: Drohobycz. Księga wierszy wybranych (2014–2016). Przeł. J. Podsiadło. Warszawa 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.