Singing the Unsingable? The Position of the Musical in Holocaust Education
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2018.04.18Keywords:
musical, peace education, Holocaust education, KorczakAbstract
The author of the article focuses on the position and possibilities of theatre education – more specifically, the musical – in Holocaust education, which is a significant element of peace education. Wishing to widen the scope of Betty Reardon’s tetrad which identifies the following foundations of ideal education for peace: personal, political, pedagogical, poetic, the author proposes to add one more “p” – performative. Two musicals interpreted in the article, Imagine This and Korczak are convergent in multiple aspects; among others, both share the motif of theatre within theatre, and their location is the Warsaw ghetto of 1942.
References
Baszczak B.: Zakazana reprezentacja, niewyrażalność i milczenie. Jean‑Luc Nancy i estetyzacja Zagłady. „Słupskie Studia Filozoficzne” 2012, nr 11, s. 71–85.
Bertisch R.: Niepowtarzalny pedagog. W: Wspomnienia o Januszu Korczaku. Wybór i oprac. L. Barszczewska, B. Milewicz. Warszawa 1981, s. 198–203.
Bielańska A.: Teatr, który leczy. Kraków 2002.
Boyne J.: Chłopiec w pasiastej piżamie. Przeł. P. Łopatka. Poznań 2017.
Dębnicki K.: Korczak z bliska. Warszawa 1985.
Foster S. et al.: What Do Students Know and Understand about the Holocaust? Evidence from English Secondary Schools. London 2015.
Hannowa A.: Młodzież i teatr. Warszawa–Wrocław 1990.
Hartman S.: Janusz Korczak’s Legacy: An Inestimable Source of Inspiration. In: J. Korczak: The Child’s Right to Respect. Transl. E.P. Kulawiec. Strasbourg Cedex 2009, s. 13–22.
Higher Education for Peace. Report. Conference in Tromso, 4–6 May 2000 (broszura, bez numeracji stron).
Hillman J.: Echoes of the Holocaust on the American Musical Stage. Jefferson 2012.
Holocaust Survivor, Peace Prize Winner Talks to Local High School and College Students. Dostępne w Internecie: https://www.daytondailynews.com/news/local/elie‑wieselthe‑answer‑education‑and‑memory/XME3lf3TQTDmQmboHzDFuL/ [data dostępu: 18.11.2018].
Jansson T.: Lato Muminków. Przeł. I. Szuch‑Wyszomirska. Warszawa 1967.
Jaromir A.: Ostatnie przedstawienie panny Esterki. Il. G. Cichowska. Poznań 2014.
Kania A.: Lekcja (nie) obecności. Dziedzictwo polsko‑żydowskie w edukacji polonistycznej. Kraków 2017.
Korczak J.: Pamiętnik i inne pisma z getta. Przypisy M. Ciesielska. Posłowie J. Leociak. Warszawa 2012.
Krupa B.: Czy zajęcia o Zagładzie mogą/powinny być atrakcyjne. W: Auschwitz i Holokaust: dylematy i wyzwania polskiej edukacji. Red. P. Trojański. Oświęcim 2008, s. 213–221.
Kwiatkowski M.: Uruchomić wyobraźnię. „Polonistyka” 1995, nr 9, s. 612–615.
Leek J.: Pomiędzy porozumieniem a zrozumieniem. Wyzwania edukacji na rzecz pokoju. „Studia Dydaktyczne” 2014, T. 26, s. 247–257.
Leśniak A.: Problem formalnej analizy reprezentacji Zagłady. „Obrazy mimo wszystko” Georgesa Didi‑Hubermana i „Respite” Haruna Farockiego. „Teksty Drugie” 2010, nr 6, s. 155–166.
Markowski M.P.: O reprezentacji. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M.P. Markowski, R. Nycz. Kraków 2006, s. 287–334.
Miller R.: Z rozważań nad edukacją teatralną. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1968, nr 3 (przedruk za: Więcej niż teatr. Sztuka zaangażowania i angażująca wychowawczo. Romany Miller inspiracje dla współczesnej pedagogiki. Red. M. Szczepska‑Pustkowska, E. Rodziewicz. Gdańsk 2017, s. 58–76).
Olczak‑Ronikier J.: Korczak. Próba biografii. Warszawa 2011.
Panek W.: Musical i rozrywkowy teatr muzyczny. „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 1999, nr 1, s. 147–152.
Pearce A., Chapman A.: The Holocaust in the National Curriculum after 25 Years. “Holocaust Studies. A Journal of Culture and History” 2017, no 23, s. 225.
Pettigrew A. et al.: Teaching about the Holocaust in English Secondary Schools: An Empirical Study of National Trends, Perspectives and Practice. London 2009.
Robinson K., Aronica L.: Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Przeł. A. Baj. Kraków 2015.
Świontek S.: Dialog, dramat, metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego. Warszawa 1999.
Tagore R.: Poczta. Przeł. B. Gebarski. Posłowiem opatrzył R. Waksmund. Wrocław 1997.
Wąchocka E.: Teatr w teatrze. W: Encyklopedia teatru polskiego. Dostępne w Internecie: http://www.encyklopediateatru.pl/hasla/180/teatr‑w‑teatrze [data dostępu: 18.11.2018].
Westin B.: Tove Jansson. Mama Muminków. Biografia. Przeł. B. Ratajczak. Warszawa 2012.
Wójcik‑Dudek M.: W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice 2016.
Zaczyński W.P.: Uczenie się przez przeżywanie. Warszawa 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.