Edukacja literacka cudzoziemców w sytuacji przemian

Autor

  • Romuald Cudak dr hab. prof. UŚ, Katedra Międzynarodowych Studiów Polskich, Pracownia Badań nad Językiem i Literaturą Polską w Świecie, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska. https://orcid.org/0000-0001-6047-680X

Słowa kluczowe:

Polish as a foreign language, Polish literature, teaching, Polish studies, theory of literature, methodology of teaching Polish as a foreign language

Abstrakt

The article presents the most important changes in the contemporary literary criticism and the ways in which they influence thinking of Polish education among foreigners. The author concentrates above all on teaching Polish literature and culture; he begins with reflection on the very essence and aim of teaching Polish literature to foreigners, then he discusses the main problems and doubts that an educator nowadays must face. He describes also different possible models of Polish literary and cultural education designed for foreigners.

Biogram autora

Romuald Cudak - dr hab. prof. UŚ, Katedra Międzynarodowych Studiów Polskich, Pracownia Badań nad Językiem i Literaturą Polską w Świecie, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Autor licznych publikacji z zakresu literaturoznawstwa i glottodydaktyki. Napisał m.in.: Inne bajki. W kręgu liryki Rafała Wojaczka (Katowice 2004), Czytając Białoszewskiego (Katowice 1999), Świetopełna trześć dziwosłów: interpretacje wierszy i szkice o współczesnej poezji polskiej (Katowice 1999); redaktor i współredaktor wielu tomów zbiorowych i monografii, m.in.: Polskiej genologii literackiej (wraz z D. Ostaszewską, Warszawa 2007), Innych optyk (wspólnie z J. Tambor, Katowice 2002) oraz tomów Literatury polskiej w świecie (Katowice).

Bibliografia

Cudak R., 2010, Edukacja literacka na kursach języka polskiego jako obcego, w: Achtelik A., Kita M., Tambor J, red., Nauczyć Polski i polskiego. Sztuka i rzemiosło, Katowice: Uniwersytet Śląski, Gnome.

Damrosch D., 2003, What is World Literature?, Princeton and Oxford: Princeton University Press.

Grossman E., 2010, Blaski i cienie globalizacji, w: Nycz R., Miodunka M., Kunz T., red., Polonistyka bez granic, t. 1, Wiedza o literaturze i kulturze, Kraków: Universitas.

Markowski M.P., 2001, Interpretacja i literatura, „Teksty Drugie”, nr 5.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Cudak, R. (2020). Edukacja literacka cudzoziemców w sytuacji przemian. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 31–40. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10580

Numer

Dział

Doświadczanie języka i kultury. W stronę teorii (glotto)dydaktycznej