Kilka uwag o tendencjach leksykalnych 
w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Autor

  • Jolanta Tambor prof. dr hab., Instytut Języka Polskiego im. I. Bajerowej, Wydział Filologiczny; Szkoła Języka i Kultury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska. https://orcid.org/0000-0002-0801-3821

Słowa kluczowe:

Polish as a foreign language, evolution of Polish language, teaching Polish language, lexicon, inflexion

Abstrakt

The article presents the most important language rules and tendencies in teaching Polish as a foreign language. The author fully discusses word lists that are obligatory on different levels of proficiency in Polish language, pointing out to their advantages and disadvantages. She reminds about the necessity of completing such lists caused by intensive globalization and computerization. The article presents also problems concerning language used by young people nowadays, that is not only under the process of constant changes but it also becomes ‘out of date’ very quickly. Using fashionable words and words that have become commonly used as an example the author of the article proves the importance of language intuition while preparing lists of vocabulary for a certain level of language proficiency. The author concentrates also on describing problems concerning methods of teaching Polish as a foreign language that are connected with the rapid evolution of the language.

Biogram autora

Jolanta Tambor - prof. dr hab., Instytut Języka Polskiego im. I. Bajerowej, Wydział Filologiczny; Szkoła Języka i Kultury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Jej zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się wokół następujących zagadnień: fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, język artystyczny (szczególnie prozy science fiction), sytuacja językowa na Śląsku, nauczanie języka polskiego obcokrajowców. Jest wiceprezeską Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych, członkinią m.in. Komisji Socjolingwistyki i Komisji Kontaktów Języków Słowiańskich przy Międzynarodowym Komitecie Slawistów. Autorka książek: Język polskiej prozy fantastyczno­-naukowej (1991), Mowa Górnoślązaków oraz ich świadomość językowa i etniczna (2006, 2008), Oberschlesien – Sprache und Identität (2011), kilkakrotnie wznawianego podręcznika Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego (wspólnie z Danutą Ostaszewską, 2000 i wyd. następne) oraz autorką zbioru zadań do tegoż podręcznika Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia (2007); jest też redaktorką wielu prac naukowych i popularnonaukowych.

Bibliografia

Janowska A., 2007, O swoistości derywacji na tle innych sposobów nominacji, w: Achtelik A., Tambor J., red., Sztuka czy rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, Katowice: Gnome.

Markowski A., 1999, Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Miodunka W., 1992, Język polski jako obcy: programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Zbiór materiałów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sawicka G., 1999, Zapożyczenia a (nie)świadomość językowa (na przykładzie zapożyczeń angielskich), w: Miodek J., red., Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno­stylistyczna współczesnych Polaków, przy współpr. M. Zaśko­-Zielińskiej, I. Borkowskiego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sokołowska K., 2012, Polszczyzna lektorów uczących języka polskiego jako obcego – wybrane zagadnienia, „Kwartalnik Polonicum”, nr 12.

Tokarski J., 1993, Schematyczny indeks „a tergo” polskich form wyrazowych, oprac. i red. Z. Saloni, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Waszakowa K., 1994, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki sufiksalne obce, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Tambor, J. (2020). Kilka uwag o tendencjach leksykalnych 
w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 41–54. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10581

Numer

Dział

Doświadczanie języka i kultury. W stronę teorii (glotto)dydaktycznej