Dlaczego warto uczyć interpretacji?

Autor

Słowa kluczowe:

synectics, interpretation, poetry

Abstrakt

The article presents the possibilities of using the techniques of synestics in the process of teaching how to interpret poetry. The author of the article uses exercises and techniques of synestics in two functions: educational and didactic. She creates situation in which students have not read the text they were asked to read and explains how exercises can lead to developing self­awareness that encourages reading. A lesson that leads to interpreting Anna Świrszczyńska’s poem Budowałam barykadę [I Built a Barricade] motivates reading Adam Mickiewicz’s Reduta Ordona [Ordon’s Redoubt]. The author describes a process of presenting poetic texts to the lower secondary school student in a way that makes him realize important existential problems undertaken by the poetry.

Biogram autora

Ewa Jaskóła - prof. dr hab., Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Interesuje się problemami literatury XX i XIX wieku oraz dydaktyki. Uznaje, że sprawność interpretacyjna i świadomość literaturoznawcza stanowią podstawę dydaktycznych działań nauczyciela języka polskiego w szkole. Jest autorką publikacji na temat poezji XX wieku, jej sposobów interpretacji w szkole, zajmuje się zagadnieniami nauczania języka polskiego jako ojczystego i obcego. Autorka publikacji: Poetyckie podróże Stanisława Balińskiego (Katowice 1988); Od poezji kosmosu do poezji czasu. Studium o twórczości Stanisława Ciesielczuka (Katowice 1997).

Bibliografia

Joyce B., Calhoun E., Hopkins D., 1999, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, przeł. Kruszewski K., Warszawa 1999.

Limont W., 1994, Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania

rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Jaskóła, E. (2020). Dlaczego warto uczyć interpretacji?. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 127–136. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10586

Numer

Dział

Doświadczanie języka i kultury. W stronę teorii (glotto)dydaktycznej