Notatka uczniowska jako tekst edukacyjny

Autor

  • Jadwiga Kowalikowa prof., zw. dr hab., Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Słowa kluczowe:

note, textual competences, student, text

Abstrakt

The author of the article considers the importance of a note in education as well as in social and professional life and therefore she decides to reinterpret its function from two points of view: a traditional one existing in didactics (note ensures durability of the results of teaching) and from a perspective of media communication and digital reality that in many cases lead to reinterpretation and redefinition of many fixed opinions. Having defined such field of interest, the author of the article presents a note from a perspective of dominating today particular Polonistic concept of education. She presents taking notes as multistage process of gaining skills to write texts and proposes effective model of working on a note in a class (defined in stages and conditions) – while a student matures to his own textual activity.

Biogram autora

Jadwiga Kowalikowa - prof., zw. dr hab., Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Językoznawca o wieloletnim stażu nauczyciela praktyka i dydaktyka języka polskiego. Autorka wielu opracowań teoretycznych z dydaktyki polonistycznej (m.in. wydanej w 2009 roku książki Narodziny nauczyciela polonisty) oraz licznych podręczników szkolnych do kształcenia językowego dla szkół ponadpodstawowych, a także publikacji popularnonaukowych (jak: Vademecum dla licealisty, maturzysty, polonisty czy ABC… Wiedzy o języku polskim). Współautorka programu nauczania Barwy epok.

Bibliografia

Bańkowska E., Mikołajczuk A., red., 2000, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, [cz. 2., Gatunki wypowiedzi w analizie stylistycznej, s. 167–350; cz. 3., Gatunki wypowiedzi w szkole, s. 351–439], Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.

Bartmiński J., red., 2004, Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań 3. Akty i gatunki mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie­Skłodowskiej.

Bortnowski S., 1999, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa: Wydawnictwo Stentor.

Cofalik J., 1978, Ćwiczenia precyzji językowej ucznia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kłakówna Z.A., 1993, Sztuka pisania, Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV–VI szkoły podstawowej. Poradnik metodyczny nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne.

Kowalikowa J., 1995, Każdy może dobrze pisać wypracowania, Warszawa: „Oświata”.

Kowalikowa J., 2001, Nic bez języka, Vademecum dla licealisty, maturzysty, polonisty [rozdz. Rodzaje tekstów, formy wypowiedzi, s. 189–240], Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Labocha J., 2008, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

(PP 2009) Podstawa programowa z komentarzami, 2009 t. 2, Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Wojtak M., 2008, Analiza gatunków prasowych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie­Skłodowskiej.

Wolny­-Zmorzyński K., 2009, Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Żydek­-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków: Universitas.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Kowalikowa, J. (2020). Notatka uczniowska jako tekst edukacyjny. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 137–148. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10587

Numer

Dział

Doświadczanie języka i kultury. W stronę teorii (glotto)dydaktycznej