O niektórych możliwościach wykorzystania mandali 
w edukacji polonistycznej

Autor

Słowa kluczowe:

mandala, Polonistic education, creative activity

Abstrakt

The article presents the possibility of using mandala during the classes with children studying Polish as a foreign language. Some particular areas of Polonistic education have been discussed here, such areas where using this technique supporting passing the knowledge and developing skills is possible. The functions of educational mandala have been described along with the most important rules of using it. Working with the picture of mandala can help to liberate a child’s creative activity.

Biogram autora

Danuta Krzyżyk - dr hab., Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Jej główne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problemów pragmalingwistyki, frazeologii, ortografii i dydaktyki języka, a także zaburzeń w komunikacji językowej. Opublikowała ponad 80 artykułów, jedną monografię, cztery współautorskie książki, podręcznik do nauki języka dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jest autorką i współautorką kilku zbiorów sprawdzianów językowych i ortograficznych, a także programu komputerowego „Dyktando”. Jest członkiem Komisji Dydaktycznej RJP, Komisji Ortograficzno-Onomastycznej RJP, członkiem Koła sympatyków Komisji Języka Religijnego RJP, a także członkiem Towarzystwa Miłośników Języka. Od 2009 roku jest rzeczoznawcą MEN.

Bibliografia

Adamek I., 2011, Uczenie uczenia się – wspieranie edukacyjne ucznia, w: Adamek I., Zbróg Z., red., Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności, Kraków: Libron.

Bernacka R.E., Turska D., 2011, Mandala jako forma ekspresji młodzieży. W kręgu jungowskich inspiracji, w: Krasoń K., red., Chowanna. Twórczość – ekspresja – aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Bemmerlein G., 2006a, Mandale. Cztery pory roku, Kraków: WIR.

Bemmerlein G., 2006b, Mandale literowe, Kraków: WIR.

Brzezińska A., Chmielewska K., Samul B., 1987, Rozwijanie ekspresji werbalnej u uczniów klasy II i jej wpływ na poziom osiągnięć szkolnych, w: Brzezińska A., red., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Brzezińska A., 1984, O twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 3.

Finscher S., 2008, Kreatywna mandala, przeł. Rossowski D., Łódź: Ravi.

Jaglarz A., 2006, Czytam z mandalą, Kraków: WIR.

Kraszewska M., 2006a, Mandale literowe. Kraków: WIR.

Kraszewska M., 2006b, Mandale przyrodnicze. Kraków: WIR.

Krzyżyk D., 2004/2005, Dyktando jako forma pracy nad ortografią, „Język Polski w Szkole. Klasy IV–VI”, nr 1.

Łuczak P., 2006, Twórcza aktywność dziecka, „Wychowawca”, nr 1.

Małasiewicz A., 2005a, Mandale kaligraficzne, Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA.

Małasiewicz A., 2005b, Mandale literkowe i cyferkowe, Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA.

Palka S., 1988, Innowacje dydaktyczne jako czynnik rozwoju aktywności twórczej uczniów, w: Popek S., red., Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Schaffer H.R., 2007, Psychologia dziecka, przeł. Wojciechowski A., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Semenowicz H., 1973, Poetycka twórczość dziecka, Warszawa: „Nasza Księgarnia”.

Sufa B. 2011, Wspomaganie twórczej aktywności językowej uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, w: Adamek I., Zbróg Z., red., Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności, Kraków: Libron.

Szmidt K.J., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wojtal B., 2009, Rozwojowe i terapeutyczne znaczenie zabawy w życiu dziecka niepełnosprawnego, w: Dymara B., red., Dziecko w świecie zabawy: o kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Krzyżyk, D. (2020). O niektórych możliwościach wykorzystania mandali 
w edukacji polonistycznej. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 149–162. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10588

Numer

Dział

Doświadczanie języka i kultury. W stronę teorii (glotto)dydaktycznej