Nauczanie kompetencji językowych 
w układzie zintegrowanym, czyli praktyka w praktyce

Autor

Słowa kluczowe:

language skills, language competences, language system, integrated teaching system

Abstrakt

The cognitive approach in teaching points out clearly to the necessity of integrating language skills in didactic process. Such skills in everyday situations usually appear together: we read in order to write down certain information, we listen to someone’s utterance in order to repeat it to someone else, we write something for someone else to read it etc. Such attitude in teaching imitates a real character of natural communication that combines different types of skills in one multidimensional entity. Methodological materials say nothing or very little on the necessity of integral teaching of the parts of language system that are connected even closer than language skills. No statement can be produced if we do not know the words that this statement should contain and we do not know the rules that must be followed to put these words together. We also need to be able to spell and write down the words correctly in order to make our statement understandable. The article discusses the idea of integrated teaching of the parts of language system along with highlighting its advantages. It is also going to be proved that due to such approach in teaching a learner has numerous and various contacts with language materials, which according to Craik and Lockhart (1971) enhances the process of remembering learnt material.

Biogramy autorów

Anna Seretny - dr hab., Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Autorka licznych prac z zakresu glottodydaktyki polonistycznej, m.in. monografii ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (wraz z E. Lipińską, 2005), Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych (2011) Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego (2015) oraz podręczników do nauki języka polskiego dla cudzoziemców. W pracy badawczej zajmuje się kompetencją leksykalną uczących się polszczyzny, analizą leksykalnej dostępności tekstów pisanych i mówionych oraz uwarunkowaniami efektywnej inferencji leksykalnej.

Ewa Lipińska - dr hab., Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska.

W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się sprawy Polonii (m.in.: procesy adaptacyjne emigrantów, zagadnienia związane z identyfikacją etniczną, dwujęzyczność i szkolnictwo polonijne) oraz dydaktyka języka polskiego jako obcego i odziedziczonego, a w szczególności nauczanie pisania. Sprawom tym poświęciła wiele artykułów oraz monografie (m.in.): Język ojczysty, język obcy, język drugi (2003), Polskość w Australii (2013), Między językiem ojczystym a obcym (2012, współaut). Autorka licznych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego; współredaktorka prac zbiorowych – ostatnia: Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych.

Bibliografia

Craik F.I.M., Lochhart R., 1972, Levels of processing: A framework for memory research, „Journal of Verbal Learning”, nr 11, s. 671–684.

Dakowska M., 2005, Teaching English as a Foreign Language, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

(ESOKJ) Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa: CODN.

Janowska I., 2010, Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków: Universitas.

Komorowska H., 2002, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne „Fraszka”.

Lipińska E., Seretny A., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków: Universitas.

Lipińska E., Seretny A., 2008, Ortografia a słownictwo – razem czy osobno?, w: Lipińska E., Seretny A., red., Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków: Universitas, s. 81–100.

Lipińska E., Seretny A., red., 2008, Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków: Universitas.

Lipińska E., Seretny A., w druku, Integrowanie kompetencji lingwistycznych na przykładzie dydaktyki języka polskiego jako obcego/drugiego. Poradnik metodyczny z ćwiczeniami, Kraków: Universitas.

Lipińska E., Seretny A., w druku, Uczący się języka polskiego jako obcego/drugiego w środowisku endolingwalnym – ich umiejętności i potrzeby, „Kwartalnik Polonicum”.

Miodunka W., 1989, Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Seretny, A., & Lipińska, E. (2020). Nauczanie kompetencji językowych 
w układzie zintegrowanym, czyli praktyka w praktyce. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 165–176. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10590

Numer

Dział

Druga ojczyzna polszczyzna? O praktyce (glotto)dydaktycznej