Proces przystosowania materiałów dydaktycznych 
z języka polskiego jako obcego 
do zasad podejścia zadaniowego

Autor

Słowa kluczowe:

task-based approach, planning a lesson, teaching aids, methods, techniques and strategies of teaching

Abstrakt

Reading CEFR texts that use the task­based approach to teaching/learning foreign languages enables teachers to develop a critical approach towards the teaching aids that they have at their disposal and the ways they can be used in didactic process. In order to be up­to­date and teach Polish as a foreign language according to the rules of task­based approach the teacher must prepare the teaching aids on his own. However, older textbooks must not necessarily be banned and rejected. They often contain interesting examples of exercises that can be used during language classes. The main topic of the article is to present several ways of adapting the traditional textbooks to teaching and learning through the task­based approach. The author of the article asserts that it is not the type of textbook that decides about the method of teaching; on the contrary, with a little effort the teacher can apply a task­based approach using ‘traditional’ materials.

Biogram autora

Iwona Janowska - dr hab., Katedra Języka Polskiego jako Obcego, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

W swojej pracy badawczej zajmuje się zastosowaniem podejścia ukierunkowanego na działanie w nauczaniu/uczeniu się języków obcych. Jest autorką wielu artykułów z zakresu glottodydaktyki i metodyki nauczania języków obcych, programów nauczania języka francuskiego i języka polskiego jako obcego, zbiorów zadań do nauczania języka francuskiego i polskiego jako obcego oraz monografii Planowanie lekcji języka obcego (2010) i Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych (2011). Prowadzi zajęcia na studiach magisterskich i podyplomowych na Wydziale Polonistyki UJ oraz warsztaty szkoleniowe w kraju i za granicą dla nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego.

Bibliografia

Beacco J.-C., 2004, Le DELF et le D ALF à l’heure européenne. Influence du Cadre (CECR) sur les programmes et les dispositifs d’évaluation, „Le français dans le monde”, nr 336.

Dakowska M., 2001, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ellis R., 2003, Task­Based Language Learning and Teaching, Oxford: Oxford University Press.

Gołębniak B.D., red., 2002, Uczenie się metodą projektów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Goullier F., 2005, Les outils du Conseil de l’Europe en classe de langue. Cadre européen commun et Portfolios, Paris: Éditions Didier.

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków: Universitas.

Madeja A., Morcinek B., 2007, Polski mniej obcy. Podręcznik do nauki języka polskiego dla średnio zaawansowanych, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Miodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Część II: Spotkajmy się w Europie, Kraków: Universitas.

Nunan D., 2004, Task­Based Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.

Puren C., 2006, La perspective actionnelle. Vers une nouvelle cohérence didactique, „Le français dans le monde”, nr 348.

(ESOKJ 2003), Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, przeł. Martyniuk W., Warszawa: Języki Obce w Szkole.

Włodarski Z., 1996, Psychologia uczenia się, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Willis J., 1996, A Framework for Task­Based Learning, London: Longman.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Janowska, I. (2020). Proces przystosowania materiałów dydaktycznych 
z języka polskiego jako obcego 
do zasad podejścia zadaniowego. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 177–198. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10591

Numer

Dział

Druga ojczyzna polszczyzna? O praktyce (glotto)dydaktycznej