„Sapie, dyszy i dmucha”, czyli o interiekcjach 
w nauczaniu języka polskiego jako obcego i rodzimego

Autor

Słowa kluczowe:

onomatopoeia, interjection, exclamation, expressing emotions, spelling exercises

Abstrakt

The article discusses different roles that the name of noises, exclamations and other onomatopoeic lexems of expressive character that are inscribed in cultural patterns can play in developing a child’s speech and in teaching Polish as a foreign and native language. It gives examples of the exercises and didactic strategies that support students in taking part in effective communication and make them get used to vivd language, filled with emotions.

Biogram autora

Agnieszka Madeja - dr, Szkoła Języka i Kultury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Jej zainteresowania dotyczą zagadnień glottodydaktycznych oraz językoznawczych, w szczególności z zakresu leksykografii historycznej i rozwoju zasobu leksykalnego polszczyzny. Od 1998 roku zajmuje się nauczaniem języka polskiego jako obcego na różnych poziomach zaawansowania. Jest współautorką podręczników i pomocy dydaktycznych dla cudzoziemców. Członkini ministerialnych komisji rekrutacyjnych osób pochodzenia polskiego na studia w Polsce oraz egzaminatorka i wizytatorka Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.

Bibliografia

Ananiewa N., 2010, Wykrzykniki i wyrazy o charakterze wykrzyknikowym w nauczaniu polszczyzny w środowisku rosyjskojęzycznym, w: Nycz R., Miodunka W., Kunz T., red., Polonistyka bez granic, t. 2, Glottodydaktyka polonistyczna − współczesny język polski − językowy obraz świata, Kraków: Universitas.

Bonik B., 2011, Tropem dźwięków i odgłosów. Onomatopeje. Ćwiczenia wspomagające prawidłowy rozwój mowy dziecka, Poznań: Bonami.

Jackowska I., Rutkowska­-Błachowiak I., 2009, Dudni, stuka czy puka? Ćwiczenia słuchowe i dźwiękonaśladowcze wspomagające prawidłowy rozwój mowy dziecka, Poznań: Bonami.

Lewiński P., 2001, Oto polska mowa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Madeja A., Morcinek B., 2007, Polski mniej obcy, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Mączyński M., 1982, Derywacja czasowników ekspresywnych i onomatopeicznych. Zarys problematyki, „Język Polski”, z. 4–5.

Mieszkowicz M., b.r., Onomatopeje – zabawy dźwiękonaśladowcze w rozwoju i usprawnianiu mowy, http://poradnik­logopedyczny.pl/profilaktyka­logopedyczna/ksztaltowanie­mowy/24/ onomatopeje­zabawy­dziekonasladowcze­w-rozwoju­mowy.html [dostęp: 20.03.2012].

Orwińska­-Ruziczka E., 1992, Funkcje językowe interiekcji w świetle materiału słowackiego i polskiego, Kraków: Universitas.

Rozwadowski J., 1950, O zjawiskach i rozwoju języka, Kraków: skł. gł. w Księgarni Gebethnera i Wolffa.

Siatkowska E., 1977, Wyrazy dźwiękonaśladowcze a wykrzykniki, „Poradnik Językowy”, nr 3.

Skorek E.M., 2006, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Madeja, A. (2020). „Sapie, dyszy i dmucha”, czyli o interiekcjach 
w nauczaniu języka polskiego jako obcego i rodzimego. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 219–230. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10593

Numer

Dział

Druga ojczyzna polszczyzna? O praktyce (glotto)dydaktycznej