Gimnazjalista czyta Redutę Ordona. 
O utworach z kontekstem historycznym 
w kształceniu polonistycznym

Autor

  • Ewa Horwath dr, Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Słowa kluczowe:

literature of the nineteenth century, comprehension, methods of work at school

Abstrakt

The article raises an issue of students’ cognition of literary texts from the nineteenth century included in the core curriculum. The author draws attention to the difficulties associated with understanding the literal and metaphorical language that varies from the everyday language of the students. The author also introduces methods to mitigate these problems and proposes a form of classroom exercises which facilitate the analysis and interpretations of literary works.

Biogram autora

Ewa Horwath - dr, Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska.

Interesuje się przede wszystkim dydaktyką języka oraz integracją nauki o języku z nauką o literaturze i kulturze. Jej ważniejsze publikacje to: cykl podręczników języka polskiego do gimnazjum Bliżej słowa i poradników metodycznych dla nauczycieli Lekturowe karty pracy; scenariusze lekcji do cyklu podręczników gimnazjalnych Świat w słowach i obrazach, artykuły metodyczne w cyklu Edukacja nauczycielska polonisty (Kształcenie językowe. Od wiedzy do kompetencji; Kiedy ocenia uczeń – kształcenie uczniowskich umiejętności oceniania i wartościowania; Radość czytania, radość omawiania. Literatura fantasy na lekcjach języka polskiego).

Bibliografia

Domagała A., 2011, Trudność jako wyzwanie. Lektura szkolna w czasach płynnej rzeczywistości, praca magisterska, promotor: dr hab. A. Janus­Sitarz, (maszynopis), Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Dziak A., Żurek S.J., red., 2009, E­polonistyka, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

(Dz. U. 2009) Dziennik Ustaw 2009, nr 4, poz. 17.

Horwath E., Kiełb G., 2010, Bliżej słowa, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Janus­Sitarz A., red., 2004, Polonista w szkole, Kraków: Universitas.

Janus­Sitarz A., red., 2005, Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków: Universitas.

Janus­Sitarz A., red., 2007, Szkolne spotkania z literaturą, Kraków: Universitas.

Janus­Sitarz A., red., 2010, Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, Kraków: Universitas.

Janus­Sitarz A., red., 2011, Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, Kraków: Universitas.

Kwiatkowska D., Lewandowska M., 2003, WebQuest: metoda pracy z uczniami, http://gazeta­it.pl/pl/edukacja/5059, dostęp: 9.09.2011.

(Prezi) http://prezi.com, dostęp: 9.09.2011.

Szczęsna E., 2004, Wprowadzenie do poetyki intersemiotycznej, w: Balbus S., Hejmej A., Niedźwiedź J., red., Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), Kraków: Universitas.

Żylińska M, 2010, Szkoła szkodzi na mózg, http://www.polityka.pl/spoleczenstwo/artykuly/1508366,1,szkola­oglupiania.read, dostęp: 9.09.2011.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Horwath, E. (2020). Gimnazjalista czyta Redutę Ordona. 
O utworach z kontekstem historycznym 
w kształceniu polonistycznym. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 231–240. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10594

Numer

Dział

Druga ojczyzna polszczyzna? O praktyce (glotto)dydaktycznej