Straszno i śmieszno. 
Balladyna Juliusza Słowackiego i jej lektura w szkole

Autor

  • Krzysztof Biedrzycki dr hab. prof. UJ, Katedra Krytyki Współczesnej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska; Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Polska. https://orcid.org/0000-0002-5110-6986

Słowa kluczowe:

Balladyna, Słowacki, interpretation, irony, school

Abstrakt

Balladyna by Juliusz Słowacki is a text which causes controversy as its interpretation cannot be unequivocal – it results from the plot based on the rule of parallelism and parody as well as its structure and its frame that is an evident sign of irony. The history of critical reception of Balladyna demonstrates how difficult it is simply to read this drama. It can be regarded as a quintessence of Romantic playing with conventions, but it contains many elements of pre­Romantic tradition and it also opens the aesthetic and worldview perspectives for modern and postmodern literature. Such multidimensional drama is included in a core curriculum at lower secondary school. It is a source of difficulties for teachers and students and it is often read in too simplified manner during the lessons. The aim of the article is to present a suggestion of such attitude towards the drama that can help to discover the play of ambiguous perspectives that is inscribed in it.

Biogram autora

Krzysztof Biedrzycki - dr hab. prof. UJ, Katedra Krytyki Współczesnej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska; Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, Polska.

Zajmuje się badaniem literatury XX i XXI wieku, zasadami współczesnej recepcji tekstów klasycznych, dydaktyką nauczania literatury, krytyką literacką i filmową. Najważniejsze publikacje: Świat poezji Stanisława Barańczaka (Kraków 1995), Małgorzata Musierowicz i Borejkowie (Kraków 1999), Opowieść o człowieku. Podręcznik do języka polskiego dla liceum, klasa 1, 2, 3 (Kraków 2002, 2003, 2004), Wariacje metafizyczne (Kraków 2007), Poezja i pamięć. O trzech poematach Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta i Adama Zagajewskiego (Kraków 2008).

Bibliografia

Bolecki W., 2010, Słowacki Gombrowicza, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 171–191.

Burzyńska A., Markowski M.P., 2007, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków: Znak.

Inglot M., 1984, Wstęp, w: Słowacki J., 1984, Balladyna, Wrocław: Ossolineum.

Makowski S., 1981, „Balladyna” Juliusza Słowackiego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Markiewicz H., 1989, Metamorfozy „Balladyny”, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 47–86.

(PPK) Podstawa programowa z komentarzami, 2009, t. 2, Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Polańczyk D., 2003, „Balladyna” Juliusza Słowackiego, Lublin: Biblioteka Wysyłkowa.

Słowacki J., 1972, Dramaty (Wybór), t. 1, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Weintraub W., 1977, „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, w: tegoż, Od Reja do Boya, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Biedrzycki, K. (2020). Straszno i śmieszno. 
Balladyna Juliusza Słowackiego i jej lektura w szkole. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 241–250. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10595

Numer

Dział

Druga ojczyzna polszczyzna? O praktyce (glotto)dydaktycznej