Zwierzęta a dydaktyka literatury. 
Wokół szkolnej lektury powieści Olgi Tokarczuk 
Prowadź swój pług przez kości umarłych

Autor

Słowa kluczowe:

didactics, curriculum, interpretation

Abstrakt

The author of the article proposes the way of reading and interpreting Olga Tokarczuk’s novel at high school. The choice of the novel results not only from the changes in curriculum, but also from a chance of enriching the lists of obligatory reading with the texts undertaking interesting problems such as relation between man and animals. The scholar sees here a counterweight for problems connected with liberation of the nation or social topics that seem to dominate in Polonistic discourse at high­school. The very presence of Olga Tokarczuk’s novel at Polish language classes would question an anthropocentric way of interpreting the world around.

Biogram autora

Małgorzata Wójcik-Dudek - dr hab., Instytut Literaturoznawstwa, WydziałHumanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Przez wiele lat pracowała jako nauczyciel języka polskiego w II LO im. Stanisława Wyspiańskiego w Będzinie. Naukowo zajmuje się dydaktyką literatury oraz literaturą dla dzieci i młodzieży. Autorka książek: (Prze)Trwać w okolicach mitu. Funkcje mityzacji w poezji Tadeusza Nowaka (2007), W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży (2016).

Bibliografia

Barthes R., 1996, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Trznadel J., Warszawa: Wydawnictwo KR.

Berger J., 1999, Po cóż patrzeć na zwierzęta?, w: tegoż, O patrzeniu, przeł. Sikora S., Warszawa: Aletheia.

Charewicz K., 2007, Ja, Wiktor Frankenstein, ucieleśniłem potwora, „RitaBaum”, nr 11.

Gombrowicz W., 1997, Dziennik 1957–1961. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Leśmian B., 1983, Poezje wybrane, oprac. Trznadel J. Wrocław: Ossolineum.

Miskowiec M., 2009, Sceny rodzajowe ze śnieżną panterą, „Konteksty”, nr 4.

Mościcki P., 2009, Zwierzę, które umieram. Heidegger, Derrida, Agamben, „Konteksty” nr 4.

Tokarczuk O., 2009, Prowadź swój pług przez kości umarłych. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tokarczuk O., 2010, W obronie patosu, „Bluszcz”, nr 16.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-13

Jak cytować

Wójcik-Dudek, M. (2020). Zwierzęta a dydaktyka literatury. 
Wokół szkolnej lektury powieści Olgi Tokarczuk 
Prowadź swój pług przez kości umarłych. Postscriptum Polonistyczne, 10(2), 251–261. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/10596

Numer

Dział

Druga ojczyzna polszczyzna? O praktyce (glotto)dydaktycznej