Nauczanie dzieci języków obcych w kontekście akwizycji pierwszego języka

Autor

Słowa kluczowe:

language acquisition, everyday language, natural approach, bilingualism, multilingualism, glottoldidactics

Abstrakt

The article discusses the issues concerning native language acquisition and its influence on learning foreign languages. The article author presents theories defining the strategies of native language acquisition as well as their biological, social and communicative bases. He also discusses the difference between first and second language acquisition. Being aware of such a difference enables a teacher to design an efficient study programme.

Biogram autora

Piotr Garncarek - dr hab., Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, Polska.

Zajmuje się glottodydaktyką kulturoznawczą. Ważniejsze publikacje to monografie: Świat języka polskiego oczami cudzoziemców (Warszawa 1997), Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego (Warszawa 2006) oraz podręczniki Czas na czasownik (Kraków 2002) i Nie licz na liczebnik (Warszawa 2009).

Bibliografia

Arabski J., 1996, Przyswajanie języka obcego i pamięci werbalnej, Katowice.

Bartmiński J., 2010, Styl potoczny, w: tegoż, red., Współczesny język polski, Lublin.

Berko Gleason J., Ratter N.B., 2005, Przyswajanie języka, w: tychże, red., Psycholingwistyka, Gdańsk.

Brown H.D., 1994, Principles of language learning and teaching, New Jersey.

Chłopek Z., 2014, Przekład jako problem dydaktyczny z perspektywy psycholingwistycznej, „Języki Obce w Szkole”, nr 4.

Chomsky N., O naturze i języku, przeł. Lang J., Poznań.

Chuang H.K., Malatesha R., Dixon L., 2012, Cross-language transfer of reading ability: Evidence from Taiwanese ninth-grade adolescents, “Journal of Literacy Research”, 44 (1).

Cummins J., 2005, Teaching for cross-language transfer in dual language education. Possibilities and pit- falls, in: TESOL Symposium on Dual Language Education: Teaching and Learning Two Languages in the EFL Setting, Istanbul.

Cummins J., 1992, Interdependence of first- and second-language proficiency in bilingual children, in: Bialystok E., ed., Language processing in bilingual children, Cambridge.

Drabik I., 2009, Psycholingwistyczne parametry tłumaczenia konsekutywnego, w: Szadyko S., red., Komunikacja specjalistyczna, t. 1, Warszawa.

Juszczyk K., 2007, Sceny wspólnej uwagi w nauce czytania wspomaganej komputerowo, „Investigationes Linguisticea”, vol. XV.

Klein W., 1984, Przyswajanie drugiego języka: proces przyswajania języka, w: Kurcz I., red., 2007, Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk.

Krashen S., 1982, Principles and practices in second language acquisition, New York.

Krashen S., 1981, Second language acquisition and second language learning, Londyn.

Kurcz I., 2011, Charakterystyka kompetencji językowej – reprezentacje umysłowe, w: Kurcz I., Okuniewicz H., red., Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa.

Kurcz I., 2007, Dwujęzyczność a język globalny, w: Pawlak M., Derenowski M., Wolski B., red., Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych, Poznań–Kalisz.

Ligęza M., 2003, Podstawy psycholingwistyki rozwojowej, w: Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole.

Littlefield Cook J., Cook G., 2005, Child Development. Principles and Perspectives, Boston.

Paradis M., 2004, A neurolinguistic theory of bilingualism, Amsterdam–Philadelphia.

Rokita J., 2007, Lexical development in early L2 acquisition, Kraków.

Sadownik B., 2012, Język w strukturze modularnej umysłu, „Lingwistyka Stosowana”, nr 5.

Szeląg E., 2003, Neuropsychologiczne podłoże różnych zaburzeń językowego porozumiewania się u dorosłych i dzieci, w: Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole. Tarrone E., 2009, Sociolinguistic perspective on an SLA theory of mind, in: Mackey A., Polio C., eds, Multiple perspectives on interaction: Second language research in honour of Susan M. Gass, New York–Routledge.

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-08-31

Jak cytować

Garncarek, P. (2020). Nauczanie dzieci języków obcych w kontekście akwizycji pierwszego języka. Postscriptum Polonistyczne, 22(2), 13–24. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9700