(Bardzo) wczesne nauczanie języków obcych. Kilka uwag na temat celów, możliwości i metodyki

Autor

Słowa kluczowe:

early foreign language teaching, critical age hypothesis, cognitive limitations, language awareness, internal motivation to learn

Abstrakt

The article presents the phenomenon of very early foreign language teaching (i.e. in the preschool years) from the linguistic and pedagogical perspective. It begins with dispelling the myth about the necessity of ‘an early start’ for ensuring future competence, pointing at the relevance of cognitive, affective and social factors influencing the outcomes. Then it presents the possible achievements and crosslinguistic influences in language acquisition of a very young child. Finally, it outlines the critical aspects of FL methodology that are necessary for progress in early FLL.

Biogram autora

Joanna Rokita-Jasków - dr hab. prof. UP, Katedra Dydaktyki Języka Angielskiego, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Polska.

Od ponad dekady zajmuje się badaniami i dydaktyką z zakresu przyswajania języków obcych przez małe dzieci. Autorka ponad 40 publikacji, w tym 3 monografii, m.in.: Foreign language learning at pre-primary level: parental aspirations and educational practice (Kraków 2013). Założycielka kwalifikacyjnych studiów podyplomowych dla nauczycieli języków obcych dzieci. Organizatorka międzynarodowej konferencji Child Foreign Language Learning. Reconciling theory and practice (Kraków 2016).

Bibliografia

Biedroń A., 2016, Rola pamięci roboczej w nauce języka obcego i wielojęzyczności, „Neofilolog”, nr 47. Brunsmeier S., Kolb A., 2017, Picturebooks Go Digital – The Potential of Story Apps for the Primary EFL Classroom, “CLELE Journal”, no. 5/1, http://clelejournal.org/article-1-picturebooks-go-digital/ [dostęp: 8.07.2017].

Campfield D., Murphy V.A., 2014, Elicited imitation in search of the influence of linguistic rhythm on child L2 acquisition, “System”, no. 42.

Clark E., 1993, The lexicon in acquisition, Cambridge.

Edelenbos P., Johnstone R., Kubanek A., 2006, Languages for the children in Europe: Published research, good practice and main principles, http://ec.europa.eu/education/policies//lang/doc.youngsum_en.pdf [dostęp: 28.03.2016].

Jagodzińska M., 2003, Rozwój pamięci w dzieciństwie, Sopot.

Komisja Europejska, 2011, Early Language Learning at Pre-Primary Level in Europe: Current Situation and Future Perspectives http://ec.europa.eu/languages/pdf/ellphb_summaries.pdf [dostęp: 28.03.2016].

Konkluzje Prezydencji w Barcelonie. 15–16 marca 2002, http://ec.europa.eu/languages/documents/doc4794_en.pdf [dostęp: 28.03.2016].

Lennenberg E.H., 1967, Biological Foundations of Language, New York.

Mourão S., 2014, Taking play seriously in the pre-primary classroom, “ELT Journal”, no. 68.

Muñoz C., ed., 2006, Age and the Rate of Foreign Language Acquisition, Clevedon.

Nikolov M., 1999, Why do you learn English? Because the teacher is short: A study of Hungarian children’s foreign language learning motivation, “Language Teaching Research”, no. 3.

Oliver R., Philp J., Mackey A., 2008, The impact of teacher input, guidance and feedback on ESL chil- dren’s task-based interactions, in: Oliver R., Philp J., Mackey A. eds, Second language acquisition and the younger learner. Child’s Play?, Amsterdam.

Pfenninger S.E., Singleton D., 2017, Beyond age effects in instructional L2 learning. Revisiting the agefactor, Bristol.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie MEN z dn. 17 czerwca 2016 r. (poz. 895, poz. 896), zał. 1, http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/895 [dostęp: 8.07.2017].

Rokita J., 2007, Lexical development in early L2 acquisition, Kraków.

Rokita-Jaśkow J., 2014, Using storybooks as a catalyst for negotiation of meaning and enhancing speaking among very young learners of L2: evidence from a case study, w: Pawlak M., Waniek-Klimczak E., Issues in Teaching, Learning and Testing Speaking in a Second Language, Heidelberg.

Rokita-Jaśkow J., 2013, Foreign language learning at pre-primary level; parental aspirations and educational practice, Kraków.

Schaffer H., 2013, Psychologia dziecka, przeł. Wojciechowski A., Warszawa.

Snow C., Hoefnagel-Höhle M., 1978, The critical period for language acquisition: Evidence from second language learning, “Child Development”, no. 49.

Wu X., 2003, Intrinsic motivation and young language learners: The impact of the classroom environment, “System”, no. 31.

Pobrania

Opublikowane

2020-08-31

Jak cytować

Rokita-Jasków, J. (2020). (Bardzo) wczesne nauczanie języków obcych. Kilka uwag na temat celów, możliwości i metodyki. Postscriptum Polonistyczne, 22(2), 25–36. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9702