Od zabawy słowem do czytania poezji. Holistyczne* podejście do nauki języka polskiego jako odziedziczonego/drugiego wśród dzieci w wieku 5–9 lat

Autor

  • Małgorzata Małyska mgr, Fundacja dla Edukacji „POLIS”, Nałęczów, Polska.

Słowa kluczowe:

games, literary text, educational situation, learning to read

Abstrakt

The article author presents her own project of teaching Polish as an inherited or second language to children aged 5 to 9. It is based on the constructivist theory of teaching, Ingarden’s theory of literary work cognition and Polish literary texts. The essential part of this project is education through various games that systematize the material presented during each lesson. The author highlights the importance of enactive text cognition, passing from an object recognized through various senses to its symbolic representation, from literality to metaphor. The literary text becomes yet another source of language experience for children.

Biogram autora

Małgorzata Małyska - mgr, Fundacja dla Edukacji „POLIS”, Nałęczów, Polska.

Prezes „Fundacji dla Edukacji „POLIS”, wieloletni nauczyciel konsultant ds. edukacji wczesnoszkolnej w Polonijnym Centrum Nauczycielskim w Lublinie. Absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie i podyplomowych studiów w zakresie pracy edukatorskiej, szkolenia na odległość, emisji głosu. Autorka programów nauczania, materiałów metodycznych dla nauczycieli i podręczników do nauczania języka polskiego dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół literatury dla dzieci oraz elementarnej nauki czytania i pisania.

Bibliografia

Bruner J.S., 2006, Kultura edukacji, przeł. Brzostowska-Tereszkiewicz T., Kraków.

Bruner J.S., 1974, W poszukiwaniu teorii nauczania, przeł. Krasińska E., Warszawa.

Dylak S., 2000, Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli, w: Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S., red., Współczesność a kształcenie nauczycieli, Warszawa. Dziamska D., 2016, Materiały do kursu „Edukacja przez ruch na języku polskim poza Polską”, Lublin.

Garlej B., 2014, Koncepcja warstwowości dzieła literackiego Romana Ingardena ujęta w perspektywie ontologii egzystencjalnej i jej konsekwencja, „Estetyka i Krytyka” 33 (2/2014).

Hebenstreit A., 2000, Rozumienie metafor językowych przez osoby o cechach neurotycznych i potencjalnych twórców, „Przegląd Psychologiczny”, t. 43, nr 4.

Ingarden R., 1988, O dziele literackim, przeł. Turowicz M., Warszawa.

Ingarden R., 1936, Formy poznawania dzieła literackiego, „Pamiętnik Literacki”, 33/1/4.

Krasoń K., 2005, Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice. Małyska M., 2016a, Figlarna kredka, cz. 1. cyklu „Przyjaciele z piórnika”, Londyn – Kraków. Małyska M., 2016b, Lekcje z Kredką, cz. 1, Londyn.

Piaget J., Inhelder B., 1993, Psychologia dziecka, przeł. Zakrzewska Z., Wrocław.

Ricoeur P., 1993, Język, tekst, interpretacja, przeł. Graff P., Warszawa.

Szyszko-Bogusz A., 1989, Pedagogika holistyczna, Kraków.

Wadsworth B.J., 1998, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, przeł. Babiuch M., Warszawa.

Więckowski R., 1995, Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa.

Wróblewska M., 2010, Konstruktywistyczne podejście w nauczaniu/uczeniu się języka polskiego poza Polską. Materiały do kursu „Efektywne metody nauczania/uczenia się języka polskiego poza Polską, Lublin.

Wygotski L.S., 2006, Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, przeł. Grell B., Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-08-31

Jak cytować

Małyska, M. (2020). Od zabawy słowem do czytania poezji. Holistyczne* podejście do nauki języka polskiego jako odziedziczonego/drugiego wśród dzieci w wieku 5–9 lat. Postscriptum Polonistyczne, 22(2), 85–100. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9706