Text-creating competence in an inherited language. Creativity and games in the process of text composition
Keywords:
text-creating competence, inherited language, levels of language proficiency (Cummins’ theory), playing with textsAbstract
The article author presents the methods of developing text-creating competence of students in a Polish diaspora. The article begins with a short presentation of discourse specificity in Polish diaspora teaching. The author also defines such notions as text competence and text-creating competence and explains their specific position in teaching bilingual students for whom Polish is an inherited language. The author refers to Cumming’s theory of two levels of language competence. Next, she discusses creativity and games as important elements supporting education and developing text-creating skills. The article concludes with several examples of exercises for students.
References
Bartmiński J., 2004, Pytania o przedmiot językoznawstwa, w: Czermińska Z., red., Polonistyka w przebudowie, t. 1, Kraków.
Berthet D., 2002, Wprowadzenie do nauki pisania, tłum. Zieliński M., Warszawa.
Brzeziński J., 1987, Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa.
Burden R., Williams M., 1998, Language learners' perceptions of supportive classroom environments, “Language Learning Journal”, no. 17.
Caillois R., 1997, Gry i ludzie, tłum. Tatarkiewicz A., Żurowska M., Warszawa.
Cummins J., 1984, Bilingual Education and Special Education. Issues in Assessment and Pedagogy, San Diego.
Cummins J., 2000, Language, Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire, Clevedon. Czukowski K., 1962, Od dwóch do pięciu, tłum. Woroszylski W., Warszawa.
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Dyduchowa A., 1988, Projekt kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków.
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa. (ESOKJ)
Frączek A., 2008, Kanapka i innych wierszy kapka, Łódź.
Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: Bartmiński J., red., Współczesny język polski, Lublin.
Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Huizinga J., 2007, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. Kurecka M., Wirpsza W., Warszawa.
Iluk J., 2012, Systematyczne pisanie. Jak wpływa na kompetencję komunikacyjną w języku obcym? „Języki Obce w Szkole”, nr 4.
Iluk J., 2005, O niektórych aspektach wczesnoszkolnego nauczania języków obcych, „Poliglota. Edukacja Językowa Dzieci”, nr 1 (1).
Kaczmarzyk M., 2017, Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu, Poznań. Kłakówna Z.A., 2003, Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków .
Kłakówna Z.A., 1993, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV–VI. Metodyczny podręcznik nauczyciela, Kraków.
Kłakówna Z.A., Wiatr A., 2006, Nowa sztuka pisania. Klasy 4–6 szkoły podstawowej, Kraków.
Kolb D.A., 1997, The process of experiential learning, w: Thorpe M., red., Culture and process of adult learning, London.
Komorowska H., 2011, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Krasowicz-Kupis G., 2004, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin. Lipińska E., Seretny A., 2016, Język odziedziczony – polszczyzna pokoleń polonijnych, „Poradnik Językowy”, nr 10.
Lipińska E., Seretny A., 2013, Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, Kraków.
Lipińska E., Seretny A., 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego w chicagowskiej diasporze polonijnej, Kraków.
Lipińska E., Seretny A., 2011, Doświadczenia nauczania w skupiskach polonijnych. Raport przygotowany na III Kongres Polskich Towarzystw Naukowych na Obczyźnie, http://www.swp.krakow.pl/panel/spaw2/uploads/files/seretny.pdf [dostęp: 7.05.2017].
Maslow A., 1990, Motywacja i zachowanie, tłum. Sawicka P., Warszawa.
Matras-Mastalerz W., 2016, Multimodalność Ekspresive Arts Therapy w bajkowym świecie kamishibai, w: Ungenhauer-Gołąb A., Kopeć U., red., Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka, Rzeszów.
McLane J.B., McNamee G.D., 1990, Early literacy, Cambridge.
Mrozowska H., 2001, Tekst literacki jako strategia dydaktyczna w nauce języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 3.
Niesporek-Szamburska B., 2015, Sprawność w języku polskim dwujęzycznej młodzieży pochodzenia polskiego mieszkającej w Anglii, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (15).
Niesporek-Szamburska B., 2010, Uczyć przez zabawę – od nabywania języka ojczystego do nauki ję- zyka obcego, w: Achtelik A., Kita M., Tambor J., red., Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 2, Katowice.
Nocoń J., 2012, Rozwijanie i doskonalenie kompetencji tekstotwórczej w perspektywie lingwodydaktycznej, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, nr 3397, 10 (20).
Nowak E., 2014, Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza, Kraków.
Nowak E., 2009, Jak rozwijać i doskonalić uczniowską sprawność tworzenia tekstu – projekt metody pracy, w: Janus-Sitarz A., red., W trosce o dobrą edukację. Prace dedykowane profesor Jadwidze Kowalikowej z okazji 40-lecia pracy twórczej, Kraków.
Onichimowska A., 2009, Maciek i łowcy duchów, Łódź.
Pamuła M., 2003, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa.
Pamuła-Behrens M., Szymańska M., 2017, W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Przewodnik, http://filpolska.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2018/03/PRZEWODNIK-W-POLSKIEJ-SZKOLE.pdf [dostęp: 7.05.2017]
Romanowicz A., 1993, Antologia zagadek, Białystok. (wybór)
Sipe L.R., 2001, A palimpsest ofstories. Young children’s construction of intertextual links among fairytale variants, “Reading Research and Instruction”, no. 40.
Slavin R.E., 2013, Uczenie się oparte na współpracy: dlaczego praca w grupach jest skuteczna?, w: Dumont H., Instance D., Benavides F., red., Istota uczenia się: wykorzystanie wyników badań w praktyce, Warszawa.
Spitzer M., 2007, Jak uczy się mózg, tłum. Guzowska-Dąbrowska M., Jagodzińska M., Warszawa.
Tabisz A., 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.
Wiśniewska H., 2001, Substytucja tekstowa – uczniowska strategia pisania form wypowiedzi, w: Witosz B., red., Stylistyka a pragmatyka, Katowice.
Wood D.J., 1998, How Children Think and Learn. The Social Contexts of Cognitive Development, Oxford.
Zawodniak J., 2009, Twórcze i odtwórcze aspekty wczesnego nabywania sprawności pisania w języku obcym, w: Sikora-Banasik D., red., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Teoria i praktyka, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.