Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym – doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego

Autor

Słowa kluczowe:

adaptation, foreign students in Poland

Abstrakt

The article is based on the research conducted at Silesian schools concerning the position and functioning of foreign students as well as the ones coming back from emigration in the Polish educational system. The article author analyses the adaptation mechanisms of the students and parents with migrant experiences as well as the needs of the receiving communities. The analysis is based on the material gathered through the conducted survey.

Biogram autora

Wioletta Hajduk-Gawron - dr, Katedra Międzynarodowych Studiów Polskich, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Egzaminatorka Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą takich kwestii, jak: recepcja literatury polskiej w świecie, metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, teoria adaptacji. Autorka artykułu Arcydzieła literatury polskiej w praktyce glottodydaktycznej. Zaadaptować czytelnika i tekst (Katowice 2013), autorka i współredaktorka serii Czytaj po polsku (Katowice 2004 i wyd. następne), współautorka materiałów certyfikatowych Bądź na B1. Zbiór zadań oraz testy przykładowe z języka polskiego na poziom B1 (Kraków 2009).

Bibliografia

Boski P., 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa.

Ciechomska M., Ciechomski M., 2016, Potrzeby psychiczne dziecka wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w: Śmiechowska-Petrovskij E., red., Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Warszawa.

Filipczuk H., 1980, Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Warszawa.

Grabowska-Lusińska I., 2012, Migrantów ścieżki zawodowe bez granic, Warszawa.

Grzymała-Moszczyńska H, Durlik J., Szydłowska P., Grzymała-Moszczyńska J., 2016, Język polski – swój czy obcy? O wyzwaniach językowych dzieci powracających z emigracji, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.

Lipińska E., Seretny A., 2017, Polsko-niepolskie dzieci w polskiej szkole – studium (re)emigracyjnych problemów uczniów, w: Janus-Sitarz A., red., Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, Kraków.

Majcher-Legawiec U., 2017, Kompetencje zawodowe nauczyciela w perspektywie różnorodności językowej i kulturowej w polskiej szkole, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.

Pamuła-Behrens M., Szymańska M., 2018, Uczenie uczniów z doświadczeniem migracji. Analiza potrzeb, Kraków.

Szybura A., 2016b, Potrzeby językowe uczniów przybywających z zagranicy w zakresie nauczania języka polskiego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2.

Szybura A., 2016a, Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów i reemigrantów, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.

Pobrania

Opublikowane

2020-08-31

Jak cytować

Hajduk-Gawron, W. (2020). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym – doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. Postscriptum Polonistyczne, 22(2), 189–203. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9715