O uchodźcach z Grecji (i nie tylko) na lekcji we współczesnej szkole – Nowe życie. Jak Polacy pomogli uchodźcom z Grecji Dionisiosa Sturisa

Autor

Słowa kluczowe:

Greek refugees, Dionisios Sturis, New life. How Poles helped the refugees from Greece, Polish language classes, reportage

Abstrakt

The article refers to the turn of the 1940s and 1950s of the 20th century, when the Greek refugees, the victims of the civil war, arrived in Poland. There were approximately 14 thousands of them. The article author refers to the concept of literature that delights with the good and the school that shapes minds and civic attitudes, which is essential in the contemporary world, marked with migration crises.

Biogram autora

Magdalena Ochwat - dr, Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Jej zainteresowania naukowe to: edukacja polonistyczna, w tym wykorzystanie reportaży w kształceniu oraz społecznej odpowiedzialności lektur. Interesuje się mówieniem (przez literaturę) o wyzwaniach XXI wieku, takich jak: migracje, zmiany klimatyczne czy wielokulturowość. Publikacje: Poezja paradoksów, paradoksy w poezji: poetycka teologia Jana Twardowskiego, Janusza Pasierba, Wacława Oszajcy (Katowice 2014), (Wy)czytać świat z reportaży – wokół edukacji globalnej, w: Literatura i globalizacja (Siedlce 2017), Katedra – synagoga – meczet o (od)czytywaniu symboli religijnych na lekcji polskiego (Katowice 2016).

Bibliografia

Barcikowski W., 1989, Szpital grecki na wyspie Wolin, Szczecin.

Bauman Z., 2016, Obcy u naszych drzwi, przeł. Mincer W., Warszawa.

Bauman Z., 2004, Życie na przemiał, przeł. Kunz T., Kraków.

Borowska M., Stoecker E., Zielińska H., 2016, Szkoła równości. Temat lekcji: Wszyscy o wszystkim mało wiemy. Scenariusze lekcji z reportażami, Warszawa.

CBOS, Newspoint, 2015, Polacy o uchodźcach w Internecie i w realu, Komunikat z badań 149/2015, Warszawa.

Cekiera R., 2017, Terroryści, tchórze i lenie – konstruowanie wizerunku uchodźców za pomocą memów internetowych, „Kultura, Media, Teologia”, nr 29.

Domosławski A., 2016, Wykluczeni, Warszawa.

Konik A., red., 2016, W tym samym mieście, pod tym samym niebem..., Warszawa.

Gabler N., 2011, Koniec świata idei, „Forum”, nr 37.

Hall D., Mikulska-Jolles A., 2016, Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców, „Analizy, Raporty, Ekspertyzy”, nr 1.

Koc K., 2007, Czytanie świata. Reportaże Ryszarda Kapuścińskiego w edukacji polonistycznej, Poznań. Koziołek K., 2017, Czas lektury, Katowice.

Koziołek R., 2016, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec.

Kubasiewicz I., 2013, Emigranci z Grecji w Polsce Ludowej. Wybrane aspekty z życia mniejszości, Warszawa.

Nussbaum M.C., 2016, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, przeł. Pawłowski Ł., Warszawa.

Ochwat M., 2017, (Wy)czytać świat z reportaży – wokół edukacji globalnej, w: Kur E.M., Stelingowska B., red., Literatura i globalizacja, Siedlce.

Pietrzak M., 2015, Retoryka tolerancji, Warszawa.

Pudło K., 1997, Uchodźcy polityczni z Grecji w Polsce (1948–1995), w: Kurcz Z., red., Mniejszości narodowe w Polsce, Wrocław.

Sławek T., 2016, Edukacja i kultura nadziei, w: Wałęsa J., red., Instytut Idei, Warszawa. Sturis D., 2016, Nowe życie. Jak Polacy pomogli uchodźcom z Grecji, Warszawa.

Netografia

Ambroziak A., 2017, Bez Schulza, Iwaszkiewicza, Bułhakowa, Gombrowicz we fragmentach. Jest za to smoleński poeta Wencel. Lista lektur minister Zalewskiej, https://oko.press/bez-schulza-iwaszkiewicz-bulhakowa-gombrowicz-we-fragmentach-smolenski-poeta-wencel-lista-lektur-minister-zalewskiej/ [dostęp: 10.09.2017].

Dziubka K., 2017, Przyjęliśmy 14 tysięcy greckich uchodźców. Dziś ich potomek mówi: Polacy nie uczą się z własnej historii, http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/przyjelismy-14-tysiecy-greckich-uchodzcow-dzis-ich-potomek-mowi-polacy-nie-ucza-sie-z/tyqzb1z [dostęp: 20.11.2017].

Flis D., 2016, Polacy nie wierzą uchodźcom, Polki lepiej rozumieją ich sytuację, https://oko.press/mezczyzni-wierza-uchodzcom/ [dostęp: 5.12.2017].

Jankowicz G., 2010, Martwe dusze, „Tygodnik Powszechny”, https://www.tygodnikpowszechny.pl/martwe-dusze-143065?language=pl [dostęp: 5.12.2017].

Kubasiewicz I., 2012, Emigranci z Grecji w Polsce Ludowej. Wybrane aspekty z życia mniejszości, http://polska1918-89.pl/pdf/emigranci-z-grecji-w-polsce-ludowej.-wybrane-aspekty-z-zycia-mniejszos,4586.pdf [dostęp: 20.11.2017].

Lis M., 2017, Za rok w Polsce będzie pracować 3 mln Ukraińców. Ich pensje rosną szybciej niż przeciętne, https://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/ukraincy-pracujacy-w-polsce-pensja-liczba,118,0,2381430.html [dostęp: 10.11.2017].

Majewska M., 2016, Książki, które pomogą nam zrozumieć kryzys uchodźczy, http://warszawaczyta.org/2016/06/20/ksiazki-ktore-pomoga-nam-zrozumiec-kryzys-uchodzczy [dostęp: 10.11.2017].

Rusinek W., 2017, Gra w lektury, „Więzi”, http://laboratorium.wiez.pl/2017/08/29/gra-w-lektury/ [dostęp: 10.09.2017].

Tochman W., 2013, O polskim reportażu – wywiad, „Culture.pl”, http://culture.pl/pl/artykul/wojciech-tochman-o-polskim-reportazu-wywiad [dostęp: 5.11.2017].

Zjawisko migracji i uchodźstwa. Broszura informacyjna dla nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych, http://www.mniejemocji.pl/pliki/szkoly.pdf [dostęp 11.11.2017].

https://www.facebook.com/instytutreportazu/hc_ref=ARQ1EYNviJFDaWTByCYuB8DwdD_YWcaHyiOOooFIX2_0xvvtMeza4pLDJFbpHlCiXvc&fref=nf [dostęp: 5.12.2017].

http://magazynsquare.pl/z-ziemi-greckiej-do-polski-czyli-jak-kiedys-przyjmowalismy-uchodzcow/ [dostęp 5.12.2017].

Pobrania

Opublikowane

2020-08-31

Jak cytować

Ochwat, M. (2020). O uchodźcach z Grecji (i nie tylko) na lekcji we współczesnej szkole – Nowe życie. Jak Polacy pomogli uchodźcom z Grecji Dionisiosa Sturisa. Postscriptum Polonistyczne, 22(2), 207–223. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9716