Tematyka Zagłady na lekcjach polskiego – szansa budowania otwartości

Autor

Słowa kluczowe:

Ida Fink’s The Journey, the Holocaust, ghetto, forced labour in Germany, Jews

Abstrakt

The article author claims that Ida Fink’s The Journey can help attract young readers’ attention to the traumatic experiences of Jews during World War II. The analysis of the events described in the novel and, above all, the behaviour of the main character and the narrator, helps to create an understanding and empathic attitude towards the suffering of others. The article author claims that reading texts written by people who survived the Holocaust can initiate reflection that condemns racist and xenophobic behaviour and statements.

Biogram autora

Ewa Jaskółowa - prof. dr hab., Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Interesuje się problemami literatury XX i XIX wieku oraz dydaktyki. Uznaje, że sprawność interpretacyjna i świadomość literaturoznawcza stanowią podstawę dydaktycznych działań nauczyciela języka polskiego w szkole. Jest autorką publikacji na temat poezji XX wieku, jej sposobów interpretacji w szkole, zajmuje się zagadnieniami nauczania języka polskiego jako ojczystego i obcego. Autorka publikacji: Poetyckie podróże Stanisława Balińskiego (Katowice 1988); Od poezji kosmosu do poezji czasu. Studium o twórczości Stanisława Ciesielczuka (Katowice 1997).

Bibliografia

Amiel I., 1999, Osmaleni, Izabelin.

Birenbaum H., 2007, Nadzieja umiera ostatnia. Wyprawa w przeszłość, Oświęcim.

Buryła S., 2012, Topika Holocaustu. Wstępne rozpoznanie, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski”, nr 10. Famulska K., Żurek S.J., 2012, Literatura polska w Izraelu. Leksykon. Kraków – Budapeszt.

Fink I., 1990, Podróż, Londyn.

Głowacka D., 2004, Znikające ślady: Emmanuel Levinas, literackie świadectwo Idy Fink i sztuka Holokaustu, „Literatura na Świecie”, nr 1–2.

Głowiński M., 1999, Czarne sezony, Warszawa

Janion M., 2009, Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie, Warszawa.

Janus-Sitarz A., 2013, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków.

Langer L.L., 2004, Neutralizowanie Holokaustu, przeł. J. Mikos J., „Literatura na Świecie”, nr 1–2. Olczak-Ronikier J., 2012, W ogrodzie pamięci, Kraków.

Arkusze egzaminacyjne

http://www.interklasa.pl/portal/index/dokumenty/interklasa/polski_rozsz.pdf?page=info& action=showdoc&oid=309800 [dostęp: 30.01.2018]

Podstawa programowa z komentarzami. T. 2. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, 2009, Warszawa.

Podstawa programowa podpisana 30.01.2018 Język polski: liceum ogólnokształcące i technikum: http://men.gov.pl/wp-content/uploads/2018/01/zalacznik-nr-1.pdf [dostęp: 30.01.2018].

Pobrania

Opublikowane

2020-08-31

Jak cytować

Jaskółowa, E. (2020). Tematyka Zagłady na lekcjach polskiego – szansa budowania otwartości. Postscriptum Polonistyczne, 22(2), 239–251. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9718