Edukacja/Migracja, czyli zamierzony rym

Autor

Słowa kluczowe:

intercultural education, migration, dialogue, the other, canon of reading

Abstrakt

The article aims at presenting a critical review of the book Edukacja. Migracja. Edukacja międzykulturowa w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4 [Education. Migration. Intercultural education in a context of migration crisis regarded from V4 countries perspective] edited by Emilia Kledzik and Małgorzata Parczyk and devoted to the issue of intercultural education. The review author tries to define the source of such reflection. She argues that John Dewey’s concept of education presented in his work Democracy and Education is essential for creating a contemporary model of intercultural education. The concept of the American pedagogue remains valid because it is based on viewing education as being a result of combining heritage with personal experience. It emphasises respect for otherness and the belief in universalizing different experiences, which must lead to communication. In the article author’s opinion, the reviewed book consists of texts constituting a contemporary commentary to John Dewey’s ideas.

Biogram autora

Małgorzata Wójcik-Dudek - dr hab., Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Jej zainteresowania badawcze to: dydaktyka literatury oraz literatura dla dzieci i młodzieży. Współredaktorka wielu monografii na ten temat. Autorka (Prze)trwać w okolicach mitu. Funkcje mityzacji w poezji Tadeusza Nowaka (Katowice 2007) oraz W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży (Katowice 2016).

Bibliografia

Axer J., Bujnicki T., red., 2012, Wokół „W pustyni i w puszczy”. W stulecie pierwodruku powieści,. Kraków .

Bauman Z., 2004, O tarapatach tożsamości w ciasnym świecie, w: Kalaga W., red., Dylematy wielokulturowości, Kraków.

Gralewicz-Wolny I., 2014, Pożegnanie Murzynka Bambo, w: Niesporek-Szamburska B., Wójcik- -Dudek W., przy współp. Zok-Smoły A., red., Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, Katowice.

Gralewicz-Wolny I., Mytych-Forajter B., red., 2016, Par coœur. Twórczość dla dzieci i młodzieży raz jeszcze, Katowice.

Gralewicz-Wolny I., Mytych-Forajter B., red., 2013, Uwolnić Pippi. Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury, Katowice.

Gromadzka B., 2016, Edukacja polonistyczna w kontekście dylematów kulturowych, w: Kledzik E., Praczyk M., red., Edukacja. Migracja. Edukacja międzykulturowej w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4, Poznań.

Grzybowski P.P, 2011, Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej, Kraków. Janus-Sitarz A., 2014, Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności, w: Janus-Sitarz A., red., Edukacja literacka wobec Innego, Kraków.

Kalaga W., 2004, Obowiązek Innego. Trzeci, w: Kalaga W., red., Dylematy wielokulturowości, Kraków .

Kania A., 2017, Lekcje (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Kraków.

Kledzik E., Praczyk M., red., 2016, Edukacja. Migracja. Edukacja międzykulturowej w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4, Poznań.

Kledzik E., Praczyk M., 2016, Wstęp. Kilka słów o odwadze i wyobraźni, w: Kledzik E., Praczyk M., red., Edukacja. Migracja. Edukacja międzykulturowej w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4, Poznań.

Kunce A., 2004, Zlokalizować tożsamość!, w: Kalaga W., red., Dylematy wielokulturowości, Kraków.

Kwiatkowska-Ratajczak M., 2016, Swoi Obcy – teoria romologiczna i konsekwencje (także edukacyjne) pomieszania kultur, w: Kwiatkowska-Ratajczak M., Wymiana idei. Szkice dydaktyczne o szkole i uniwersytecie, Poznań.

Melosik Z., 2007, Wielokulturowość i zjawisko globalizacji/amerykanizacji, w: Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków.

Örkény A., 2016, Społeczne reprezentacje obcych i postawa wobec imigrantów w Europie, tłum. A. Topolska, w: Kledzik E., Praczyk M., red., Edukacja. Migracja. Edukacja międzykulturowej w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4, Poznań.

Piątek E., 2014, Dziecko wyobcowane. Edukacja polonistyczna wobec Romów, w: Janus-Sitarz A., red., Edukacja literacka wobec Innego, Kraków.

Piątek E., 2012, Lektury utrwalające stereotypy – wróg czy sprzymierzeniec w nauce tolerancji, w: Biedrzycki K., Janus-Sitarz A., red., Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, Kraków.

Pring R., 2012, Edukacja w wielkokulturowym społeczeństwie, tłum. K. Puławski, w: Królikowska J., red., (Złudne) obietnice wielokulturowości, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-08-31

Jak cytować

Wójcik-Dudek, M. (2020). Edukacja/Migracja, czyli zamierzony rym. Postscriptum Polonistyczne, 22(2), 255–264. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9719