Uczymy języka polskiego w Kurytybie: uniwersytecki projekt Licenciar

Autor

Słowa kluczowe:

Licenciar, glottodidactics, Polish language in Curitiba

Abstrakt

The aim of the text is to present the university project Licenciar, which has been created as a result of the cooperation between Secretaria Municipal de Eduacação (SME) and Universidade Federal do Paraná (UFPR) in Curitiba. This project is presented to the students of various university courses. In 2011 teaching Polish in primary schools became a part of this project. The author of the text describes this initiative, its beginning, evolution, main goals and the greatest achievements.

Biogram autora

Aleksandra Piasecka-Till - dr, Departamento de Polonês, Alemão e Letras Clássicas, Universidade Federal do Paraná, Kurytyba, Brazylia.

Prowadzi badania dyskursu mediów, kwestii genderowych i tych związanych z tożsamością i internacjonalizacją szkolnictwa. Kształci nauczycieli języków angielskiego i polskiego, rozwijając ich kompetencje międzykulturowe. Zajmuje się teorią i praktyką tłumaczenia. Autorka Buscando o Significado em um Corpus: PC, Sexismo e suas Inflexões no Banco de Língua Inglesa do Cobuild (2006) i Using Metaphors to Disparage Political Correctness: a critical discourse analysis of lexical choices in British newspapers (2005).

Bibliografia

Brożek A., 1984, Polityka imigracyjna w państwach docelowych emigracji polskiej (1850–1939), w: Pilch A., red., Emigracja z ziem polskich w czasach nowożytnych i najnowszych (XVIII-XX w.), Warszawa.

Brudzińska K., 2018, Overview of the Poland-Brazil relations, http://www.kas.de/wf/doc/15431-1442-2-30.pdf [dostęp 14.03.2018].

Budakowska E., 2007, W poszukiwaniu etniczności: Ruch BRAZPOL w Brazylii – współczesna interpretacja, Warszawa.

Cavalcanti M.C., 1999, Estudos sobre a educação bilíngue e escolarização em contextos de minorias linguísticas no Brasil, „Delta”, vol. 15 (no especial), http://www.scielo.br/pdf/delta/v15nspe/4023.pdf [dostęp: 20.10.2017].

CELIN UFPR 1995–2015, Edição Comemorativa: 20 anos de historia, 2015, Curitiba.

Góes P., 2011, Brasil: Censo “Revela” que Maioria da População Brasileira é Negra, https://pt.globalvoices.org/2011/11/24/brasil-censo-populacao-negra/ [dostęp: 17.01.2016].

Kawka M., 2002/2007, A divulgação da Polônia e da cultura polonesa no Brasil através de publicações em língua portuguesa, „Polonicus”, vol. 16, http://www.polonicus.com.br/site/biblioteca_interna.php?cod=55 [dostęp: 25.10.2017].

Malczewski Z., 2012, Os Poloneses e Seus Descendentes no Brasil: Esboço Histórico e Situação Atual da Colônia Polonesa no Brasil, http://www.kurytyba.msz.gov.pl/pt/comunidade_polonesa_no_brasil/?channel=www [dostęp: 25.10.2017].

Natali A., 2011, Pela primeira vez, idiomas nativos brasileiros serão alvo do levantamento populacional do IBGE, http://educacaobilingue.com/2011/02/20/quantas-linguas-tem-obrasil/ [dostęp:17.01.2016].

Programas De Apoio A Licenciaturas: Licenciar, http://www.prograd.ufpr.br/portal/copefor/licenciar [dostęp: 17.10.2017].

Smolana K., 1983, Polonia w Brazylii, w: Kula M., red., Dzieje Polonii w Ameryce Łacińskiej, Wrocław–Warszawa–Kraków–Łódź.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-01

Jak cytować

Piasecka-Till, A. (2020). Uczymy języka polskiego w Kurytybie: uniwersytecki projekt Licenciar. Postscriptum Polonistyczne, 21(1), 237–251. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9740