Dyglosja a proces socjalizacji

Autor

Słowa kluczowe:

diglossia, socialisation process, sociolinguistics, minority language

Abstrakt

The author discusses the concept of diglossia in the sociolinguistic aspect, but also in the cognitive one, assuming the significance of the opposition between the language of primary socialisation (unofficial and spoken) and the language of secondary socialisation (official and written) for the cognitive development of an individual functioning in a situation of diglossia. A broad interpretation of the concept is supported in the paper, with the author extending it to cover also the simultaneous presence of a minority language (as the language of primary socialisation) and the general language of the dominant culture (as the language of secondary socialisation) due to the clearly separate nature of their functioning.

Biogram autora

Aldona Skudrzyk - prof. dr hab., Instytut Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.

Profesor w Zakładzie Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół różnorodnych – socjolingwistycznych, pragmatycznych i stylistycznych – aspektów zróżnicowania współczesnej polszczyzny. Najnowsze badania dotyczą stanu piśmiennego stylu myślenia (analfabetyzm funkcjonalny), wpływu nowych mediów na język młodego pokolenia oraz regionu i regionalności, zwłaszcza zaś znaczenia języka w konstruowaniu tożsamości lokalnych oraz komunikacji w warunkach dyglosji. Zajmuje się również teoretycznie i praktycznie glottodydaktyką. Autorka lub współautorka publikacji: Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym (2005), Małe ojczyzny. Świadomość językowo-kulturowa społeczności lokalnych (2010), Kultura piśmienności młodego pokolenia (2010), Literacy of the young generation in a diglossic environment (2012).

Bibliografia

Berger P., Luckmann T., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa.

Cieszyńska J., 2006, Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii, Kraków.

Ferguson Ch.A., 1959, Diglossia, “Word”, vol. 15, issue 2.

Fishman J.A., 1991, Bilingual education, Amsterdam–Philadelphia.

Giddens A., 2004, Socjologia, przeł. Szulżycka A., Warszawa.

Kurcz I., 2000, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.

Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.

Miodunka W., 1990, Moc języka i jej znaczenie w kontaktach językowych i kulturowych, w: Miodunka W., red., Język polski w świecie. Zbiór studiów, Warszawa–Kraków.

Nalborczyk A.S., 2003, Zachowania językowe imigrantów arabskich w Austrii, Warszawa.

Sztompka P., 2002, Socjologia, Kraków.

Skudrzyk A., Warchala J., 2012, Literacy of The Young Generation in a Diglossic Environment, Katowice.

Tomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, przeł. Rączaszek J., Warszawa.

Wróblewska-Pawlak K., 2004, Język – Tożsamość – Imigracja. O strategiach adaptacyjnych Polaków zamieszkałych we Francji w latach osiemdziesiątych XX wieku, Warszawa.

Wygotski L.S., 2002, Wybrane prace psychologiczne II: Dzieciństwo i dorastanie, przeł. Brzezińska A. i in., Poznań.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-09

Jak cytować

Skudrzyk, A. (2020). Dyglosja a proces socjalizacji. Postscriptum Polonistyczne, 23(1), 229–237. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9789

Numer

Dział

Rozprawy: Konteksty i kontakty