O budowaniu zaplecza teoretycznego glottodydaktyki polonistycznej. Uwagi na marginesie Podstaw dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne

Autor

Słowa kluczowe:

glottodidactics in Polish studies, inclusion, Polish as a foreign/second language, applied linguistics

Abstrakt

The article attempts to sum up the progress of research on glottodidactics in Polish studies, with particular regard to the inclusive approach in the context of students who have experienced migration. The basic source used was the book by P.E. Gębal Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. [Fundamentals of teaching Polish as a second language. An integration- and inclusion-based approach]

Biogram autora

Wioletta Hajduk-Gawron - dr, Katedra Międzynarodowych Studiów Polskich, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.

Jej zainteresowania naukowe to: recepcja literatury polskiej w świecie, metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, teoria adaptacji. Autorka artykułów z zakresu glottodydaktyki polonistycznej, redaktorka i współredaktorka tomów Adaptacje (2013, 2015, 2018) oraz serii Czytaj po polsku, współautorka materiałów certyfikatowych Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1 (2009, 2012), współredaktorka publikacji elektronicznej Literatura w dydaktyce i glottodydaktyce polonistycznej. Egzaminatorka Państwowej Komisji ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. W latach 2001–2002 była lektorką języka polskiego na Uniwersytecie im. M. Tanka w Mińsku na Białorusi.

Bibliografia

Błeszyńska K.M., 2010, Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Gębal P.E., 2018, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków .

Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P., 2016, Język polski – swój czy obcy? O wyzwaniach językowych dzieci powracających z emigracji, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.

Hajduk-Gawron W., 2018, Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym – doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2.

Jędryka B.K., 2015a, Ja i mój świat. Program nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa.

Jędryka B.K., 2015b, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa.

Kyrc B., 2018, Dziecko dwujęzyczne jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Słownik dziecka dwujęzycznego – studium przypadku, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2.

Mikulska A., 2016, Dziecko chińskie w polskiej szkole. Studium przypadku, w: Dębski R., Miodunka W.T, red., Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadku, Kraków.

Miodunka W.T., 2016a, Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności, w: Dębski R.,

Miodunka W.T., red., Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadku, Kraków.

Miodunka W.T., 2016b, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków .

Szybura A., 2016a, Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów i reemigrantów, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.

Szybura A., 2016b, Potrzeby językowe uczniów przybywających z zagranicy w zakresie nauczania języka polskiego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-09

Jak cytować

Hajduk-Gawron, W. (2020). O budowaniu zaplecza teoretycznego glottodydaktyki polonistycznej. Uwagi na marginesie Podstaw dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. Postscriptum Polonistyczne, 23(1), 291–298. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9793

Numer

Dział

Artykuły krytyczne, sprawozdania