O sprawczości poezji. Wiersz jako forma oporu na przykładzie Galiny Rymbu i Anny Adamowicz

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.13281

Słowa kluczowe:

Sprawczość poezji, aktywizm poetycki, wyobraźnia, opór

Abstrakt

Autorka w artykule rozważa kwestię sprawczości poezji we współczesnym świecie, porównując dwie postawy: Galiny Rymbu i Anny Adamowicz. Analiza porównawcza utworów obu autorek uświadamia, że stopień zaangażowania zależny jest od osobistej sytuacji piszących. Nieprzypadkowo to Rymbu expressis verbis podkreśla konieczność łamania w poezji wszelkich konwencji i przekraczania norm estetycznych, które skazują kobiety na milczenie. Jej poezja jest przykładem obywatelskiego nieposłuszeństwa, o którym pisały teoretyczki feministyczne (m.in. Judith Butler). Jego rolą byłoby wskazanie na potencjał do sprzeciwu, jaki tkwi w każdym ludzkim ciele wystawionym na widok publiczny. Adamowicz, mimo że metrykalnie należy do tego samego pokolenia co Rymbu, nie wypowiada się tak radykalnie, jak poetka z Rosji. Jej sądy na temat sprawczości poezji są wyważone, a nawet sceptyczne. Uważa jednak, że posiada ona potencjał afektywny, który w sytuacjach o doniosłym znaczeniu dla społeczeństw w krajach wysokorozwiniętych, pozwala na przekierowanie uwagi na problemy usuwane z pola widzenia (m.in. kryzys klimatyczny). Autorka artykułu nie hierarchizuje ich poezji, jednak zauważa pewne prawidłowości, dzięki którym Rymbu jest poetką lokalną, a Adamowicz globalną. Te etykiety mają charakter poglądowy i nie dezawuują twórczości Adamowicz na rzecz Rymbu. Ich działania poetyckie zestrojone są z sytuacją polityczną, która organizuje ich wyobraźnię poetycką.

Biogram autora

Barbara Sadkowska - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Barbara Sadkowska – uczestniczka Interdyscyplinarnych studiów doktoranckich „Humanistyka bez granic”, prowadzonych w Uniwersytecie Śląskim. Publikowała w „Opcjach”, „Nowych Książkach” i „artPAPIERZE”. Przygotowuje rozprawę doktorską o aktywizmie w poezji najnowszej. Interesuje się animal studies, poezją najnowszą i studiami ekokrytycznymi.

Bibliografia

A Conversation With Galina Rymbu by Joan Brooks <https://www.musicandliterature.org/features/2016/1/31/a-conversation-with-galina-rymbu> (dostęp 30.09.2021).

Adamowicz, Anna. “Idę z tyłu, bo chodnik jest za wąski.” Nebula. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2020: s. 12.

Adamowicz, Anna, and Mateusz, Dawid. Conscious rap <https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/conscious-rap/> (30.09.2021)

Adamowicz, Anna. “Poezja jako bicie po ryju (w masce).” Nowy Napis Co Tydzień 2020, nr 58 <https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-58/artykul/poezja-jako-bicie-po-ryju-w-masce> (dostęp 30.09.2021).

Budnik, Agnieszka, and Adamowicz, Anna. Raport z literatury, <https://podcasts.apple.com/pl/podcast/3-anna-adamowicz-nagroda-im-wisławy-szymborskiej/id1567283104?i=1000523974467> (dostęp 30.09.2021).

Fiedorczuk, Julia, and Beltran, Gerardo. Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2020.

Haynes, Suyin. “How Russia's Feminist Poets Are Changing What It Means to Protest.” Time <https://time.com/5908168/russia-feminist-poets-protest/> (dostęp 30.09.2021).

Lis, Renata. “Wagina zniszczy to państwo.” Dwutygodnik 2020, nr 286 <https://www.dwutygodnik.com/artykul/9027-wagina-zniszczy-to-panstwo.html> (dostęp 30.09.2021).

Łebkowska, Anna. “Jak ucieleśnić ciało: o jednym z dylematów somatopoetyki.” Teksty Drugie 2011, nr 4: 11–27.

Rymbu, Galina. “Moja wagina” Kamińska, Aneta (Transl.). Wakat <http://wakat.sdk.pl/moja-wagina/> (dostęp 30.09.2021).

Rymbu, Galina. “W moim jajniku mieszka potwór.” Sajkowski, Jakub (Transl.). Helikopter 2021, nr 2 <https://opt-art.net/helikopter/2-2021/galina-rymbu-dwa-wiersze/> (dostęp 30.09.2021).

Rymbu, Galina. “Wielka Literatura Rosyjska.” Lis, Renata. Wagina zniszczy to państwo… <https://www.dwutygodnik.com/artykul/9027-wagina-zniszczy-to-panstwo.html> (dostęp 30.09.2021).

Solnit, Rebecca. Nadzieja w mroku. Nieznane opowieści, niebywałe możliwości. Dzierzgowska, Anna, and Królak, Sławomir (Transl.). Kraków: Karakter, 2019.

Spotkanie z Anną Adamowicz, laureatką Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, <https://www.facebook.com/Wislawa.Szymborska/videos/412768656620387> (30.09.2021).

Pobrania

Opublikowane

2022-09-03

Jak cytować

Sadkowska, B. (2022). O sprawczości poezji. Wiersz jako forma oporu na przykładzie Galiny Rymbu i Anny Adamowicz. Przegląd Rusycystyczny, (3 (179), 221–236. https://doi.org/10.31261/pr.13281