Crying and Tears in Books X—XII the Annals Jan Długosz
DOI:
https://doi.org/10.31261/SPiP.2022.18.07Keywords:
crying, tears, emotions, Jan Długosz, the Middle Ages, the AnnalsAbstract
Kalina Słaboszowska discusses the image of cry and tears in books 10th to 12th of the Annales (Annals or Chronicles of the Famous Kingdom of Poland) of Jan Długosz (1415—1480). Długosz represented crying as an important element of political and social life, in such matters as mourning, relationships between kings and their subjects or other monarchs, and religion. This article also provides an analysis of Długosz’s emotional language and a table with Latin expressions for crying and tears. Słaboszowska argues that public display of emotions in the form of crying was generally represented in a positive light or at least as something neutral;
rarely was the representation negative.
References
Źródła drukowane
Galli Anonymi cronicae et gesta ducum sive principum Polonorum, ed. C. Maleczyński, Cracovia 1952 (Monumenta Poloniae Historica. Nova series, t. 2).
Jana Długosza Roczniki czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego, ks. 1—12, tłum. J. Mrukówna, Warszawa 1981—2006.
Joannis de Czarnkow Chronicon Polonorum, ed. A. Bielowski, Lwów 1872 (Monumenta Poloniae Historica, t. 2).
Joannis Dlugossii Annales seu cronicae incliti Regni Poloniae, lib. 10—11, ed. S. Gawęda, Warszawa 1985—1997; lib. 11—12, ed. J. Wyrozumski, Warszawa 2000—2008.
Kronika Janka z Czarnkowa, tłum. J. Żebiłło, oprac. M.D. Kowalski, Kraków 2012.
Opracowania
Althoff G., Du rire et des larmes: Pourquoi les émotions intéressent-elles les médiévistes?, «Écrire l’Histoire» 2008, 2, s. 27—39.
Althoff G., Ira Regis: Prolegomena to a History of Royal Anger, in: Anger’s Past. The Social Uses of an Emotion in the Middle Ages, ed. B.H. Rosenwein, Ithaca—London 1998, s. 59—74.
Boquet D., Nagy P., Medioevo Sensibile. Una storia delle emozioni (secoli III—XV), trad. di G.M. Cao, Roma 2018.
Boquet D., Nagy P., Pour une histoire des émotions. L’historien face aux questions contemporaines, in: Le sujet des émotions au Moyen Âge, sous la dir. P. Nagy, D. Boquet, Paris 2009, s. 15—51.
Borkowska U., Treści ideowe w dziełach Jana Długosza. Kościół i świat poza Kościołem, Lublin 1983.
Czwojdrak B., Zofia Holszańska: studium o dworze i roli królowej w późnośredniowiecznej Polsce, Warszawa 2012.
Duda M., Jóźwiak S., Ze świata średniowiecznej symboliki. Gest i forma przysięgi w chrześcijańskiej Europie (X—XV w.), Kraków 2014.
Ekman P., Wszystkie emocje są podstawowe, w: Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, red. P. Ekman, R.J. Davidson, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk 1999, s. 20—25.
Elias N., O procesie cywilizacji, tłum. K. Markiewicz, T. Zabłudowski, Warszawa 2011.
Febvre L., La sensibilité et l’histoire. Comment reconstituer le vie affective d’autrefois?, «Annales d’Histoire Économique et Sociale» 1941, 3, s. 5—20.
Gawlas S., Świadomość narodowa Jana Długosza, „Studia Źródłoznawcze” 1983, 27, s. 3—66.
Gertsman E., Preface. “Going They Went and Wept”. Tears in Medieval Discourse, in: Crying in the Middle Ages: Tears of History, ed. E. Gertsman, [Abingdon] 2012, s. XI—XX.
Gutgsell J., The Gift of Tears: Weeping in Religious Imagination of Western Medieval Christianity, “Anglican Theological Review” 2015, 97, s. 239—253.
Harvey K., Episcopal Emotions: Tears in the Life of the Medieval Bishop, “Historical Research” 2014, 87, 238, s. 591—610.
Hickey H.M., Capturing Christ’s Tears: La Sainte Larme in Medieval and Early Modern France, in: Feeling Things: Object and Emotions through History, eds. S. Downes, S. Holloway, S. Randles, Oxford 2018, s. 58—71.
Huizinga J., Jesień średniowiecza, tłum. T. Brzostowski, Warszawa 1998.
Jougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, Warszawa 1992.
Koczerska M., Długosz jako sekretarz Zbigniewa Oleśnickiego, w: Jan Długosz w pięćsetną rocznicę urodzin, red. F. Kiryk, Olsztyn 1983, s. 53—63.
Koczerska M., Mentalność Jana Długosza w świetle jego twórczości, „Studia Źródłoznawcze” 1970, 15, s. 109—140.
Konkol W., Łzy były dla nich dniem i nocą, chlebem i strawą duchową. Płacz i łzy w polskich źródłach narracyjnych od X wieku do początku XVI w., „Teka Historyka” 2009, 36—37, s. 183—192.
Krzyżaniakowa J., Portret niedokończony. Kazimierz Jagiellończyk w „Annales” Jana Długosza, w: Ecclesia, cultura, potestas. Studia z dziejów kultury i społeczeństwa, red. P. Kras, Kraków 2006, s. 487—501.
Kuś A., Między nienawiścią a miłością — namiętności w życiu pokolenia braci rodzonych i stryjecznych Władysława Jagiełły w ujęciu Jana Długosza, w: Cor hominis: wielkie namiętności w dziejach, źródłach i studiach nad przeszłością, red. S. Rosik, P. Wiszewski, Wrocław 2007, s. 177—182.
Lutz C.A., Emocje, rozum i wyobcowanie. Emocje jako kategoria kulturowa, w: Emocje w kulturze, red. M. Rataj, J. Straczuk, Warszawa 2012, s. 27—56.
Musialik A., Śmierć i żałoba w „Rocznikach” Jana Długosza, w: Odczytywanie Długosza, red. K. Janus, B. Łukarska, E. Hak, Częstochowa 2016, s. 101—108.
Nagy P., Lacrimas quia doloris, suaves quia amoris. La dolcezza delle lacrime religiose nell’Occidente medievale, in: Piacere e dolore: materiali per una storia della passioni nel Medioevo, a c. di C. Casagrande, S. Vecchio, Firenze 2009, s. 49—66.
Nagy P., Le Don des larmes au Moyen Âge. Un instrument spirituel en quête d’institution (Ve—XIIIe siècle), Paris 2000.
Nagy P., Les traces invisibles. De la matérialité des larmes spirituelles au Moyen Age, in: Emotions and Material Culture. International Round Table Discussion, Krems an der Donau Oktober 7 und 8 2002, ed. G. Jaritz, Vienna 2003, s. 151—164.
Nagy P., Religious Weeping as Ritual in the Medieval West, “Social Analysis” 2004, 48, 1, s. 119—137.
Nikodem J., Jan Długosz o stosunkach polsko-czeskich w czasach husyckich, w: Jan Długosz (1415—1480). Życie i dzieła, red. L. Korczak, M.D. Kowalski, P. Węcowski, Kraków 2016, s. 169—182.
Rajfura H., Warsztat pisarski Jana Długosza w świetle Żywotu św. Stanisława, „Studia Źródłoznawcze” 2018, 56, s. 33—75.
Reddy W.M., Przeciw konstruktywizmowi. Etnologia historyczna emocji, w: Emocje w kulturze, red. M. Rataj, J. Straczuk, Warszawa 2012, s. 101—140.
Rosenwein B.H., Obawy o emocje w historii, „Teksty Drugie” 2015, 1, s. 358—391.
Rosenwein B.H., Wspólnoty emocjonalne we wczesnym średniowieczu, tłum. L. Grzybowska, J. Szafranowski, G. Urban-Godziek, Warszawa 2016.
Rzepiela M., Rola frazeologii w narracji Kroniki Jana Długosza, w: Jan Długosz (1415—1480). Życie i dzieła, red. L. Korczak, M.D. Kowalski, P. Węcowski, Kraków 2016, s. 237—249.
Słownik łaciny średniowiecznej w Polsce, https://elexicon.scriptores.pl/pl/ [dostęp: 04.08.2022].
Stearns P.N., Stearns C.Z., Emocjonologia: objaśnienie historii emocji i standardów emocjonalnych, w: Emocje w kulturze, red. M. Rataj, J. Straczuk, Warszawa 2012, s. 143—166.
Talarowski A., Od poganina do króla arcychrześcijańskiego. Wizerunek Władysława Jagiełły w Rocznikach Jana Długosza, „Średniowiecze Polskie i Powszechne” 2017, 9 (13), s. 127—152.
Turkowska D., Etudes sur la langue et sur le style de Jean Długosz, Warszawa—Wrocław—Kraków—Gdańsk 1973.
Vauchez A., Sainthood in the Later Middle Ages, transl. J. Birrell, Cambridge 1997.
Węcowski P., Słowa i gesty polskich Jagiellonów, w: Jagiellonowie i ich świat. Dynastia królewska w drugiej połowie XV i w XVI wieku, red. B. Czwojdrak, J. Sperka, P. Węcowski, Kraków 2015, s. 13—32.
Zawitkowska W., Niewierność małżeńska królowej Zofii Holszańskiej w 1427 r. — prawda, pomówienie czy plotka polityczna? Próba rekonstrukcji wydarzeń na tle oskarżeń innych żon Jagiełły, „Kwartalnik Historyczny” 2016, 123, 1, s. 5—43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.