The Issue of the Archive and Jerzy Lewczyński’s Idea of the Archaeology of Photography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.01

Keywords:

archive, archaeology of photography, photography, Jerzy Lewczyński

Abstract

In his article, Kamil Myszkowski is concerned with the issues of the archive as they emerge from his analysis of the archaeology of photography, which is a creative concept of the Gliwice-based artist photographer Jerzy Lewczyński. Lewczyński was focused on working with the archive: collecting, researching and analyzing, and reusing the collected photographs, documents, and souvenirs. This artistic concept also bears the hallmarks of a theoretical position and of a research strategy. The article broadly discusses Lewczyński’s approach to the archive and the collections; it also presents the collection itself and its unique features.

References

Archiwum Fotografii, [2012]: Krzysztof Pijarski, „JL – KP”, 2011. Vimeo. Plik wideo. https://vimeo.com/25759599 [dostęp: 1.04.2021].

Archiwum. Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/sjp/archiwum;2550673.html [dostęp: 20.09.2021].

Chevrier Jean François, 2012: Jerzy Lewczyński – bezkształtnie. Przeł. Wojciech Gilewski. W: Jerzy Lewczyński: Informément. Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa, s. 107–114.

Janczyk Marek, Święch Iwona, 2006/2007: Otwieram i zamykam oczy. Prezentacja twórczości Jerzego Lewczyńskiego. Muzeum Historii Fotografii, Kraków.

Jurecki Krzysztof, 2005: Od piktorializmu do „archeologii fotografii”. Znaczenie dorobku twórczego Jerzego Lewczyńskiego. W: Jerzy Lewczyński: Archeologia fotografii. Prace z lat 1941–2005. Wydawnictwo Kropka, Września, s. 13–19.

Lewczyński Jerzy, 1999: Antologia fotografii polskiej. 1839–1989. Lucrum, Bielsko-Biała.

Lewczyński Jerzy, 2005: Archeologia fotografii. Prace z lat 1941–2005. Wydawnictwo Kropka, Września.

Łubowicz Elżbieta, 2005: Autoportret w negatywie. Oryginalność koncepcji fotografii w ujęciu Jerzego Lewczyńskiego. W: Jerzy Lewczyński: Archeologia fotografii. Prace z lat 1941–2005. Wydawnictwo Kropka, Września, s. 21–24.

Nowicki Wojciech, 2012: Jerzy Lewczyński. Pamięć obrazu. Muzeum w Gliwicach, Gliwice.

Pijarski Krzysztof, 2011: Archeologia fotografii – czy można zarchiwizować gest? „Kultura Współczesna”, nr 4, s. 121–135.

Ptak Olga, 2012: Jerzozwierz. Portrety i autoportrety Jerzego Lewczyńskiego. Muzeum w Gliwicach, Gliwice.

Siuda Piotr, 2012: Kolekcjonowanie kontra szybkie konsumowanie. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, T. 8, nr 3, s. 58–75. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n3/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n3-s58-75/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n3-s58-75.pdf [dostęp: 5.01.2022].

Soulages François, 2007: Estetyka fotografii. Strata i zysk. Przekł. Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter. Universitas, Kraków.

Stiegler Bernd, 2009: Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych. Przekł. Joanna Czudec. Universitas, Kraków.

Śnieciński Marek, red. i tekst, 2007: Jerzy Lewczyński. Fotografie i rzeczy znalezione / Fotografien und gefundene Dinge. [Tłum. Bettina Eberspächer]. [Katalog wystawy]. Ośrodek Kultury i Sztuki–Bezirksamt – Amt für Kultur und Bildung – Fachbereich Kultur Galerie Pankow, Wrocław–Berlin

Published

2022-04-01

How to Cite

Myszkowski, K. (2022). The Issue of the Archive and Jerzy Lewczyński’s Idea of the Archaeology of Photography. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 19(1), 1–13. https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.01