Problematyka archiwum a koncepcja „archeologii fotografii” Jerzego Lewczyńskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.01

Słowa kluczowe:

archiwum, archeologia fotografii, fotografia, Jerzy Lewczyński

Abstrakt

Artykuł dotyczy problematyki archiwum wyłaniającej się z analizy „archeologii fotografii” – koncepcji twórczej gliwickiego artysty fotografika Jerzego Lewczyńskiego. Twórczość opisywanego autora skupiała się na pracy z archiwum: gromadzeniu, badaniu i analizowaniu oraz ponownemu wykorzystywaniu zgromadzonych fotografii, dokumentów, pamiątek. Koncepcja artystyczna nosi także znamiona postawy teoretycznej i badawczej. W tekście szeroko omówiono podejście Lewczyńskiego do archiwum i gromadzonych zbiorów, ale również przedstawiono samą kolekcję i jej szczególny charakter.

Bibliografia

Archiwum Fotografii, [2012]: Krzysztof Pijarski, „JL – KP”, 2011. Vimeo. Plik wideo. https://vimeo.com/25759599 [dostęp: 1.04.2021].

Archiwum. Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/sjp/archiwum;2550673.html [dostęp: 20.09.2021].

Chevrier Jean François, 2012: Jerzy Lewczyński – bezkształtnie. Przeł. Wojciech Gilewski. W: Jerzy Lewczyński: Informément. Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa, s. 107–114.

Janczyk Marek, Święch Iwona, 2006/2007: Otwieram i zamykam oczy. Prezentacja twórczości Jerzego Lewczyńskiego. Muzeum Historii Fotografii, Kraków.

Jurecki Krzysztof, 2005: Od piktorializmu do „archeologii fotografii”. Znaczenie dorobku twórczego Jerzego Lewczyńskiego. W: Jerzy Lewczyński: Archeologia fotografii. Prace z lat 1941–2005. Wydawnictwo Kropka, Września, s. 13–19.

Lewczyński Jerzy, 1999: Antologia fotografii polskiej. 1839–1989. Lucrum, Bielsko-Biała.

Lewczyński Jerzy, 2005: Archeologia fotografii. Prace z lat 1941–2005. Wydawnictwo Kropka, Września.

Łubowicz Elżbieta, 2005: Autoportret w negatywie. Oryginalność koncepcji fotografii w ujęciu Jerzego Lewczyńskiego. W: Jerzy Lewczyński: Archeologia fotografii. Prace z lat 1941–2005. Wydawnictwo Kropka, Września, s. 21–24.

Nowicki Wojciech, 2012: Jerzy Lewczyński. Pamięć obrazu. Muzeum w Gliwicach, Gliwice.

Pijarski Krzysztof, 2011: Archeologia fotografii – czy można zarchiwizować gest? „Kultura Współczesna”, nr 4, s. 121–135.

Ptak Olga, 2012: Jerzozwierz. Portrety i autoportrety Jerzego Lewczyńskiego. Muzeum w Gliwicach, Gliwice.

Siuda Piotr, 2012: Kolekcjonowanie kontra szybkie konsumowanie. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, T. 8, nr 3, s. 58–75. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n3/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n3-s58-75/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2012-t8-n3-s58-75.pdf [dostęp: 5.01.2022].

Soulages François, 2007: Estetyka fotografii. Strata i zysk. Przekł. Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter. Universitas, Kraków.

Stiegler Bernd, 2009: Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych. Przekł. Joanna Czudec. Universitas, Kraków.

Śnieciński Marek, red. i tekst, 2007: Jerzy Lewczyński. Fotografie i rzeczy znalezione / Fotografien und gefundene Dinge. [Tłum. Bettina Eberspächer]. [Katalog wystawy]. Ośrodek Kultury i Sztuki–Bezirksamt – Amt für Kultur und Bildung – Fachbereich Kultur Galerie Pankow, Wrocław–Berlin

Pobrania

Opublikowane

2022-04-01

Jak cytować

Myszkowski, K. (2022). Problematyka archiwum a koncepcja „archeologii fotografii” Jerzego Lewczyńskiego. Śląskie Studia Polonistyczne, 19(1), 1–13. https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.01