“Speaking in tongues”: Détournement and Sequelization, or Tomasz Bąk’s Poetic Language(s)
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.10Keywords:
détournement, sequel, echolalia, collective, schizoanalysis, Tomasz Bąk, poetic languageAbstract
In critical overviews of recent Polish poetry, Tomasz Bąk, the author of Bailout, is mentioned among the last decade’s most important debutants. Scholars include Bąk’s project in their ongoing debate over the forms of poetic involvement, but they often ignore an important aspect of his poetry, one that relates to languages. This aspect can be regarded as consisting of at least two levels. Oskar Meller examines the mechanisms of “speaking in tongues” in Bąk’s books of poetry following his debut. The first level of this poet’s work in languages stems from his use of the Debordian détournement, thanks to which the poet “captures” foreign registers, the languages of the media, of social discourses, and of neoliberal economics. The second level concerns sequelization, manifested in a number of ways: the mining of tradition, the spoofing of formulas, repeating other poets’ phrases, and finally inventing his own idioms. This echolalia of diction is present in the construction of the subject called the “schizophrenic collective”, which testifies to the extremely consistent synchronicity of Bąk’s entire project.
References
Bąk Tomasz, 2012: Kanada. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.
Bąk Tomasz, 2016: [beep] Generation. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.
Bąk Tomasz, 2018: Utylizacja. Pęta miast. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.
Bąk Tomasz, 2019: Bailout. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.
Bąk Tomasz, Glosowitz Monika, Kujawa Dawid, 2016: To nie jest kolejna rozmowa dla oswojonych. „artPapier”, nr 3 (291). http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=296&artykul=5372 [dostęp: 23.08.2020].
Chorzewska Paulina, 2018: Utylizacja słowa na M. do formy wierszowej. „Mały Format”, nr 4. http://malyformat.com/2018/04/utylizacja-slowa-m-formy-wierszowej/ [dostęp: 23.08.2020].
Debord Guy, 2016: Społeczeństwo spektaklu; oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Przeł. oraz wstępem i komentarzem opatrzył Mateusz Kwaterko. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Deleuze Gilles, Guattari Félix, 2017: Anty-Edyp. Przeł. Tomasz Kaszubski. [Gilles Deleuze: Kapitalizm i schizofrenia. T. 1]. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Ginsberg Allen, 2009: Collected Poems. Penguin, London.
Kaczmarski Paweł, 2017: Sinusoida. O metodzie poetyckiej Tomasz Pułki. W: Tomasz Pułka: Wybieganie z raju. 2006–2012. Biuro Literackie, Stronie Śląskie, s. 397–408.
Kaczmarski Paweł, 2018a: Jaśnierynek. (Spóźnione) uwagi o „[beep] Generation” Tomasza Bąka. W: Idem: Wysoka łączliwość. Szkice o poezji współczesnej. Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław, s. 150–159.
Kaczmarski Paweł, 2018b: Z czułością łasicokondy. W: Idem: Wysoka łączliwość. Szkice o poezji współczesnej. Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław, s. 191–206.
Kałuża Anna, 2016: Przechwycenia. „Dwutygodnik”, nr 181. https://www.dwutygodnik.com/artykul/6462-przechwycenia.html [dostęp: 20.08.2020].
Koronkiewicz Marta, 2015: Konrad Góra: Życie i forma. „artPapier”, nr 17 (281). http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=278&artykul=5138 [dostęp: 22.08.2020].
Kristeva Julia, 2017: Séméiotiké. Studia z zakresu semanalizy. Z francuskiego przeł. Tomasz Stróżyński. Fundacja Terytoria Książki–Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk.
Kujawa Dawid, 2015: Gdzie ma się schować takie życie? (Andrzej Sosnowski: „Dom ran”). „artPapier”, nr 19 (283). http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=286&artykul=5189 [dostęp: 20.08.2020].
Mackiewicz Paweł, 2015: Sequel. O poezji Marcina Sendeckiego. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań.
Myers John Bernard, 1969: The Poets of the New York School. The University of Pennsylvania, New York.
Orliński Marcin, 2008: Pomiędzy kamienicą a światem zewnętrznym. „Twórczość”, nr 1, s. 92–93.
Orska Joanna, 2013: Obywatel poeta. W: Eadem: Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce. Wydawnictwo EMG, Kraków, s. 241–298.
Potts Rolf, 2006: The Last Antiwar Poem. The Nation. 14.11.2006. https://www.thenation.com/article/archive/last-antiwar-poem/ [dostęp: 23.08.2020].
Pułka Tomasz, 2017: Wybieganie z raju. 2006–2012. Biuro Literackie, Stronie Śląskie.
Sendecki Marcin, 2012: Błam 1985–2011. Biuro Literackie, Wrocław.
Skurtys Jakub, 2020: Kolektyw schizofreniczny. W: Idem: Wspólny mianownik. Szkice o poezji i krytyce po 2010 roku. Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław, s. 149–159.
Sommer Piotr, 2018: Z tej i z tamtej strony okna. (Pewnej pracowni na Manhattanie). W: Idem: O krok od nich. Karakter, Kraków, s. 695–727.
Żurek Łukasz, 2018: Schizofrenia zabiera mnie do domu. „Dwutygodnik”, nr 6 (239). https://www.dwutygodnik.com/artykul/7878-schizofrenia-zabiera-mnie-do-domu.html [dostęp: 23.08.2020].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.