365 drzew: An Ecofeminist Transmedia Performance Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.09

Keywords:

ecofeminism, transmedia, performance, girlhood studies

Abstract

In this paper, Anouk Herman discusses the performance project 365 drzew [365 Trees] by Cracovian artist Cecylia Malik. The project involved the artist photographing herself and publishing the photos on her Facebook profile, which she did every day for 365 days. The aim of Malik’s work was to raise the awareness of the presence of the trees in the space of the city and to propagate close, childlike encounters with nature. For this reason, among the contexts which Herman summons in this analysis of Malik’s project are ecofeminist thought as well as two literary conventions, that of girlhood and that of (partly redefined) natural jester (Pl. sowizdrzał). Herman also uses the concept of transmedia in an attempt to describe the process of its transformations, from the literary to the visual context and back, while taking consideration the performance artist’s activity on the Internet.

References

Bolter Jay David, 2014: Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku. Tłum. Aleksandra Małecka, Michał Tabaczyński. Wprowadzenie Michał Tabaczyński. Wydawnictwo Ha!Art–Miejskie Centrum Kultury, Kraków–Bydgoszcz.

Butterwick Małgorzata, 2010: „Prawda ma strukturę fikcji”, czyli sztuka jako symptom (sinthome). W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 132–142.

Gaard Greta, 1997: Toward a Queer Ecofeminism. „Hypatia”, vol. 12, no. 1, s. 114–137.

Kazimierska-Jerzyk Wioletta, 2010: Transmedialność jako poziom lektury. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 56–64.

Malik Cecylia, 2011: 365 drzew. Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa.

McLuhan Marshall, 2004: Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Wprowadzenie Lewis H. Lapham. Z ang. przeł. Natalia Szczucka. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

McLuhan Marshall, Fiore Quentin, 1967: The Medium is the Massage. Bantam Books, New York.

Raczek Marta, 2010: Płynne granice płynnych dzieł. Działanie intermedialne z wykorzystaniem wideo jako przykład kreowania transmedialnej praktyki odbiorczej. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 123–132.

Sarnowska Amelia, 2021: Cecylia Malik: burzyć tamy, jak patriarchat [wywiad]. Onet Kultura, 20.08.2021, 11:00. https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/cecylia-malik-i-siostry-rzeki-burzyc-tamyjak-patriarchat-wywiad/1xr8dwh [dostęp: 7.09.2021].

Starhawk, 1979: The Spiral Dance: A Rebirth of the Ancient Religion of the Great Goddess. HarperCollins, San Francisco.

Załuski Tomasz, 2010: Transmedialność. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 9–19.

Published

2022-06-06

How to Cite

Herman, A. (2022). 365 drzew: An Ecofeminist Transmedia Performance Project. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 19(1), 1–13. https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.09