365 drzew. Transmedialny performans ekofeministyczny

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.09

Słowa kluczowe:

ekofeminizm, transmedialność, performans, dziewczyńskość

Abstrakt

Tematem artykułu jest performans krakowskiej artystki Cecylii Malik. W czasie trwania projektu 365 drzew performerka codziennie fotografowała się na wybranym drzewie, a następnie publikowała wykonane zdjęcie na Facebooku. Dzieło Malik miało uwrażliwiać odbiorców na obecność drzew w przestrzeni miasta, propagować bliskie, dziecięce obcowanie z przyrodą. Z tego powodu przywoływane konteksty to między innymi myśl ekofeministyczna, koncepcja dziewczyńskości czy (częściowo zrewidowanej) sowizdrzalskości. W analizie performansu wykorzystane są koncepcje transmedialności – projekt Malik badany jest w poszukiwaniu rozmaitych przeniesień: z obszaru wizualnego do tekstowego i z powrotem, pod uwagę brane są także działania performerki w sieci.

Bibliografia

Bolter Jay David, 2014: Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku. Tłum. Aleksandra Małecka, Michał Tabaczyński. Wprowadzenie Michał Tabaczyński. Wydawnictwo Ha!Art–Miejskie Centrum Kultury, Kraków–Bydgoszcz.

Butterwick Małgorzata, 2010: „Prawda ma strukturę fikcji”, czyli sztuka jako symptom (sinthome). W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 132–142.

Gaard Greta, 1997: Toward a Queer Ecofeminism. „Hypatia”, vol. 12, no. 1, s. 114–137.

Kazimierska-Jerzyk Wioletta, 2010: Transmedialność jako poziom lektury. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 56–64.

Malik Cecylia, 2011: 365 drzew. Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa.

McLuhan Marshall, 2004: Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Wprowadzenie Lewis H. Lapham. Z ang. przeł. Natalia Szczucka. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

McLuhan Marshall, Fiore Quentin, 1967: The Medium is the Massage. Bantam Books, New York.

Raczek Marta, 2010: Płynne granice płynnych dzieł. Działanie intermedialne z wykorzystaniem wideo jako przykład kreowania transmedialnej praktyki odbiorczej. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 123–132.

Sarnowska Amelia, 2021: Cecylia Malik: burzyć tamy, jak patriarchat [wywiad]. Onet Kultura, 20.08.2021, 11:00. https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/cecylia-malik-i-siostry-rzeki-burzyc-tamyjak-patriarchat-wywiad/1xr8dwh [dostęp: 7.09.2021].

Starhawk, 1979: The Spiral Dance: A Rebirth of the Ancient Religion of the Great Goddess. HarperCollins, San Francisco.

Załuski Tomasz, 2010: Transmedialność. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź, s. 9–19.

Pobrania

Opublikowane

2022-06-06

Jak cytować

Herman, A. (2022). 365 drzew. Transmedialny performans ekofeministyczny. Śląskie Studia Polonistyczne, 19(1), 1–13. https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.09