In Search of Authorial Signature: On Early Manuscripts from the Archives of Konrad Bielski and Józef Czechowicz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.01

Keywords:

signature, Konrad Bielski, Józef Czechowicz, archive, archival turn, biography, juvenilia

Abstract

In her article, Justyna Teterwak presents documents from the archives of Konrad Bielski and Józef Czechowicz, which include letters and materials containing Bielski’s juvenilia (Bielski’s rough drafts and copies of his poems made by Czechowicz). The analysis of individual pages of these autographs has allowed Teterwak to fill some gaps in the current biographical knowledge on the relationship between the members of the group Reflektor and its dynamics (from Bielski’s mentoring position to Czechowicz’s independence from the influence of the older poet). It has also allowed her to identify and define the agon (after Harold Bloom) present between the two writers in the process of shaping their creative personalities. Signatures preserved in the manuscripts make it especially noticeable. In Bielski’s rough drafts, one can see the initial stages of the writer’s developing his own signature, marked by the influence, as he repeatedly used Czechowicz’s signature in his attempts to work out his. While imitating the characteristic ligature of the younger writer, Bielski abandoned this idea each time. Those copies of Czechowicz’s signatures were almost invisible or were blurred, admittedly because Bielski was reluctant to use this personal element, especially
one belonging to a friend. It is worth mentioning that Bielski played a great role at the outset of Czechowicz’s literary career, which might have been the main reason for his disinclination to use the younger poet’s ligature in the process of designing his own signature.

References

Biasi Pierre-Marc de, 2015: Genetyka tekstów. Przeł. Filip Kwiatek, Maria Prussak. Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Warszawa.

Bielski Konrad, [b.r.]a: [Listy]. Muzeum im. Józefa Czechowicza w Lublinie. Sygn. MC 172R.

Bielski Konrad, [b.r.]b: [Utwory młodzieńcze z lat 1918–1924]. Muzeum im. Józefa Czechowicza w Lublinie. Sygn. MC 167R.

Bielski Konrad, [b.r.]c: [Wiersze Konrada Bielskiego i innych]. Muzeum im. Józefa Czechowicza w Lublinie. Sygn. MC 168R.

Bielski Konrad, 1959: Z niepowrotnej przeszłości. „Kamena”, nr 19–20, s. 2, 9.

Bielski Konrad, 1960: Siedem dawnych wierszy. Lubelska Spółdzielnia Wydawnicza, Lublin. Egzemplarz dostępny w zbiorach Muzeum im. Józefa Czechowicza w Lublinie. Nr inwent. 3168.

Bielski Konrad, 1963: Most nad czasem. Wydawnictwo Lubelskie, Lublin.

Biskupski Łukasz, 2013: Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym w Łodzi. Narodowe Centrum Kultury–Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa.

Bloom Harold, 2002: Lęk przed wpływem. Teoria poezji. Przeł. Agata Bielik-Robson, Marcin Szuster. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Czechowicz Józef, [b.r.]a: [Listy]. Muzeum im. Józefa Czechowicza w Lublinie. Sygn. MC 62R.

Czechowicz, [b.r.]b: [Odpisy utworów Konrada Bielskiego wykonane ręką Józefa Czechowicza]. Muzeum im. Józefa Czechowicza w Lublinie. Sygn. MC 42R.

Czechowicz Józef, 2011: Listy. Oprac. Tadeusz Kłak. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Dalasiński Tomasz, 2013: Syllepsis i sygnatura w poezji Adama Wiedemanna. „Tekstura”, T. 1 (4), s. 147–159. Pobrano z: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2052/Tek.2013.013,Dalasinski.pdf?sequence=1 [8.09.2023].

Gralewski Wacław, 1968: Stalowa tęcza. Wspomnienia o Józefie Czechowiczu. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Lejeune Philippe, 2001: Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Red. Regina Lubas-Bartoszyńska. Przeł. Wincenty Grajewski et al. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Lipiński Łukasz., 2015: O zwrocie archiwalnym i praktyce badawczej w perspektywie Teorii Aktora-Sieci. Zwrot archiwalny wobec innych zwrotów. W: Tematy modne w humanistyce. Studia interdyscyplinarne. Red. Łukasz Grajewski et al. „ProLog. Interdyscyplinarne Czasopismo Humanistyczne” – Zakład Antropologii Literatury i Edukacji Polonistycznej. Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 178–189.

Madejski Jerzy, 2012: Archiwum badacza literatury jako problem teoretycznoliteracki. W: Strukturalizm w Europie Środkowej i Wschodniej. Wizje i rewizje. Red. Danuta Ulicka, Włodzimierz Bolecki. Fundacja Akademia Humanistyczna–Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Warszawa, s. 296–309.

Shallcross Bożena, 2011: Poeta i sygnatury. „Teksty Drugie”, nr 5, s. 53–61.

Skwarczyńska Stefania, 1938: Teoria listu. W: Archiwum Towarzystwa Naukowego we Lwowie. Wydział I Filologiczny. T. 9. Towarzystwo Naukowe Lwów, s. 1–373.

Ulicka Danuta, 2010: Zwrot archiwalny ( jak „ja” go widzę). „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 159–164.

Ulicka Danuta, 2017: „Archiwum” i archiwum. „Teksty Drugie”, nr 4, s. 273–302. https://doi.org/10.18318/td.2017.4.17.

Published

2023-11-09

How to Cite

Teterwak, J. (2023). In Search of Authorial Signature: On Early Manuscripts from the Archives of Konrad Bielski and Józef Czechowicz. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 22(2), 1–16. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.01