After-word of the Katowice Neo-avant-garde. Around the Texts by Antoni Halor and Zygmunt Stuchlik
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2021.17.07Keywords:
Oneiron, mail art, Kopertografika, neo-avant-garde, dream, symmetryAbstract
The main aim of this article is to open a discussion on literary and other, related strands in the works of two artists from Upper Silesia: Antoni Halor and Zygmunt Stuchlik. They belong to the Katowice neo-avant-garde environment gathered around the group called Oneiron, active around 1970. The author analyses the relations between textual and visual strands in the oeuvres of both the artists. The article consists of two parts. The first part contains an introductory exploration of Halor’s Kopertografika, which is a pioneering work of mail art in Poland, as well as a brief analysis of a few translations of this author, published in single copies as art books. The second part is devoted to Stuchlik and contains an analysis of his oneiric small prose works and a poem that has by now been archived.
References
[b.a.], 1966: Świetny pomysł Halora. „Dookoła Świata”, nr 28.
Bachelard Gaston, 1975: Dom rodzinny i dom oniryczny. W: Idem: Wyobraźnia poetycka. Wybór pism. Wyboru dokonał Henryk Chudak. Przeł. Henryk Chudak, Anna Tatarkiewicz. Przedmowa Jan Błoński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Battisini Matilde, 2002: Symbole i alegorie. Tłum. Karolina Dyjas. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Białkowski Grzegorz, 1968: Nauka a poezja. W: Ruchome granice. Szkice i studia. Red. Marian Grześczak. Gdynia: Wydawnictwo Morskie.
Bogusz Marian, 1966: Metafizyka materii. „Kultura”, nr 12.
Bolecki Włodzimierz, 2002: Modernizm w literaturze polskiej XX wieku: rekonesans. „Teksty Drugie”, nr 4.
Cirlot Juan-Eduardo, 2007: Oko. W: Idem: Słownik symboli. Przekł. Ireneusz Kania. Wyd. 2 (dodruk). Kraków: Znak.
Deleuze Gilles, Guattari Félix, 2016: Czym jest literatura mniejsza? W: Eidem: Kafka. Ku literaturze mniejszej. Tłum. Anna Zofia Jaksender, Kajetan Maria Jaksender. Wstęp, red. nauk., sprawdzenia zgodności z oryginałem Cezary Rudnicki. Posłowie Kajetan Maria Jaksender. Kraków: Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.
Diderot Denis, 1953: Traktat o ślepcach. W: Idem: Wybór pism filozoficznych. [Przekł. Julian Rogoziński, Julia Hartwig]. Warszawa: Państwowy Instytu Wydawniczy.
Donne Jonh, [b.r.]: Medytacja XVII. Tłum. Antoni Halor. Archiwum prywatne Antoniego Halora w Siemianowicach Śląskich. Rękopis.
Dudek Zenon Waldemar, 2007: Jungowska psychologia marzeń sennych. Teoria, praktyka, interpretacje. Wyd. 2 poszerz. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.
Dziamski Grzegorz, 1995: Mail art, czyli każdy jest twórczy. W: Idem: Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu. Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora.
Fiedorczuk Julia, Beltrán Gerardo, 2015: Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji. [Biblioteka Iberyjska]. Warszawa: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich (Uniwersytet Warszawski)–Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego (Warszawa).
Franz Marie-Louise von, 2015: Wykład 8. W: Eadem: Alchemia. Wprowadzenie do symboliki i psychologii. Tłum. Małgorzata Kalinowska. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Gawlik Paweł, Waniek Laura, 2018: O katowickiej grupie Oneiron. W: Awangarda/Underground. Idee, historie, praktyki w kulturze polskiej i czeskiej. Red. Agnieszka Karpowicz, Weronika Parfianowicz, Xawery Stańczyk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Halor Antoni, 1960–1966: Kopertografika. Archiwum prywatne Jakuba Halora w Siemianowicach Śląskich.
Halor Antoni, 2003: Legenda i prawda. Wokół wybranych mitów w kulturze śląskiej. Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice. Manuskrypt.
Jung Carl Gustav, 1993: O istocie snów. Tłum. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Jung Carl Gustav, 2016: Archetypy i nieświadomość zbiorowa. Przeł. Robert Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Koziołek Krystyna, 2017: Dotyk literatury. W: Eadem: Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Meyrink Gustav, 1967: Zegarmistrz. Tłum. Antoni Halor. [Książka artystyczna]. Siemianowice: [wydawnictwo własne]. Archiwum prywatne Antoniego Halora w Siemianowicach Śląskich.
Meyrink Gustav, 1993: Zegarmistrz. Tłum. Leszek Matela. „Nie z Tej Ziemi”, nr 3.
Meyrink Gustav, 2020: Der Uhrmacher – Prag – Fiktion. 13.07.2020. [Online:] https://aventin.de/der-uhrmacher-12-fiktion-von-gustav-meyrink [dostęp: 10.09.2020].
Orska Joanna, 2018: Nauka chodzenia. O tekstach programowych późnej awangardy. W: Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy. T. 1. Red. Wojciech Browarny, Paweł Mackiewicz, Joanna Orska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rypson Piotr, wybrał i oprac., 1985: Mail art czyli Sztuka poczty. Warszawa: Akademia Ruchu.
Sławek Tadeusz, 2019a: Kafka. Życie w przestrzeni bez rozstrzygnięć. Mikołów: Instytut Mikołowski.
Sławek Tadeusz, 2019b: [Wywiad w dniu 25 czerwca 2019]. Przeprowadziła Joanna Szweda. Katowice. Archiwum prywatne autorki.
Sobolewska Anna, 1999: Jak sen jest zrobiony? Poetycka materia snu. W: Oniryczne tematy i konwencje w literaturze polskiej XX wieku. Red. Ilona Glatzel, Jerzy Smulski, Anna Sobolewska. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Strzemiński Władysław, 1958: Teoria widzenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Stuchlik Zygmunt, 2008: Relacje z nocnych podróży. Katowice: Śląsk.
Stuchlik Zygmunt, 2019: [Wywiad w dniu 4 września 2019]. Przeprowadziła Joanna Szweda. Orzesze. Archiwum prywatne autorki.
Urbanowicz Andrzej, 2006: Dotknięcia, ślady. W: Oneiron – ein esoterischer Künstlerkreis aus Kattowitz / Ezoteryczny krąg artystów z Katowic. Hrsg. Peter Mrass et al. Übers. Jacek Mrass. Katowice: „KOS”.
Villon François, 1461: Wielki Testament. Tłum. Tadeusz Boy-Żeleński. Wolne lektury. [Online:] https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/wielki-testament.html [dostęp: 11.09.2020].
Zagrodzki Janusz, red., 2004: Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. Oprac. Stanisław Ruksza. Katowice: Galeria Sztuki Współczesnej BWA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.