Unblocking the Alternative Future: Tomasz Bąk’s Performative Poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.12

Keywords:

humor, criticism of ideology, post-Fordist capitalism, performance, poetry of involvement

Abstract

This article offers an analysis of Tomasz Bąk’s poetry from the perspective of the possibility of reclaiming future-oriented imagination. This poetry provides a critique of post-Fordist capitalism and simultaneously explores the realm of utopian thinking. The article ponders the way in which poetry can respond to the crisis of the imagination caused by the paralysis of Mark Fisher’s capitalist realism. Bąk’s poem Bailout is a firm declaration of the poet’s belief in a positive future as a viable alternative to the process of the erasure of futurity, which is an essential paradigm of semiocapitalism and post-Fordism.

References

Ahmed Sara, 2013: Ekonomie afektywne. Przeł. Monika Glosowitz. „Opcje”, nr 1–2, s. 16–23.

Auslander Philip, 2007: Presence and Resistance. Postmodernism and Cultural Politics in Contemporary American Performance. The University of Michigan Press, Michigan.

Badiou Alain, 2010: Byt i zdarzenie. Przekł. Paweł Pieniążek. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Bąk Tomasz, 2011: Kanada. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.

Bąk Tomasz, 2016: [beep] Generation. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.

Bąk Tomasz, 2018: Utylizacja. Pęta miast. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.

Bąk Tomasz, 2019: Bailout. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.

Berardi Franco, 2009: Precarious Rhapsody. Semiocapitalism And the Pathologies of the Post-alpha Generation. Minor Compositions, London.

Berardi Franco, 2011: After the Future. AK Press, Edinburgh–Oakland–Baltimore.

Berardi Franco, 2018: Breathing. Chaos and Poetry. Semiotext(e), South Pasadena.

Braidotti Rosi, 2014: Po człowieku. Przekł. Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk. Przedmowa do wyd. pol. Joanna Bednarek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Carlson Marvin, 2007: Performans. Przeł. Edyta Kubikowska. Red. nauk. wyd. pol. Tomasz Kubikowski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dean Jodi, Fisher Mark, 2014: We Can’t Afford to Be Realists. A Conversation. W: Reading Capitalist Realism. Ed. Alison Shonkwiler, Leigh Claire La Berge. University of Iowa Press, Iowa, s. 26–38.

Deleuze Gilles, 1989: Masochism. Coldness and Cruelty. Trans. Jean McNeil, Aude Willm. Zone Books, New York.

Deleuze Gilles, 2016: Krytyka i klinika. Przeł. Bogdan Banasiak, Paweł Pieniążek. Wydawnictwo Officyna, Łódź.

Dowbor Ladislau, 2020: Poza kapitalizm. Nowa architektura społeczna. Przeł. Zbigniew Marcin Kowalewski. Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.

Fisher Mark, 2020: Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy? Przeł. i posłowiem opatrzył Andrzej Karalus. Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.

Glosowitz Monika, 2019: Maszynerie afektywne. Literackie strategie emancypacji w najnowszej polskiej poezji kobiet. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.

Gräbner Cornelia, 2007: Off the Page and Off the Stage: the Performance of Poetry and Its Public Function. University of Amsterdam, Amsterdam.

Haiven Max, 2014: Crises of Imagination, Crises of Power. Capitalism, Creativity and the Commons. Zed Books, London–New York.

Kaczmarski Paweł, 2018: Wysoka łączliwość. Szkice o poezji współczesnej. Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław.

MacAloon John J., red., 2009: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego. Przekł. Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz. Posłowie do wyd. pol. Wojciech Dudzik. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Marks Karol, [1947]: Wojna domowa we Francji. Rozdział V: Komuna Paryska. https://www.marxists.org/polski/marks-engels/1871/wdwf/05.htm [dostęp: 20.05.2021].

McKenzie Jon, 2011: Performuj albo… Od dyscypliny do performansu. Wstęp i przekł. Tomasz Kubikowski. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Stiegler Bernard, 2019: Ukonstytuować Europę. 1: W świecie, który nie ma wstydu. Współpraca Jean-Marc Adolphe et al. Tłum. Michał Krzykawski. Red. Kajetan Maria Jaksender. Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, Kraków.

Published

2021-07-12

How to Cite

Trusewicz, M. (2021). Unblocking the Alternative Future: Tomasz Bąk’s Performative Poetry. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 18(2), 1–22. https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.12