The Curatorship of an Archive? The Case of the Themersons
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2022.19.04Keywords:
Franciszka Themerson, Stefan Themerson, archive, curatorship, Jasia Reichardt, avantgardeAbstract
The article concerns the Themerson Archive in Warsaw, which for nearly three decades was prepared for publication by art critic Jasia Reichardt. She not only sorted out these collections, but also acted as an intermediary between the artists, the Archive, and the audience. In this case, the curatorship of the archive is an effort to bring the individual parts of the collection closer to the audience by creating a narrative about the history of individual artifacts. The curator has bestowed on the materials a broad biographical context. In her article, Honorata Sroka comes up with the idea of the curatorship of archival collections. She develops a specific approach to curatorship by describing Reichardt’s exhibition methods, i.e., the latter’s strategies of presentation and presence in the Themerson Archive. Sroka moves away from the classic approaches to the theory of archives by regarding the curator’s activities not only as attempts to limit the public’s access to knowledge about the artists and the desire to guard their collections, but rather as organizational efforts aimed at formulating a coherent method for the presentation of materials. Moreover, Sroka emphasizes the fact that Reichardt’s experience as a long-time curator of art exhibitions, the author of numerous articles, and the director of the Whitechapel Art Gallery in London has allowed her to make a highly original contribution to the field of archival studies.
References
Derrida Jacques, 2016: Gorączka archiwum. Impresja freudowska. Przeł. Jakub Momro. Instytut Badań Literackich PAN – Wydawnictwo, Warszawa.
Domańska Ewa, 1999: Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach. Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Foucault Michel, 1977: Archeologia wiedzy. Przeł. Andrzej Siemek. Słowem wstępnym opatrzył Jerzy Topolski. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Gańczarczyk Iga, 2018: Entropia w archiwum. [Wykład]. YouTube, Cricoteka, 30.01.2018. https://www.youtube.com/watch?v=GQEJDnyKwq8&ab_channel=Cricoteka [dostęp: 7.07.1921].
Graham Beryl, Cook Sarah, 2010: Rethinking Curating. Art after New Media. Foreword by Steve Dietz. MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
Jakimiak Agnieszka, 2016: Między teatrem a muzeum. Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Praca magisterska, udostępniona dzięki uprzejmości autorki.
Kopcińska Klara, 2021: Archiwum Stefana i Franciszki Themersonów doczekało się katalogu. Polska Agencja Prasowa, 5.03.2021, aktualizacja: 5.03.2021, 12:30. https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C827460%2Carchiwum-stefana-i-franciszki-themersonow-doczekalo-sie-katalogu.html [dostęp: 7.07.2021].
Korespondencja Franciszki i Stefana Themersonów z Ludwikiem Walewskim. Archiwum Themersonów, Biblioteka Narodowa w Warszawie. [Materiały archiwalne przedakcesyjne].
Kraskowska Ewa, 2018: „Tyłem, ale naprzód”. Studia i szkice o Themersonach. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Kraskowska Ewa, 2020: Selfie z Themersonem. „Czas Kultury”, nr 3, s. 161–167. Pobrano z: https://czaskultury.pl/wp-content/uploads/2021/03/EKraskowska_SelfieZThemersonem_CzasKultury_3_2020.pdf [10.02.2021].
Lejeune Philippe, 2001: Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Red. Regina Lubas-Bartoszyńska. Przekł. Wincenty Grajewski et al. Universitas, Kraków.
List Jasi Reichardt do Hanny Segal z 9.08.1998 roku. Archiwum Themersonów, Biblioteka Narodowa w Warszawie. [Materiały archiwalne przedakcesyjne].
Marzec Lucyna, 2019: Archiwum w biografii. Biograf/ka w archiwum. „Poznańskie Studia Polonistyczne”, nr 35, s. 371–391. https://doi.org/10.14746/pspsl.2019.35.17.
Obrist Hans Ulrich, 2016: Krótka historia kuratorstwa. Tłum. Martyna Nowicka. Korporacja Ha!art, Kraków.
Polit Paweł, 2020: Franciszki Themerson gry z narracją. „Czas Kultury”, nr 3, s. 154–160. Pobrano z: https://czaskultury.pl/wp-content/uploads/2021/03/PPolit_FranciszkiThemersonGryZNarracja_CzasKultury_3_2020.pdf [10.02.2022].
Przyboś Julian, 2018: Domowe archiwum Przybosia. http://przybos.edu.pl/pl/archiwum_domowe [dostęp: 7.07.2021].
Reichardt Jasia, 2018: Piętnaście podróży z Warszawy do Londynu. Przeł. Joanna Błachnio. Muzeum Sztuki–Żydowski Instytut Historyczny, Łódź–Warszawa.
Reichardt Jasia, Wadley Nick, 2020: The Themerson Archive Catalogue, 3-vol. set. Vol. 1–3. MIT Press–Themerson Estate London, Cambridge, Massachusetts.
Sady Małgorzata, 2020: W londyńskim Archiwum Themersonów i dalej. „Konteksty”, nr 1–2, s. 79–84.
Sendyka Roma, 2015: Obsesja list (Barthes, Shōnagon, Sontag). W: Eadem: Od kultury „ja” do kultury „siebie”. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków, s. 347–380.
Słodkowski Jędrzej, 2015: Niezwykli Themersonowie. Gigantyczne archiwum po artystach jest już w Polsce. Gazeta Wyborcza, 29.01.2015, 01:01. https://wyborcza.pl/7,75410,17327140,niezwykli-themersonowiegigantyczne-archiwum-po-artystach-jest.html [dostęp: 7.07.2021].
Szymańska Agnieszka, 2013: Główne podmioty świata sztuki. Refleksje na temat roli kuratora. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 167–181. Pobrano z: https://journals.pan.pl/dlibra/publication/100821/edition/86839/content [10.02.2022].
Themerson Franciszka, Themerson Stefan, 1940–1942: Korespondencja wzajemna Franciszki i Stefana Themersonów z lat 1940–1942. [T. 2]. Archiwum Themersonów, Biblioteka Narodowa w Warszawie. Rps akc. 22852. https://polona.pl/item/korespondencjawzajemna-franciszki-i-stefana-themersonow-z-lat-1940-1942-t-2,OTA2NTM1ODE/0/#info:metadata [dostęp: 7.07.2021]. [Materiały archiwalne przedakcesyjne].
Themerson Franciszka, Themerson Stefan, 1947–1974a: Korespondencja wzajemna Franciszki i Stefana Themersonów z lat 1947–1974. [T. 1]. Archiwum Themersonów, Biblioteka Narodowa w Warszawie. Rps akc. 20240. https://polona.pl/item/korespondencjawzajemna-franciszki-i-stefana-themersonow-z-lat-1947-1974-t-1,MzU0MTUxNTE/0/#info:metadata [dostęp: 7.07.2021]. [Materiały archiwalne przedakcesyjne].
Themerson Franciszka, Themerson Stefan, 1947–1974b: Korespondencja wzajemna Franciszki i Stefana Themersonów z lat 1947–1974. [T. 2]. Archiwum Themersonów, Biblioteka Narodowa w Warszawie. Rps akc. 20241. https://polona.pl/item/korespondencjawzajemna-franciszki-i-stefana-themersonow-z-lat-1947-1974-t-2,MzU0MTUxNTU/232/#item [dostęp: 7.07.2021].
Themerson Franciszka, Themerson Stefan, 2019: Niewysłane listy. Przeł. i oprac. Joanna Błachnio. Fundacja Terytoria Książki–Żydowski Instytut Historyczny, Gdańsk–Warszawa.
Themerson Stefan, Grosz Irena, 1966: List Stefana Themersona do Ireny Grosz z 1966 roku. Muzeum Sztuki w Łodzi, Archiwum Biblioteki. Sygn. DS/1013.
Wadley Nick, 2019: Franciszka Themerson. Themerson Estate–Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku–Muzeum Sztuki, Londyn–Gdańsk–Łódź.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.