Playing with a Text: An Attempt at a Structural Analysis of Semantic Relations in Digital Texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.05

Keywords:

video games, structuralism, semiotics, code poetry, digital poetics

Abstract

The answer to the question on new communication situations, that interactive fiction places us in, allows us to understand what methods of cultural expression we use to adapt the language of art to new audience expectations. First of all, the sign relations that arise at the junction of the triadic relationship: an author – machine – recipient should be analyzed. The article is an attempt at a structural analysis of the manifestations of digital textuality. The author uses literary methodology to emphasize the sense-making properties of interactive language. Structural relations are discussed using examples taken from video
games. The semiotic possibilities of natural language and programming code are described, and the issue of the narrativity of interactive works is raised. The author also raises the problem of contemporary reception competences on the example of the so-called code poetry. The text also includes an original model
of structural-semiotic relations, which is used to outline the sending and receiving situation in an interactive digital text.

References

Aarseth Espen, 2004: Genre Trouble: Narrativism and the Art of Simulation. MIT Press, Cambridge.

Aarseth Espen, 2014: Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną. Tłum. Mariusz Pisarski et al. Wprowadzenie Michał Tabaczyński. Korporacja Ha!art-Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, Kraków–Bydgoszcz.

Allison Lloyd, 1987: A Prolog Semantics. W: Idem: A Practical Introduction to Denotational Semantics. Cambridge University Press, Cambridge, s. 271.

Amnesia: Mroczny obłęd, 2010. Frictional Games.

Balcerzan Edward, 1999: W stronę genologii multimedialnej. „Teksty Drugie”, nr 6 (59), s. 7–24.

Bioshock, 2007. Irrational Games.

Bloodborne, 2015. From Software.

Bogost Ian, 2008: The Rethoric of Video Games. MIT Press, Cambridge.

Conrad David, 2014: Writing Code as Poetry; Poetry as Code. I-programmer, 5.01.2014. https://www.i-programmer.info/news/200-art/6808-writing-code-as-poetry-poetry-as-code.html [dostęp: 27.01.2023].

Dąbrowski Stanisław, 1977: Literatura i literackość. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Domsch Sebastian, 2013: Storyplaying: Agency and Narrative in Video Games. Walter de Gruyter, Berlin–Boston.

Dovey Jon, Kennedy Helen W., 2011: Kultura gier komputerowych. Przekł. Tomasz Macios, Anna Oksiuta. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Fedorenko Evelina et al., 2019: The Language of Programming: A Cognitive Perspective. „Trends in Cognitive Sciences”, vol. 23 (7), s. 525–528. https://doi.org/10.1016/j.tics.2019.04.010.

Flower, 2009. Sony Computer Entertainment.

Frasca Gonzalo, 2010: Ludolodzy też kochają opowiadania – notatki na temat sporu, który nigdy nie miał miejsca. Przeł. Mirosław Filiciak. W: Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi. Wybór i koncepcja Mirosław Filiciak. Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa, s. 78–90

Górny Wojciech, 1987: Struktura tekstu na tle struktury języka. W: Problemy teorii literatury. Seria 1. Red. Henryk Markiewicz. Wyd. 2. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 61–62.

Huizinga Johan, 1985: Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Przeł. Maria Kurecka, Witold Wirpsza. Czytelnik, Warszawa.

Jakobson Roman, 1960: Poetyka w świetle językoznawstwa. Przekł. Krystyna Pomorska. „Pamiętnik Literacki”, nr 51 (2), s. 431–473.

Jenkins Henry, 2006: Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21th Century. MIT Press, Chicago.

Juul Jesper, 2001: Games Telling Stories? – A Brief Note on Games and Narratives. Game Studies. http://www.gamestudies.org/0101/juulgts/#top [dostęp: 11.01.2023].

Kubiński Piotr, 2015: Gry wideo w świetle narratologii transmedialnej oraz koncepcji światoopowieści „Tekstualia”, nr 4, s. 26–30.

Kubiński Piotr, 2016: Gry wideo. Zarys poetyki. Universitas, Kraków.

Landow George, 1992: Hypertext: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Johns Hopkins University Press, Baltimore. The Last Guardian, 2016. Team Ico.

Manovich Lev, 2006: Język nowych mediów. Przeł. Piotr Cypryański. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Marak Katarzyna, Markocki Miłosz, 2016: Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Markiewicz Henryk, 1985: Narrator i autor w światowej teorii literatury. „Pamiętnik Literacki”, nr 4, s. 225–235.

Mukherjee Souvik, 2015: Video Games and Storytelling. Reading Games and Playing Books. Palgrave Macmillan, London.

Murray Janet, 1997: Hamlet on the Holodeck. The Future of Narrative in Cyberspace. Internet Archive. https://archive.org/details/hamletonholodeck00murr_0/mode/2up [dostęp: 11.01.2023].

Rosner Katarzyna, 1999: Narracja jako struktura rozumienia. „Teksty Drugie”, nr 3, s. 7–15.

Ryan Marie-Laure, 2001: Beyond Myth and Metaphor – The Case of Narrative in Digital Media. Game Studies. http://gamestudies.org/0101/ryan/ [dostęp: 11.01.2023].

Shadow of the Colossus, 2005. Team Ico.

Space Invaders, 1978. Taito Corporation.

Spec Ops: The Line, 2012. 2K Games.

The Stanley Parable, 2011. Galactic Cafe.

Star Wars, 1983. Atari.

Stria Ida, 2005: Towards a Linguistic Worldview for Artificial Languages. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Szczęsna Ewa, 2015: Znak digitalny. U podstaw nowej semiotyki tekstu. W: Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej. Red. Ewa Szczęsna. Universitas, Kraków, s. 15–34.

Szczęsna Ewa, 2018: Cyfrowa semiopoetyka. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.

Thabet Tamer, 2011: Monstrous Textuality: Game Fiction between Posmodernism and Structuralism. „Loading... The Journal of the Canadian Game Studies Association”, vol. 5 (8), s. 101–109. Pobrano z: https://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view/97/111 [5.06.2024].

Published

2024-06-17

How to Cite

Lechowski, A. (2024). Playing with a Text: An Attempt at a Structural Analysis of Semantic Relations in Digital Texts. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 23(1), 1–17. https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.05