„Martwa” natura – nieposłuszne (nie)ekfrazy w wierszach juwenilnych Juliana Kornhausera

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.02

Słowa kluczowe:

poezja, ekfraza, surrealizm, obraz, Julian Kornhauser

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza oraz próba zaklasyfikowania dwóch juwenilnych tekstów Juliana Kornhausera – Martwa natura z kompotierką (Bernard Buffet) oraz Guernica (Pablo Picasso) – które nawiązują do dzieł malarskich. Właśnie obrazom w twórczości autora Origami warto poświęcić chwilę uwagi, malarstwo pozostaje bowiem niezwykle ważnym źródłem odniesień tekstów Kornhausera. Wybrane do analizy przykłady nie mieszczą się jednak w definicyjnych ramach ekfrazy czy hypotypozy. Co ważne, prowadzą do odkrycia poetyckich powiązań Kornhausera z surrealizmem, głównie w wydaniu Bretonowskim, pozwalają więc na odnalezienie drogowskazów interpretacyjnych, które okazują się niezwykle pomocne w trakcie lektury kolejnych, zwłaszcza publikowanych w latach siedemdziesiątych, wierszy i powieści autora Zjadaczy kartofli. Interpretacja wierszy juwenilnych uprawnia więc do poszukiwania w tej twórczości eksperymentów, które nie tylko wymykają się metodologicznym dookreśleniom, lecz także stanowią dowód na korelacje poezji Kornhausera z poetykami awangardowymi.

Bibliografia

Abramowska Janina, 1994: Jednak autor! Skromna propozycja na okres przejściowy. „Teksty Drugie”, nr 2, s. 47–53.

Bataille Georges, 1998: Doświadczenie wewnętrzne. Przeł. Oskar Hedemann. Wydawnictwo KR, Warszawa.

Bernard Buffet. Biography 1928–1999. Buffet Experts. www. buffetexperts.com/buffetbio.html [dostęp: 20.05.2024].

Boehm Gottfried, 2014: O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Red. Daria Kołacka. Przekł. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Bogalecki Piotr, 2019: Pomarańcza dla Juliana Kornhausera. „Teksty Drugie”, nr 4, s. 39–60. https://doi.org/10.18318/td.2019.4.3.

Dynkowska Julia, 2021: Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dziadek Adam, 2004: Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Gleń Adrian, 2013: „Marzenie, które czyni poetą”… Autentyczność i empatia w dziele literackim Juliana Kornhausera. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Kornhauser Jakub, 2015: Całkowita rewolucja. Status przedmiotów w poezji surrealizmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Kornhauser Julian, 2016: Wiersze zebrane. Red. Adrian Gleń, Jakub Kornhauser. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2016.

Kornhauser Julian, 2017: Stręczyciel idei. W: Idem: Proza zebrana. Red. Jakub Kornhauser, Adrian Gleń. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań, s. 105–194.

Laird Andrew, 1993: Sounding out Ecphrasis. Art and Text in Catullus 64. „The Journal of Roman Studies”, vol. 83, s. 18–30. https://doi.org/10.2307/300976.

Markowski Michał Paweł, 2012: O reprezentacji. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz. Wyd. 2. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków, s. 287–334.

Nycz Ryszard, 2017: Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Kraków.

Sikora Michał, 2013: Oblicza transgresji w myśli Georges’a Bataille’a. „Pisma Humanistyczne”, nr 11, s. 105–116.

Słodczyk Rozalia, 2020: Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-20

Jak cytować

Piotrowska-Grot, M. (2024). „Martwa” natura – nieposłuszne (nie)ekfrazy w wierszach juwenilnych Juliana Kornhausera. Śląskie Studia Polonistyczne, 23(1), 1–14. https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.02