“Still” Life – Disobedient (Dis)Ekphrasis in Julian Kornhauser’s Juvenile Poems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.02

Keywords:

poetry, ekphrasis, surrealism, image, Julian Kornhauser

Abstract

The aim of the article is to analyze and attempt to classify two juvenile texts by Julian Kornhauser which refer to painting works – Martwa natura z kompotierką (Bernard Buffet) and Guernica (Pablo Picasso). By delving into the works of the author of Origami, it is worth devoting a moment of attention to the images, as painting remains an extremely important source of reference for this work. However, the selected examples for analysis do not fit within the definitional framework of ekphrasis or hypotyposis. Importantly, the analysis of the selected texts also leads to the discovery of poetic connections between Kornhauser and surrealism, mainly in the Bretonian edition, thus allowing for the identification of interpretative sign posts that prove to be extremely helpful while reading subsequent, especially those published in the 1970s, poems and novels by the author of Zjadacze kartofli. The interpretation of juvenile poems therefore justifies the search in this work not only for experiments that elude methodological delimitations but also serves as evidence of correlations between Kornhauser’s poetry and avant-garde poetics.

References

Abramowska Janina, 1994: Jednak autor! Skromna propozycja na okres przejściowy. „Teksty Drugie”, nr 2, s. 47–53.

Bataille Georges, 1998: Doświadczenie wewnętrzne. Przeł. Oskar Hedemann. Wydawnictwo KR, Warszawa.

Bernard Buffet. Biography 1928–1999. Buffet Experts. www. buffetexperts.com/buffetbio.html [dostęp: 20.05.2024].

Boehm Gottfried, 2014: O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Red. Daria Kołacka. Przekł. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Bogalecki Piotr, 2019: Pomarańcza dla Juliana Kornhausera. „Teksty Drugie”, nr 4, s. 39–60. https://doi.org/10.18318/td.2019.4.3.

Dynkowska Julia, 2021: Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dziadek Adam, 2004: Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Gleń Adrian, 2013: „Marzenie, które czyni poetą”… Autentyczność i empatia w dziele literackim Juliana Kornhausera. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Kornhauser Jakub, 2015: Całkowita rewolucja. Status przedmiotów w poezji surrealizmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Kornhauser Julian, 2016: Wiersze zebrane. Red. Adrian Gleń, Jakub Kornhauser. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2016.

Kornhauser Julian, 2017: Stręczyciel idei. W: Idem: Proza zebrana. Red. Jakub Kornhauser, Adrian Gleń. Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań, s. 105–194.

Laird Andrew, 1993: Sounding out Ecphrasis. Art and Text in Catullus 64. „The Journal of Roman Studies”, vol. 83, s. 18–30. https://doi.org/10.2307/300976.

Markowski Michał Paweł, 2012: O reprezentacji. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz. Wyd. 2. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków, s. 287–334.

Nycz Ryszard, 2017: Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Kraków.

Sikora Michał, 2013: Oblicza transgresji w myśli Georges’a Bataille’a. „Pisma Humanistyczne”, nr 11, s. 105–116.

Słodczyk Rozalia, 2020: Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Published

2024-06-20

How to Cite

Piotrowska-Grot, M. (2024). “Still” Life – Disobedient (Dis)Ekphrasis in Julian Kornhauser’s Juvenile Poems. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 23(1), 1–14. https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.02