“Take him somewhere where you guys are hanging out with those ropes” Kuczok – Mountains – Literariness
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2024.24.02Keywords:
Wojciech Kuczok, climbing, mountaineering literature, speleology, Polish proseAbstract
The article touches upon climbing and speleological themes in Wojciech Kuczok’s prose. The author analyzes traces and potential influences of the poetics of mountaineering literature in Kuczok’s narratives and essays – in selected sketches of the collections Poza światłem, Moje projekcje, in the stories Spiski. Przygody tatrzańskie and the Rozmemuary journal. What is interesting is the relationship with model narrative genres – the bujdałka (a mountain record) and the expedition story, as well as the mode of evoking and activating a central quality of the literary-aesthetic mountaineering relationship, namely, the “corporeal sublime,” which is a response to the problem of expressing the specificity of the kinesthetic experience of the rock vertical space. Kuczok fits into the “kinesthetic culture” typical of mountaineering and speleology – he uses professional lexis, knowledge and discourse. He rewrites his own non-literary movement and space
practices – he fictionalizes and conceptualizes the experience of mountain space, combining it with the literary nature he has developed. A gradual increase in climbing and speleological themes in Kuczok’s work coincides with an increasing popularity of mountain literature and its position in relation to the mainstream
literature.
References
Anderson Ben, 2020: Cities, Mountains and Being Modern in Fin-de-Siècle England and Germany. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/978-1-137-54000-3.
Barratt Paul, 2011: Vertical Worlds: Technology, Hybridity and the Climbing Body. „Social & Cultural Geography”, vol. 12 (4), s. 397–412. https://doi.org/10.1080/14649365.2011.574797.
Bieńczyk Marek, Siwicka Dorota, [s.a.]: Mont Blanc. Nowa Panorama Literatury Polskiej. Atlas Polskiego Romantyzmu. https://nplp.pl/artykul/mont-blanc/ [dostęp: 31.05.2024].
Brown Douglas A., 2007: The Modern Romance of Mountaineering: Photography, Aesthetics and Embodiment. „The International Journal of the History of Sport”, vol. 24 (1), s. 1–34. https://doi.org/10.1080/09523360601005389.
Burkot Stanisław, 2015: W poszukiwaniu tożsamości. Szkice o współczesnej literaturze, o dziełach i autorach. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Czapliński Przemysław, 2002: Galernicy normalności. „Res Publica Nowa”, nr (10), s. 98.
Dutka Elżbieta, 2017: Antologie jako przestrzeń dyskusji na temat literatury górskiej. W: Antologia literacka. Przemiany, ekspansja i perspektywy gatunku. Seria pierwsza. Red. Magdalena Kokoszka, Bożena Szałasta-Rogowska. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 213–228.
Dutka Elżbieta, 2024: Krajobraz i wyobraźnia. O historii fascynacji i anatomii pasji w esejach „Góry niewzruszone” Jacka Woźniakowskiego i „Góry. Stan umysłu” Roberta Macfarlane’a. „Forum Poetyki”, nr (35), s. 24–39. https://doi.org/10.14746/fp.2024.35.43252.
Felsch Philipp, 2009: Mountains of Sublimity, Mountains of Fatigue: Towards a History of Speechlessness in the Alps. „Science in Context”, vol. 22 (3), s. 341–364. https://doi.org/10.1017/S0269889709990044.
Goetel Ferdynand, 1976: Wycieczka – jak się o niej nie pisze. W: Czarny szczyt: proza taternicka lat 1904–1939. Red. Jacek Kolbuszewski. Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 102–109.
Grzęda Ewa, Kolbuszewski Jacek, 2019: Górski plecak z literaturą. „Góry. Górski Magazyn Sportowy”, nr 4, s. 82–85.
Hansen Peter H., 1995: Albert Smith, the Alpine Club, and the Invention of Mountaineering in Mid-Victorian Britain. „Journal of BritishStudies”, vol. 34 (3), s. 300–324. https://doi.org/10.1086/386080.
Hansen Peter H., 2013: The Summits of Modern Man: Mountaineering after the Enlightenment. Harvard University Press, Cambridge.
Haupt Zygmunt, 2016: Baskijski diabeł. Opowiadania i reportaże. Red. Aleksander Madyda. Wyd. 2. zm. i popr. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Hołata Danuta, 1991: O pochodzeniu książki wyprawowej. „Bularz”, s. 73–83.
Jujka Zuzanna, 2023: Egzystencjalny i religijny wymiar speleologii w twórczości Wojciecha Kuczoka. „Polonistyka. Innowacje”, nr 16, s. 83–92. https://doi.org/10.14746/pi.2022.16.7.
Kaliszuk Przemysław, 2021: „Integralna część dawno zakończonej wspinaczki”. Krótkie prozy współczesnych polskich alpinistów. „Studia Filologiczne UJK”, nr 34, s. 221–241. https://doi.org/10.25951/4689.
Kolbuszewska Ewa, 2018: Szczyt górski jako miejsce transgresji. Wersja romantyczna. „Góry, Literatura, Kultura”, T. 11, s. 57–67. https://doi.org/10.19195/2084-4107.11.5.
Kolbuszewski Jacek, 1976: Przedmowa. W: Czarny szczyt. Proza taternicka lat 1904–1939. Red. Jacek Kolbuszewski. Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 5–23.
Kolbuszewski Jacek, 2016: Literatura i Tatry. Studia i szkice. Wydawnictwa Tatrzańskiego Parku Narodowego, Zakopane.
Kuczok Wojciech, 2009: Moje projekcje. Lęki i pragnienia widza kinowego. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
Kuczok Wojciech, 2011: Spiski. Przygody tatrzańskie. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
Kuczok Wojciech, 2012: Poza światłem. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
Kuczok Wojciech, 2019: Rozmemuary. Wielka Litera, Warszawa.
Kulesza Dariusz, 2011: Z historią literatury w tle. Daty, osoby, miejsce. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok.
Lewis Neil, 2000: The Climbing Body, Nature and the Experience of Modernity. „Body and Science”, vol. 6, s. 58–80. https://doi.org/10.1177/1357034X00006003004.
Lisak-Gębala Dobrawa, 2018: Podziemia, jaskinie, piwnice w twórczości Wojciecha Kuczoka. W: Przestrzeń w kulturze współczesnej. T. 3: Podziemia – literatura. Red. Beata Morzyńska-Wrzosek, Daria Mazur. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 64–78.
Mallory George, 1923: Climbing Mount Everest Is Work for Supermen. [Interview]. The New York Times, 18.03.1923. Pobrano z: https://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/arts/mallory1923.pdf [20.08.2024].
Matuszyk Andrzej, 1993: Czy ideologia jest koniecznie do wspinania potrzebna? (Kilka słów o istocie i funkcjach ideologii wspinaczkowych). W: Materiały z teorii i dydaktyki sportów wspinaczkowych. Z. 2. Red. Andrzej Matuszyk. Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha, Kraków, s. 105–122.
McNee Alan, 2014: The Haptic Sublime and the ‘cold stony reality’ of Mountaineering. „19: Interdisciplinary Studies in the Long Nineteenth Century”, vol. 19. https://doi.org/10.16995/ntn.697.
Mirek Andrzej, 2020: Chwilowa moda czy trwały fenomen? Literatura górska w Polsce. „Nowy Napis Co Tydzień”, nr 30 [2.01.2020]. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-30/artykul/chwilowa-moda-czy-trwaly-fenomen-literatura-gorska-w-polsce [dostęp: 13.09.2021].
Nęcka Agnieszka, 2014: Między Erosem i Tanatosem. O twórczości Wojciecha Kuczoka. W: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych. Cz. 1. Red. Dariusz Nowacki, Agnieszka Nęcka, Jolanta Pasterska. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 167–197. https://rebus.us.edu.pl/handle/20.500.12128/2128 [dostęp: 30.05.2024].
Niepytalska-Osiecka Anna, 2014: Socjolekt polskich alpinistów: analiza leksykalno-semantyczna słownictwa. Wydawnictwo Libron, Kraków.
Nowacki Dariusz, 2011: Kto im dał skrzydła. Uwagi o prozie dramacie i krytyce (2001–2010). „Śląsk”–Uniwersytet Śląski, Katowice.
Pacukiewicz Marek, 2010a: „Inaccessible Background”. Prolegomena to the Studies of Polish Mountaineering Literature. W: Metamorphoses of Travel Writing: Across Theories, Genres, Centuries and Literary Traditions. Eds. Grzegorz Moroz, Jolanta Sztachelska. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle, s. 218–231.
Pacukiewicz Marek, 2010b: Literatura alpinistyczna jako „sobąpisanie”. „Napis”, nr 16, s. 495–511.
Pacukiewicz Marek, 2012: Natura alpinizmu. Wspinaczka jako „bricolage”. „Prace Kulturoznawcze”, T. 14, nr 2, s. 179–192. https://wuwr.pl/pkult/article/view/5404?source=/pkult/article/view/5404 [dostęp: 15.08.2024].
Paryski Witold H., 2017: Tatry Wysokie. Przewodnik taternicki. T. 20: Baranie Rogi – Durny Szczyt. Wydawnictwo Sklepu Podróżnika, Warszawa.
Piotrowski Tadeusz, 1977: W burzy i mrozie. Iskry, Warszawa.
Rejowska-Pasek Agata, 2016: Pęknięty dyskurs polskiego alpinizmu. Wydawnictwo Libron, Kraków.
Roszkowska Ewa, 2007: Alpinizm europejski 1919–1939. Ludzie – tendencje – osiągnięcia. Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha, Kraków.
Simpson Thomas, 2019: Modern Mountains from the Enlightenment to the Anthropocene. „The Historical Journal”, vol. 62 (2), s. 553–581. https://doi.org/10.1017/S0018246X18000341.
Sobolczyk Piotr, 2012: Homoseksualność i polityka liberalnej inkluzji: „Senność” Wojciecha Kuczoka. „Literaturoznawstwo. Historia, Teoria, Metodologia, Krytyka”, nr 6–7, s. 171–181.
Stępień Tomasz, 2012: Przestrzeń w literaturze „górskiej”. W: Od poetyki przestrzeni do geopoetyki. Red. Elżbieta Konończuk, Elżbieta Sidoruk. [Poetyka i Horyzonty Tradycji. Nr 5]. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 87–102.
Stępień Tomasz, 2019: „Jeszcze mi zostały do tej korony Tatr Wysokich dwa szczyty…” Góry w twórczości Wojciecha Kuczoka. „Świat i Słowo”, T. 33, nr 2, s. 127–146. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7832.
Stępień Tomasz, 2021: Literatura „górska” – typ, odmiana, gatunek? Rekonesans. W: Teksty (z) gór. Opowieści i metaopowieści. Verbum, Praha, s. 187–206. https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/727690/edition/685194 [dostęp: 30.05.2024].
Uniłowski Krzysztof, 2000: Opowieści Kuczoka. „Śląsk”, nr 2, s. 76.
Uniłowski Krzysztof, 2006: Granice nowoczesności. Proza polska i wyczerpanie modernizmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Wierciński Hubert, 2021: Etnografia w skale. Mapy topograficzne a doświadczenie wspinaczki. „Łódzkie Studia Etnograficzne”, nr 60, s. 215–235. https://doi.org/10.12775/LSE.2021.60.12.
Wierciński Hubert, 2022: Skills, Lines, and Rocks: The Ethnographic Approach to Rock Climbing and Mountaineering. „Cargo Journal”, vol. 20 (1–2), s. 36–56. https://orcid.org/0000-0002-9535-4180.
Wierciński Hubert, 2023: Ruchome etnografie. Praktyki, przestrzenie, ciała. Wyd. 1. Oficyna Naukowa–Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.