Bilitis. Between Pornographic and Lesbian Text
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2019.13.09Keywords:
Bilitis, Pierre Louÿs, lesbian literature, phantasm, forgery/mystificationAbstract
The article is devoted to The Songs of Bilitis, published at the end of 19th century in France by Pierre Louÿs, who posed as a discoverer and translator of ancient pieces by a beloved Sappho’s apprentice, but in fact authored them. The songs are divided into three parts. In the initial one, Bilitis is a young girl discovering for the first time her corporeality and sexuality. In part two, she resides in the island of Lesbos and is in a fulfilling/happy relationship with Mnasidika. In part three, she is in Cyprus as a temple courtesan. Ramifications of the mentioned literary forgery are a key point here, namely: What occurs in literary (and lovers’) communication if one assumes the authorship by a women or, conversely – if we assume a male authorship.
References
Bonnet Jo-Marie, 1997: Związki miłosne między kobietami do XVI do XX wieku. Przeł. Bella Szwarcman-Czarnota. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Burzyńska Anna, 2006: Literatura, komunikacja, miłość. W: Eadem: Anty-teoria literatury. Kraków: Znak.
Czabanowska-Wróbel Anna, 2009: Miłość w posągach. Piękno efeba. W: Eadem: Złotnik i śpiewak. Poezja Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana w kręgu modernizmu. Kraków: Universitas.
Derrida Jacques, 1992: Sygnatura zdarzenie kontekst. W: Idem: Pismo filozofii. Przeł. Bogdan Banasiak. Kraków: Inter Esse.
Dover Kenneth, 2004: Homoseksualizm grecki. Przeł. Janusz Margański. Kraków: Homini.
Freud Zygmunt, 1974: Pisarz a fantazjowanie. Przeł. Maria Leśniewska. W: Teoria badań literackich za granicą. Antologia. Red. Stefania Skwarczyńska. T. 2. Cz. 1. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Irigaray Luce, 2000: Ciało-w-ciało z matką. Przeł. Agata Araszkiewicz. Kraków: eFKa.
Irigaray Luce, 2010: Towary między sobą. W: Eadem: Ta płeć ( jedną) płcią niebędąca. Przeł. Sławomir Królak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kłosińska Krystyna, 2002: Pornografia, czyli... dyskusja z udziałem Krystyny Kłosińskiej, Krzysztofa Kłosińskiego, Krzysztofa Łęckiego, Dariusza Nowackiego i Aliny Święściak. „Opcje”, nr 4/5.
Kłosińska Krystyna, 2004: Fantazmaty. Grabiński – Prus – Zapolska. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kłosińska Krystyna, 2006: Homofobia i homoseksualność kobieca. W: Eadem: Miniatury. Czytanie i pisanie „kobiece”. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kłosińska Krystyna, 2010: Lesbijska feministyczna krytyka literacka. W: Eadem: Feministyczna krytyka literacka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kristeva Julia, 2007: Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. Przeł. Maciej Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Louÿs Pierre, 1985: Pieśni Bilitis. Przeł. Leopold Staff. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Makowiecki Andrzej, 1985: Ten wyuzdany fin de siècle. W: Idem: Wokół modernizmu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Mizielińska Joanna, 2006: Pomiędzy pomiotem a podmiotem... O mistyfikacjach i nieobecności miłości między kobietami w kulturze. W: Parametry pożądania. Kultura odmieńców wobec homofobii. Red. Tomasz Basiuk, Dominika Ferens, Tomasz Sikora. Kraków: Universitas.
Nasiłowska Anna, 2005: Śmierć w Ogrodzie miłości. W: Poezja Leopolda Staffa. Interpretacje. Red. Anna Czabanowska-Wróbel, Marian Stala, Paweł Próchniak. Kraków: Universitas.
Prokop Jan, 1976: Młodopolska utopia pozakodowej komunikacji. „Teksty”, nr 2.
Przerwa-Tetmajer Kazimierz, 1980: Ogród lesbijski. W: Idem: Poezje. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Rich Adrienne, 2000: Przymusowa heteroseksualność a egzystencja lesbijska. Przeł. Agnieszka Grzybek. „Furia Pierwsza”, nr 4/5.
Stala Marian, 1994: Pejzaż człowieka. Młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele. Kraków: Wydawnictwo Baran i Szuszczyński.
Stiller Robert, 2010: Bilitis i jej miłośnik. W: Pierre Louÿs: Pieśni Bilitis. Przeł. Robert Stiller. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szopa Katarzyna, 2018: Poetyka rozkwitania. Różnica płciowa w filozofii Luce Irigaray. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo.
Świerczyńska Dobrosława, 1989: Mistyfikacja literacka. „Pamiętnik Literacki”, z. 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.