Park in the Age of Digital Images. Late Modernity Practices: to exist – to naturalize – to live
Keywords:
park, naturalization, settlement, topographical experience, cyberspaceAbstract
Park as an intentionally formed phenomenon is an example of imposing on reality both anthropocentric patterns and those typical of a specific cultural context. Interpreted against the backdrop of space, nature, landscape, it unravels its power as a human gesture, sign and measure of human nature – expresses a man’s attitude to the world. Founded on the topographical experience, a park gains the status of a place and initiates the processes of taming and naturalization. Everyday being with a park leads to living, which then endows a park with an order of life and identity. To be, to naturalize, to live – these are the practices of existence in the world, deconstructed by the processes of globalisation, including digitalization. While analysing digital realizations
of a park and a park extended over the spaces emitted by the screens and monitors of digital devices in terms of the functions it performs in a modern and postmodern city, this paper asks about contemporary forms of settlement, embodied by virtual and real parks.
References
Adorno Theodor W., 1994: Teoria estetyczna. Przeł. Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Banaszkiewicz Karina, 2011: Audiowizualność i mimetyki przestrzeni. Media, narracja, człowiek. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Banaszkiewicz Karina, 2014: Antropologia krajobrazu filmowego. Człowiek i natury w trybach transgresji. W: Krajobraz kulturowy. Red. Beata Frydryczak, Mieszko Ciesielski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Banaszkiewicz Karina, 2015: Heimat jako przestrzeń i pamięć integrująca niemiecki obszar kulturowy. Krajobrazy i filmowe pejzaże w kadrze antropologii. W: Karły na ramionach olbrzymów? Kultura niemieckiego obszaru językowego w dialogu z tradycją. Red. Katarzyna Grzywka-Kolago et al. Warszawa: Instytut Germanistyki UW.
Banaszkiewicz Karina, 2017: Reality and Virtuality in the Era of Digital Images. In: Proceeding of ICA 2016. „Aesthetics and Mass Culture”. e-book.
Baudrillard Jean, 2001: Ameryka. Przeł. Renata Lis. Wyd. 2. Warszawa: Sic!.
Benjamin Walter, 2011: O zdolności mimetycznej. Przeł. Robert Reszke. W: Walter Benjamin: Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Böhme Gernot, 2002: Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego. Przeł. Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Culler Jonathan, 1975: Structuralist Poetics: Structuralism, Linguisthic and Study of Literature. London: Routledge.
Edensor Tim, 2004: Ideologiczne, wiejskie krajobrazy narodowe. W: Idem: Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne. Przekł. Agata Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Frydryczak Beata, 2013: Krajobraz. Od estetyki the picturesque do doświadczenia topograficznego, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Heidegger Martin, 1994: Przestrzenność tego, co wewnątrz świata poręczne. W: Martin Heidegger: Bycie i czas. Przełożył, przedmową i przypisami opatrzył Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heidegger Martin, 2002: Schöpferische Landschaft: Warum Bleiben wir in der Provinz? In: Idem: Gesamtausgabe. I: Abteilung. Bd. 12. Ed. Hermann Heidegger. Frankfurt a. Mein: Vergleiche Press.
Ingold Tim, 2000: The Perception of the Environment. Essay of Livelihood, Dwelling and Skill. London–New York: Routledge.
Latour Bruno, 2011: Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium antropologii symetrycznej. Przekł. Maciej Gdula. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Lévi-Strauss Claude, 2000: Natura i kultura. W: Claude Lévi-Strauss: Antropologia strukturalna. Przeł. Krzysztof Pomian. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Maffesoli Michel, 2008: Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Tłum. Marta Bucholc. Red. i przedmowa do polskiego wydania Barbara Fatyga. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Manovich Lev, 2010: Poetyka powiększonej przestrzeni. Przeł. Anna Nacher. W: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Red. Ewa Rewers. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Marquard Odo, 1997: Presentation off Duty and Depoliticised Revolution: Philosophical Remarks on Art and Politics. In: The Age of Modernism. Art in the 20th Century. Eds. Chritos M. Joachimides, Norman Rosenthal. Stuttgard–London–New York: Hatje Verlag.
Rewers Ewa, 2005: Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Simmel Georg, 2008: Socjologia przestrzeni. W: Idem: Pisma socjologiczne. Wybór, oprac. i wprowadzenie Heinz-Jürgen Dahme i Otthein
Rammstedt. Przeł. Małgorzata Łukasiewicz. Wstęp do wyd. pol. Jerzy Szacki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Zambrano Maria, 2014: Agonia Europy. Przeł. Maria Fogler. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.