W parku z Raymondem Rousselem – anamorfoza i ornament

Autor

  • Mariusz Gołąb Uniwersytet Łódzki

Słowa kluczowe:

eco-aesthetics, visual anthropology, anthropology of space, metaphor, narration, cultural allusion, imaginary structure, anamorphosis, ornament

Abstrakt

The article is devoted to the semantic and composition functions of the figure of a park/garden in Raymond Roussel’s novel Locus Solus. The issue discussed in this paper concerns a pretextual function of fictional space for the narration mode and sequential order of the novel. An attempt is made to supplement the dominant structuralist tradition of interpreting Roussel’s work, for example, with the concepts appearing in Maria Gołaszewska’s eco-aesthetic approach and Arnold Berleant’s environmental aesthetics. The proposed direction of reflections allows us to see in the rhetorical aspects of Roussel’s style, among which numerous hyperboles particularly attract the reader’s attention, a narrative method of anthropologically understood imaginary structures. These structures were based on the systems of objects, whose task, apart from rhetorical and cultural deluding, governed by the poetics of absurd, is to determine an anthropological point of observation in the very problem of visual experience connected with the walk in the park, intended by Roussel as an integral element of the plot. The article points out that the main problem of the novel is garden space seen from the perspective of visual anthropology, with the cultural pattern of an imaginary structure determined by the space. This space is given the function of disinterested narrating. According to the author of the proposed analyses, the meaning of such an understood visual metaphor is carried by two primary figures inscribed in the space of the garden: anamorphosis and ornament.

Bibliografia

Baltrušaitis Jurgis, 2009: Anamorfozy albo Thaumaturgus opticus. Przeł. Tomasz Stróżyński. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Barański Janusz, 2007: Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Berleant Arnold, 2011: Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka. Przeł. Sebastian Stankiewicz. Red. nauk. Krystyna Wil‐

koszewska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Certeau Michel de, 2008: Wynaleźć codzienność. [1] Sztuki działania. Przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Foucault Michel, 2001: Raymond Roussel. Przeł. Grzegorz Wilczyński. Warszawa: KR.

Gołaszewska Maria, 2000: Święto wiosny. Ekoestetyka – nauka o pięknie natury. Kraków: Universitas.

Korpanty Józef, red., 2001: Mały słownik łacińsko-polski. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Loos Adolf, 2013: Ornament i zbrodnia. Eseje wybrane. Przeł. Agnieszka Stępnikowska-Berns. Tarnów–Warszawa: BWA–Fundacja Centrum Architektury.

Lyotard Jean-François, 1971: Discours, figures. Paris: Klincksieck. Marin Louis, 2011: Przyjemność opowiadania. Przeł. K. Matuszewski. W: Louis Marin: O przedstawieniu. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.

Roussel Raymond, 1979: Locus Solus. Przeł. Anna Wolicka. Wstępem opatrzył Cezary Rowiński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Rowiński Cezary, 1979: Twórczość Raymonda Roussela. W: Raymond Roussel: Locus Solus. Przeł. Anna Wolicka. Wstępem opatrzył Cezary Rowiński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Sudjic Deyan, 2014: B jak Bauhaus. A jak autentyk, b jak bauhaus, c jak cztery kółka. Alfabet współczesności. Przeł. Anna Sak. Kraków: Wydawnictwo Karakter.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-29

Jak cytować

Gołąb, M. (2018). W parku z Raymondem Rousselem – anamorfoza i ornament. Śląskie Studia Polonistyczne, 11(1), 71–88. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/SSP/article/view/8648