Incommensurability Transmedial Rapprochement of Medium Matter (Antoni Tàpies, Jean Dubuffet, Jeff Wall)
Keywords:
transmediality, incommensurability, materials, Jeff Wall, Jean Dubuffet, Antoni TapiesAbstract
The text is devoted to the problem of materiality in the perspective of transmedial artistic practices. The object of special interest is the principle of rapprochement between the medium and non-artistic matter, shown on examples of art that intentionally strengthen its relationship with various materials (so-called matter painting), and on the example of art that to a greater extent is subjected to the processes of dematerialization (hyperrealism, conceptualism). In the works of such painters as Antoni Tàpies, Jean Dubuffet, Lucio Fontana turning to non-literary materials leads to an interesting tension / rapprochement between the materials and the medium. It brings a retreat from the idealistic aesthetics and ahistorically treated matter, and opens up to non-antropocentrically captured objects. In the case of Jeff Wall’s post-conceptual photography, the principle of closeness draws attention to the ability of photography to annex various media. Transmediality, as it manifests itself in both Wall’s paintings of matter and his photographs, may be called, after Jacques Rancière, incommensurability.
References
Artists. Poetry of Discarded Materials. Video. [Online:] http://channel.louisiana.dk/video/6-artists-poetry-discarded-materials [8.10.2018].
Appadurai Arjun, 2012: W rzeczy samej. Przeł. Jacek Staniszewski. W: Materialność. Instytut Sztuki Wyspa 2012. Red. Krzysztof. Gutfrański et al. Gdańsk: Fundacja Wyspa Progress. Instytut Sztuki Wyspa.
Arasse Daniel, 2012: Detal. Historia malarstwa w zbliżeniu. Tłum. Anna Arno. Warszawa: DodoEditor.
Baden Sebastian, Gallois Christophe, Minighetti Clément, 2018: Introduction. In: Jeff Wall. Appearance. Eds. Sebastian Baden et al. Mannheim: Musee d’Art Moderne Grand-Duc Jean.
Baden Sebastian et al., eds., 2018: Jeff Wall. Appearance. Mannheim: Musee d’Art Moderne Grand-Duc Jean.
Bandmann Günter, 1976: Przemiany w ocenie tworzywa w teorii sztuki XIX wieku. Przeł. Franciszek Franckowiak. W: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich. Wybrał, przekład przejrzał i wstępem opatrzył Jan Białostocki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Baudrillard Jean, 2006: Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o „Spisku sztuki”. Przedmowa Sylvère Lotringer. Przeł. Sławomir Królak. Warszawa: „Sic!”.
Bo Zheng, 2016: Pteridophilia, (2016 – ongoing). Video. [Online:] http://m12.manifesta.org/pteridophilia-2016-in-corso-ongoing/[30.09.2018].
Borja-Villes Manuel J., 2012: The Collection, 1946–89. Trans. Maite Lorés. In: The Fundació Antoni Tàpies. Foreword by Miquel Tàpies. Barcelona: La Fundació. Cecchetto Stefano, 2011: An Irregular by Nature. In: Jean Dubuffet e L’Italia. Eds. Stefano Cecchetto, Maurizio Vanni. Milano: Silvana Editoriale.
Chevrier Jean-François, 2018: Jeff Wall: The Enigma of The Image – Gesture and Word. In: Jeff Wall. Appearance. Eds. Sebastian Baden et al. Mannheim: Musee d’Art Moderne Grand-Duc Jean.
Deleuze Gilles, Guattari Félix, 2016: Tysiąc plateau. Red. merytoryczna i językowa J. Bednarek. Tekst przedmowy Michał Herer. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Foster Hal et al., 2011: Art Since 1900. Modernism, Antimodernism, Postmodernism. 2nd ed. London: Thames & Hudson.
Fried Michael, 1998: Art and Objecthood. Essays and Reviews. Chicago–London: University of Chicago Press.
Fried Michael, 2007: Jeff Wall, Wittgenstein, and the Everyday. „Critical Inquiry”, vol. 33.
Fried Michael, 2008: Why Photography Matters as Art as Never Before. New Haven–London: Yale Uniersity Press.
Fried Michael, 2017: Sztuka i przedmiotowość. Przeł. Krzysztof Pijarski. W: Krzysztof Pijarski: Archeologia modernizmu. Michael Fried, fotografia i nowoczesne doświadczenie sztuki. Z przekładem eseju Art and Objecthood Michaela Frieda. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Gombrich Ernst Hans, 1981: Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego. Przeł. Jan Zarański. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Grau Oliver, 2003: Virtual Art from Illussion to Immersion. Cambridge, MA–London: The MIT Press.
Gronert Stefan, 2016: Jeff Wall. Specific Pictures. Translated from the German by Daniel Mufson and Ehren Fordyce. München: Schirmer/Mosel.
Gwóźdź Andrzej, 2003: Obrazy i rzeczy. Film między mediami. Wyd. 2. przejrz. i popr. Kraków: Universitas.
Hershman Lynn, 1995: Paranoid Mirror. „ADA. Archive of Digital Art”. [Online:]
Ingold Tim, 2011: Being Alive: Essays on Movement, Knowledge and Description. London: Routledge.
Ingold Tim, 2012: Materiały przeciwko materialności. Przeł. Marcin Wawrzyńczak. W: Materialność. Instytut Sztuki Wyspa 2012. Red. Krzysztof Gutfrański et al. Gdańsk: Fundacja Wyspa Progress. Instytut Sztuki Wyspa.
Jadzińska Monika, 2012: „Duże dzieło sztuki”. Sztuka instalacji – autentyzm, zachowanie, konserwacja. Kraków: Universitas.
Kluszczyński Ryszard Waldemar R., 2010: Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Krauss Rosalind, 1999: Reinventing the Medium. „Critical Inquiry”, vol. 25 (winter).
Krauss Rosalind, 2000: „A Voyage on the North Sea”. Art in the Age of the Post-Medium Condition. London: Thames and Hudson.
Latour Bruno, 2009: Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji. Przeł. Agata Czarnacka. Wstęp Maciej Gdula. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Majewska Barbara, red., 1993: Jean Dubuffet. 1901–1985. Galeria Zachęta, Warszawa, 18 grudnia 1993–20 lutego 1994. [Katalog wystawy]. Warszawa: Wydawnictwo Galerii Zachęta.
Majewski Piotr, 2006: Malarstwo materii w Polsce jako formuła „nowoczesności”. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Malewicz Kazimierz, 2006: Świat bezprzedmiotowy. Przeł. Stanisław Fijałkowski. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
March Amy, 2012: Miłość wśród obiektoseksualistów. W: Materialność. Instytut Sztuki Wyspa 2012. Red. Krzysztof Gutfrański et al. Gdańsk: Fundacja Wyspa Progress. Instytut Sztuki Wyspa.
Michaels Walter Benn, 2011: Kształt znaczącego. Od roku 1967 do końca historii. Przeł. Jan Burzyński. Kraków: Korporacja Ha!art.
Mitchell William J. Thomas, 2009: Zwrot piktorialny. Przeł. Marcin Drabek. „Kultura Popularna”, nr 1.
Pijarski Krzysztof, 2010: Czy fotografia liczy się jako malarstwo? Michael
Fried i los(y) medium po modernizmie. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego.
Pijarski Krzysztof, 2017: Archeologia modernizmu. Michael Fried, fotografia i nowoczesne doświadczenie sztuki. Z przekładem eseju Art and Objecthood Michaela Frieda. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Rancière Jacques, 2007: Estetyka jako polityka. Przeł. Julian Kutyła, Paweł Mościcki. Przedmową opatrzył Artur Żmijewski. Posłowie napisał Slavoj Žižek. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Rethinking Guernica. Museo Nacional Centro De Arte Reina Sofía. Madrid. [Online:] http://guernica.museoreinasofia.es/en#encargo [8.10.2018].
Salwa Mateusz, 2010: Czy medium można oddać „sprawiedliwość”. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego.
Schuppli Susan, 2012: Najbardziej niebezpieczny film świata. Przeł Jacek Staniszewski. W: Materialność. Instytut Sztuki Wyspa 2012. Red. Krzysztof Gutfrański et al. Gdańsk: Fundacja Wyspa Progress. Instytut Sztuki Wyspa.
Sienkiewicz Karol, 2018: Sztuka w globalnym ogrodzie. „dwutygodnik.com”, nr 241. [Online:]
Stiegler Bernd, 2018: „Search of Premises”. Jeff Wall, the Photographer of Modern Life. In: Jeff Wall. Appearance. Eds. Sebastian Baden et al. Mannheim: Musee d’Art Moderne Grand-Duc Jean.
Sztabiński Grzegorz, 2009: Jak obrazy łączą się ze słowami. W: Między obrazem i tekstem. Red. Alina Kwiatkowska, Jerzy Jarniewicz. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tàpies Antonio, 2011: The Game of Knowing How to Look. In: Idem: Collected Essays. Complete Writing. Vol. 2. Barcelona: Bloomington&Indianapolis.
Vanni Maurizio, 2011: Jean Dubuffet From the Language of the Material to Universal Art. In: Dubuffet e L’Italia. Eds. Stefano Cecchetto, Maurizio Vanni. Milano–Lucca: Silvana–Lucca Center of Contemporary.
Wall Jeff, 2015: Gestus. Przeł. Paweł Mościcki. „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, nr 12. [Online:] http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/369/687 [8.10.2018].
Waters Lindsay, 2010: Epoka niewspółmierności. Przekł. Tomasz Bilczewski. W: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Red. Tomasz Bilczewski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.