The Great War and the Masculinity of the Periphery [re: M. Szczepaniak: Habitus żołnierski w literaturze i kulturze polskiej w kontekście Wielkiej Wojny]
Keywords:
masculinity, normativity, minority narrativesAbstract
The article discusses Monika Szczepaniak monograph: Habitus żołnierski w literaturze i kulturze polskiej w kontekście Wielkiej Wojny [Habitus Soldier in Polish Literature and Culture in the Context of the Great War]. Following the changes taking place in the Polish habitus at the beginning of the 20th century, the author analyzes the strategies of creating a hegemonic normative militarized masculinity, which in its Polish variant refers to the heroic Romantic-Sarmatian models. In this context, the author discusses minority narratives, presenting various non-heroic masculinity superseded by dominant discourses.
References
Bordo Susan, 1993: The Body and the Reprodyction of Feminity. In: Eadem: Unbearable Weight. Feminism, Western Culture, and the Body. Berkeley: University of California Press.
Borejsza Jerzy W., 1991: Wokół stereotypu polskiego powstańca. W: Mity i stereotypy w dziejach Polski. [Red. Janusz Tazbir]. Warszawa: Interpress.
Bourdieu Pierre, 2004: Męska dominacja. Przeł. Lucyna Kopciewicz. Warszawa: „Oficyna Naukowa”.
Bröckling Ulrich, 1997: Disziplin: Soziologie und Geschichte militärischer Gehorsamsproduktion. München: Wilhelm Fink.
Butler Judith, 2008: Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Przeł. Karolina Krasuska. Wstęp Olga Tokarczuk. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Connell Raewyn W., 2006: Masculinities. Berkeley : University of California Press.
Cydzik Grzegorz, 1983: Ułani, Ułani. Wspomnienia – gawędy – opowieści. Wstęp, oprac. i red. nauk. Juliusz S. Tym. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica–Tetragon.
Fanning Ursula, 2011: Futurism and the Abjection of the Feminine. In: Futurismo: Impact and Legacy. Ed. Giuseppe Gazzola. Stony Brook, NY: Forum Italicum.
Frevert Ute, Hrsg., 1997: Militär und Gesellschaft im 19. und 20. Jahrhundert. Stuttgart: Klett-Cotta /J. G. Cotta’sche Buchhandlung Nachfol.
Hanisch Ernst, 2005: Männlichkeiten: Eine andere Geschichte des 20. Jahrhunderts. Wien–Köln–Weimar: Böhlau.
Kaliściak Tomasz, 2016: Płeć pantofla. Odmieńcze męskości w polskiej prozie XIX i XX wieku. Warszawa–Katowice: Instytut Badań Literackich–Uniwersytet Śląski.
Karasińska Alicja, 2016: Sejm chce oddać koniom hołd specjalną uchwałą. Koń by się uśmiał. „Polityka”, 4.10.2016. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1678100,1,sejm-chce-oddac-koniom-hold-specjalna-uchwala-kon-by-sie-usmial.read?page=130&moduleId=4677 [31.05.2018].
Klein Paul, Kümmel Gerhard, 2013: Militär und Gewalt. Eine konzeptionelle Skizze. „Berliner Journal für Soziologie”, Ausg. 1.
Mazurkiewicz Filip, 2016: „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego jako biofikcja o dojrzewaniu męskości. „Autobiografia. Literatura – Kultura –Media”, nr 1.
Millet Kate, 1982: Teoria polityki płciowej. W: Nikt nie rodzi się kobietą. Wybrała, przełożyła i wstępem opatrzyła Teresa Hołówka. Posłowie napisała Aleksandra Jasińska. Warszawa: Czytelnik.
Olszewska Maria Jolanta, 2004: Człowiek w świecie Wielkiej Wojny. Literatura polska z lat 1914–1919 wobec I wojny światowej. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Pospiszyl Michał, 2016: Zatrzymać historię. Walter Benjamin i mniejszościowy materializm. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Szczepaniak Monika, 2012: „Przygoda technoromantyczna” czy „romans z wojenką”? Konstrukcje męskości militarnej w literaturze austriackiej i polskiej w kontekście Wielkiej Wojny. „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, vol. 5 (47).
Szczepaniak Monika, 2014: „Kwiaty żelazne”. Męskość militarna w wybranej prozie legionowej. „Przegląd Humanistyczny”, nr 4.
Szczepaniak Monika, 2016: „Was bist du für eine Dame!” Gendering und Kriegswahrnehmung in der polnischen populären Literatur zum Ersten Weltkrieg. In: Der Krieg und die Frauen. Geschlecht und populäre Literatur im Ersten Weltkrieg. Hrsg. Aibe-Marlene Gerdes, Michael Fischer. Münster–New York: Waxmann.
Śmieja Wojciech, 2011: Od ideologii ciała do cielesności zideologizowanej. Sport i literatura w latach 1918–1939. Wybrane przykłady. „Teksty Drugie”, nr 4.
Śmieja Wojciech, 2016: Hegemonia i trauma. Literatura wobec dominujących fikcji męskości. Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk – Wydawnictwo.
Tomasik Tomasz, 2016: Wojna – męskość – literatura. Słupsk: Akademia Pomorska Słupsk.
Toniak Ewa, 2015: Śmierć bohatera. Motyw śmierci heroicznej w polskiej sztuce i literaturze od powstania kościuszkowskiego do manifestacji 1861. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Urbanek Mariusz, 1991: Wieniawa – szwoleżer na pegazie. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Walicki Andrzej, 1991: Trzy patriotyzmy. Trzy tradycje polskiego patriotyzmu i ich znaczenie współczesne. Warszawa: Res Publica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.